De afgelopen maanden lees ik steeds meer over het belang van biologisch eten, waarbij de E-nummers meer en meer vermeden worden die o zo slecht blijken te zijn. Met name E-621 en E-951 schijnen het meest gevaarlijk te zijn waarbij de E-621 in de meeste producten zit die hartig zijn of hartigheid toevoegen aan je gerecht.. Maar is het tegenwoordig nog haalbaar om E-nummer-vrij te kopen en te koken? Is alleen maar biologisch kopen en leven wel haalbaar voor een ieder die dit wenst? Met name financieel gezien.. Benieuwd naar jullie ervaringen/meningen!
Helemaal ontkom je er volgens mij niet aan. Maar ik houd er wel rekening mee, in bijvoorbeeld drinken/sappen. Ik gebruik ook geen kant en klare pakjes/zakjes meer voor bijvoorbeeld spagetti, aardappelschotel etc. Maak het gewoon liever zelf dan weet ik wat er in zit Maar het zit overal in snoep, chips ed. Je kunt er bijna niet aan ontkomen.
Als je het interessant vindt zou je eens mee kunnen lezen op de facebookgroep Natuurlijk gezond leven. En eventueel daar je vraag stellen. Maar hou er wel rekening mee dat veel mensen in die groep wel héél fanatiek zijn... Verder doe ik net als Siriel, zelf mijn sauzen maken enzo. Dat scheelt al veel. Biologisch eten doen we bijna niet, alleen bij vlees.
Nou toevallig vandaag voor het eerst online biologische boodschappen gedaan en hoewel het duurder was dan normaal, viel het best mee. Was 160 euro kwijt en denk dat we er zeker een week van kunnen eten qua groenten en fruit en genoeg voorraad hebben van oa brood, pasta, rijst, vlees (vriezer en ik eet geen vlees dus dat scheelt al) en kruidenplantjes. Bij de supermarkt ben ik dan wel minder kwijt, maar ik wil die troep niet meer voor mijn gezin. Ik betaal liever meer nu, dan dat we er uiteindelijk allemaal qua gezondheid voor betalen, om van het milieu maar te zwijgen.
Als je even goed rondzoekt kan je veel goedkoper biologisch eten dan je misschien denkt. Ik krijg dinsdag weer een groot groentepakket voor 14. Daar kunnen we net wel/net niet de week mee door. En ik eet heel veel groente. Voor wat meer gemiddeld gebruik zou je bij onze boer voor 11 euro klaar zijn. Ik kan het in de buurt afhalen. Maar je bent dus wel een stuk keuze vrijheid kwijt. Dat is zowel een voordeel als een nadeel. Je wordt uitgedaagd om eens wat anders te eten, maar niet alles vind ik even lekker (van rammenas word ik niet blij heb ik deze week ontdekt). Voor vlees geldt hetzelfde. Slim inkopen en goed rondkijken scheelt een hoop. Geen pakjes en zakjes sowieso, maar voor de gemiddelde persoon is het erg moeilijk om e-nummer vrij te eten. Je moet dan wel de mogelijkheden en tijd hebben om naar verschillende plekken te gaan voor je boodschappen. Het ene e-nummer is trouwens de andere niet. Citroensap is ook een e-nummer bijvoorbeeld. Misschien is het wel de moeite waard om daar ook eens naar te kijken.
Ik heb sinds een tijdje het boekje "wat zit er in uw eten" Dat is een lijst met alle E-nummers en een beschrijving wat het eigenlijk is en of het schadelijk is. Super handig! Zelf heb ik daar wel veel aan om meer inzicht te krijgen in wat slecht is en wat niet. bol.com | Wat zit er in uw eten?, Corinne Gouget & W.R.S.M. Jansen | 9789077788288...
E-nummer vrij wil ik niet, zelfs in tomaat zit e-nummer (namelijk die van vitamine c). Ik probeer wel zoveel mogelijk smaakversterkers, kunstmatige zoetstoffen e.d te vermijden.
