Ik geloof dat ieder kind echt wel zijn zeer extreme buien heeft. Sommige af en toe en andere vaak. Lekker hard en overdreven krijsen en gillen hoort daar dan ook gewoon bij. De maten hoe mensen daarmee omgaan is ook van mild tot extreem. Soms is het gewoon nodig je kind in een andere (dus wel een veilige plaats, dus ook rekening houden met de weer omstandigheden) ruimte of plaats te laten afkoelen. Maar om mijn kind buiten op te sluiten vind ik niet normaal! Ik zou dan toch zeker mijn bedenkingen hebben. Misschien zou je ze kunnen aanspreken waarom ze hun kind zo lang buiten in de kou laten staan. Maar zelf vind ik het wel moeilijk om zoiets tegen mensen te zeggen. Hou het in de gaten, maar maak het niet groter dan dat het is. Het kan gewoon zijn dat het kindje zo lastig is dat het je letterlijk even helemaal gek maakt, dan is het maar goed dat ze het gegil verplaatsen. Ze kun je zelf ook even op adem komen.
Maar waarom niet? Sommige kinderen ervaren heel graag zelf of ze gelijk hebben of niet. Niet elk kind is even makkelijk. En wat is dat met mensen en angst voor kou??? Je wordt ziek van een virus, niet van kou. Het enige wat het zou kunnen zijn is dat je lichaam in kou zich richt op het warmhouden. Dus als je al verminderde weerstand hebt oid, dan is de kans wat groter op een virus dat je te pakken krijgt. Wat minder alert lichaam dus.
Ik heb niet alle reacties gelezen maar persoonlijk zou ik niets doen, hooguit er naar toe gaan als het meisje geen jas aan heeft om de ouders te zeggen dat de kleine meid toch echt wel een jas aan mag hebben met dit weer Mijn man moest vroeger in zijn blootje een rondje rond het huis rennen, De buurvrouw heeft een meisje dat behoorlijke drift buien had en vertelt iedereen dat ze haar dochter onder de koude douche zet en daarna moet ze de kleren aanhouden, ( is trouwens alweer 3 jaar geleden hoor) ze is er zelf over in gesprek gegaan met het cb Op school heb ik het nu ook al van 2 andere ouders gehoord dat ze hun kind weleens onder de koude douche zetten om af te koelen Ik heb dat nog nooit gedaan, maar mijn kinderen hebben eigenlijk nooit driftbuien, onde middelste is er nu een beetje mee aan het beginnen maar terug trekken op haar kamer doet haar al goed anyway liever buiten met schoenen en jas aan dat onder de koude douche ofZo Beter kan ze zelf even buiten afkoelen maar toch
Precies. Het is heel beangstigend als dat gebeurt! En als ik me niet vergis, is jouw oudste ook al wat ouder. Bij mij werd letterlijk gezegd: in zijn gezicht tetsen of ondersteboven houden. Een dikke 10 jaar geleden was daar blijkbaar nog niet zoveel bekent over als nu.
Nee begrijp ik. Het gaat mij in dit specifieke geval puur om de combinatie leeftijd kindje, het feit dat het vaker gebeurd en dat het emotioneel schadelijk is (op die leeftijd de deur dichtsmijten en kleintje is compleet overstuur) en sowieso lichamelijk verschrikkelijk 'onaangenaam' om zo lang buiten te staan in de vrieskou. Dan gaat mij het er niet eens zozeer om óf dat meiske er een longonsteking aan overhoudt, want dat zal idd niet so snel het geval zijn. Dus ik begrijp de opmerkingen (grenzend aan) kindermishandeling wel. Uiteraard kunnen we alleen afgaan op het verhaal van TS.