Inderdaad . Er zijn veel E-nummers die gewoon natuurlijke producten zijn .. Dus E-nummer vrij gaat je niet lukken ..
Natuurlijk kan dat. Teruggaan naar pure ingrediënten, deze zelf verbouwen of direct bij een biologische boer kopen, en voor de rest je maaltijden zelf maken zonder spullen uit fabrieken. Mijn tante heeft jarenlang zo geleefd. Ze woont wel in een Oostenrijks dorpje, maar behalve olie, zout, suiker, koffie en wat specerijen koopt ze niks in een supermarkt. Dat is voor mij de pure vorm van natuurlijk eten = datgene eten wat je uit de natuur haalt.
E nummer vrij koken dus de slechte e nummers vermijden is veel goedkoper dan kant en klaar zakjes en bijvoorbeeld knorr pakketten gebruiken. Het is alleen even een zoektocht om lekkere recepten te vinden die niet al te veel ingrediënten bevatten. Alles biologisch kopen vind ik vrij duur daarom koop ik beide gewoon. Hier kan je een lijst zien met de meest en minst vervuilde groentes en fruit EWG informeert consumenten hoe de pesticiden-inname te verminderen daar kijk ik dan naar. Alleen vlees is helaas verschrikkelijk duur, maar ik probeer nu meer te leren koken zonder vlees en dan kan ik mij dat ook veroorloven.
daar ben ik ook benieuwd naar. Om een voorbeeld te noemen: Wij hebben een enorme moestuin. En onze komkommers zijn over het algemeen al jaren niet recht. (enkele wel) Nu liepen wij laatst langs een biologische winkel: en welja alle komkommers zijn daar recht. Dan vraag ik mij toch sterk af of daar toch niet een klein beetje genetische manipulatie oid in zit. Daarnaast ontkom je er bijna niet aan om aardappelen en tomaten niet te spuiten. Aangezien deze heel gevoelig zijn voor ziekten. Ik geloof dan ook niet dat alles wat biologisch is, ook onbespoten is. Weet iemand hoe dat zit? want biologische bestrijdingsmiddelen daar geloof ik dan ook weer niet in.
In een maaltijd van de mac zitten minder E nummers dan een biologische maaltijd.. dus biologisch EN geen E nummers wordt lastig.. laat je aub niks wijs maken, iedere vitamine heeft ook een e nummer. En denk gewoon na bij wat je eet
Waar haal je dat groentepakket vandaag? En is er een fruit versie? Wij hadden de fruit versie van hellofresh, ik was er best tevreden over, alleen niet over het verplichte maaltijd versie
Precies! Eerst even inlezen wat e-nummers zijn. Dat boekje wat hierboven genoemd wordt lijkt me we wat. Dan kun je precies zien wat wat is en zelf beslissen wélke e-nummers je wil mijden. Ik denk dat je al grote stappen maakt door gewoon vers te koken, zonder pakjes en zakjes. Koekjes en chips kun je ook zelf maken. En voor de rest gewoon de verpakkingen lezen.
Er bestaat toch wel een biologisch bestrijdingsmiddel waar gebruik van wordt gemaakt; dit zijn insecten
Het is zeker mogelijk, als je tenminste bedoelt om schadelijke en onnodige e nummers te mijden. E300 vind ik niet erg (vit C in brood BV ) maar veel smaak makers mijden we en ook qua kleur en smaakstoffen. Zoetstoffen kopen we ook niet. Glucose fructose stroop vermijd ik. Maar niet alles bio hoor dat is voor ons echt te duur.
Niet alle enummers zijn schadelijk, sommige e nummers heb je ook gewoon nodig anders zou een product 1 dag na aankoop al bedorven zijn! Het meeste met slechte e nummers win je al door 'pakjes en zakjes' en kant en klaar maaltijden te vermijden. Ook door veel zelf te maken vermijd je een hoop e nummers.