Ik ga weer ontopic hoor Maar ik vind echt dat iedereen die direct met het AMK komt als oplossing, echt kort door de bocht. In mijn geval hadden mijn buren al vele meldingen kunnen doen. Begin eens met een open communicatie! Ik ben van mening dat echte kindermishandeling vaker binnenshuis gebeurd, dan buitenshuis. Dus een driftig kindje buiten zetten (ook al is het zonder jas) geeft niet perse de indruk dat er kindermishandeling plaats vind. Mogelijk enkel een domme reactie van de ouders die het op zo'n moment even niet meer weten. Veroordelen is mij te makkelijk. Besef dat als je een melding doet, het meldpunt van je kan vragen contact te onderhouden met het gezin, om zo te kunnen observeren wat er nu daadwerkelijk aan de hand is. Het is niet zo dat je een melding doet, en hoppa, ze komen aangereden om het kind te redden. Daar zijn heel wat feiten van mishandeling voor nodig, en vaak een hoop interventie. Mijn zoontje heeft als dreumes vreselijke driftbuien gehad, de hele straat kon er van meegenieten bij mooi weer. We hebben hulp gezocht, en gekregen, maar ik kon zijn krijsbuien niet altijd voorkomen, maar ook mijn niet correcte reactie er op niet altijd inhouden. Dus ik "gilde" ook wel eens. Wij hebben een open communicatie met de buren gehad. Steeds uitgelegd wat er aan de hand was, en waar we mee bezig waren. Voor een buitenstaander zou het vast geleken hebben of wij moorden pleegden, en onze zoon vreselijk mishandelden....... En het is heel moeilijk om aan je buren toe te geven dat je de opvoeding van je kind niet zo in de hand hebt als je graag zou willen, geloof me!
Mijn hollandse buurman en buurvrouw zetten dochter ook weleens buiten. Kids zijn niet driftig gewoon kids. Ouders zijn grillIig. Pletsen haar weleens alvorens papa haar zowat grond in heeft geboord omdat ie t nou wel genoeg vindt dat schreeuwt ie. Als meid dan nog brutaal durft te doen krijgt ze wel n tik volgens mij want dant begint ze met huilen Met auw. Meld dit ook niet. 80% gaat het goed lijkt me. Soms hoor je eea. Ze zien er niet verwaarloosd uit goede kleding zitten op sport. Vriendinnen komen spelen soms. Verjaardagen worden gevierd. Ouders beetje tokkies en luidlevend. Tjah. Ook niet mijn manier van aanpakken. Maar ga dit ook niet melden. Als er echt wat is zal school het echt wel opmerken zij zien kind uren en kunnen observeren ik niet ze ze heel weinig en dan n paar tellen. Ik heb GEEN driftkind dus heb voor dit verhaal geen advies. ik zou als k er heeel erg mee zit aankaarten van joh buiten zetten vind t zo sneu om te zien. Is dat je laatste redmjddel? Dan hoor je moeders verhaal en zij schrikt zich ook wel dat je dat zo zegt misschien denkt ze na over andere opties of niet. Tjah tis jouw kind niet. En gebeurd het elke dag paar keer op n dag lijkt me niet. Als j er zo wat van zegt zal ze echt wel voor n andere optie kiezen. Misschien kan je vragen of ze ha of cb al om advies heefr gevraagd. Ga zelf echt niet advies uitdelen.
Ik denk dat we met zijn allen niet zo snel moeten oordelen. Natuurlijk is een kind 20 in de kou in de tuin zetten niet echt een goede oplossing, iig niet die van de ons allemaal.... Maar wie weet wat er aan vooraf gegaan is? Misschien was de moeder wel zo boos dat ze bang was voor eigen eigen reactie en daarom het kindje maar in de tuin heeft gezet.... (Had ze beter zelf in de tuin kunnen gaan staan om af te koelen maar goed). Van de week kwam een moeder een vriendinnetje van dochter ophalen om 15:00 uur, haar dochter was na school komen spelen. Zoontje zat nog aan de tafel met zijn broodje. Zag aan de reactie van de moeder dat ze het belachelijk vond "dan eet hij maar niet" was haar reactie. Tsja moeder weet niet dat zoontje een jaar geleden besloten heeft dat hij alleen maar hagelslag en pindakaas op brood "lust" en dat ook wij maanden lang hebben gezegd dat hij niet anders kreeg en dan maar niets at. Maar met iedere dag lunch overslaan, langzaam groeien en maar af blijven vallen houd het een keer op... . Eerste dagen zat hij aan tafel te spugen omdat hij zichzelf helemaal gek maakte, nu zit hij te hamsteren en doet hij 2,5 uur over een broodje met gezond/normaal beleg. Over een maand gaat het vast beter
Niks. Jij weet niet wat er is gebeurd. Misschien werkt dit het beste... Pas als het kind geslagen word onderneem ik actie.
Niet mee bemoeien. Tegenwoordig weet iedereen zo goed hoe het allemaal moet. Je weet niet wat voor kind het is en wat het gedaan heeft. je gaat echt niet dood van 10 min. In de kou staan. Ik heb 3 kinderen en ik snap dat echt dat ze je af en toe tot het uiterste kunnen drijven. Ik praat het zeker niet goed hoor maar om nou gelijk melding te maken...pfff
Ik vind dat er hier erg licht gedacht wordt over een peuter die 10 min buitengezet wordt zonder jas terwijl.het vriest. Het kan mij eigenlijk geen bal schelen wat er vooraf ging ofzo...al is dit kind het grootstr monster dat er is...dit kan echt NIET!
Ik vind het ook echt niet kunnen. Heb gelezen dat sommigen niks doen zolang het kind niet geslagen word, kou kan ook pijn doen + het is in mijn ogen niet alleen een lichamelijke mishandeling maar ook een geestelijke. Ik zou de moeder er op afspreken, zeker om het kind dan tenminste een jas aan te doen. Even buiten kan ik inkomen bij extreme maar geen jas aan kan ik niet inkomen.
wat sneu. Ze kan op heel veel verschillende (betere) manieren een kind straffen, maar een kind buiten zetten in de kou dat vind ik ook echt niet kunnen.
Btw kan me nog een topic herinneren van een kind dat op een kdv werd buiten gesloten, in de zomer geloof ik. Toen viel half Nl erover. En omdat het nu om een moeder gaat moeten we het allemaal maar oke vinden en ons er niet mee bemoeien. En als het dan uiteindelijk wél zwaar mis zou gaan weten mensen niet hoe snel ze naar Jeugdzorg moeten wijzen. Beetje krom dit. Als die moeder het allemaal niet meer aankon had ze zélf maar buiten in de kou moeten staan afkoelen. Zij is de volwassene van de 2, niet die peuter.:x
Dit.. zonder jas ook nog lees ik net.. vreselijk! Ik was ook een driftkikker en mijn moeder heeft mij weleens met mijn hoofd onder de kraan gehouden om af te koelen. Of het pedagogisch verantwoord is nee, maar ik geloof dat je als ouder best soms met je handen in het haar kan zitten en dingen doet, waar je eigenlijk niet helemaal achter staat.
Ik schrik eerlijk gezegd van de hoeveelheid mensen hier die zeggen dat het gewoon is, en dat dat *iedereen* wel eens kan overkomen bij een kleuter met een driftbui. En dan komen er nog een aantal zaken voorbij (onder koude kraan) die simpelweg officieel onder kindermishandeling vallen. Een kind 20 minuten buiten de deur zetten, ook als het niet vriest vind ik mishandeling. Kind langer dan 3 minuten op de gang zetten vind ik al niet kunnen. Ik vind dat ouders die dat soort dingen doen echt hulp nodig hebben. Een cursus Gordon-communicatie bijvoorbeeld. In principe gaat het al eerder mis: je moet niet zo met je kind omgaan dat het in een radeloze razende driftbui terecht komt. Als dat vaker gebeurt dan is er thuis al iets mis in de communicatie tussen ouders en kind.
lastig. Ik moet zeggen dat ik vind dat mensen zich tegenwoordig te vaak bemoeien met andermans opvoeding, daarbij vind ik de opvoeding van deze tijd vaak erg "soft". Maar, een kind in de vrieskou zetten voor langere tijd, zonder jas, vind ik ook niet kunnen. Een amk-melding gaat mij te ver, ik was waarschijnlijk wel even met de buurvrouw gaan praten en zou het goed in de gate houden.