Lekker recept voor sla/salade gevraagd

Discussie in 'De lounge' gestart door PenK, 27 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    In de zomer eten wij meerdere keren per week sla of een salade. In de winter heel soms als bijgerecht (ms. niet de juiste tijd om dit topic te starten:(?)....
    Maar zaterdag krijgen wij eters. We gaan steengrillen en ik vind daarbij een of twee salades of rauwkost wel heel erg lekker.

Wat ik meestal maak is aardappelsalade (afgekoelde gekookte aardappels - ham - knoflook - mayonaise) en 'gewoon' sla met tomaatjes, soms een geitenkaasje, zongedroogde tomaatjes en komkommer, aangemaakt met slasaus of een zakje appel/honing dressing van calve.

Maar nu wil ik eens iets nieuws...iets anders dan anders.....

Dus doe ik (wederom) een beroep op jullie!
    :D:D:D:D:D

2. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

witlof, komkommer, ijsbergsla, tomaat, paprika, mandarijn, appel, feta kaas of andere soort kaas, evt. wat nootjes of zaden/pitten ;)

3. miffy11

miffy11 Niet meer actief

ik ben helemaal geen sla eter, maar heb bij mijn schoonouders met kerst een lekkere gegeten: gerookte kip, mandarijn, sla en een beetje honing. mmmmmm jummie!

4. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Mmmm...klinkt lekker!

Waar ik ook reuze benieuwd naar ben is hoe jullie de sla aanmaken. Ik gebruik altijd de yoghurt slasaus of dus de appel/honingdressing van calve.

Ook daarin ben ik aan vernieuwing toe.
    Ik dreig namelijk vast te roesten.....altijd maar hetzelfde, hahaha!

5. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik heb het gisteren zo gemaakt: Sla met ui,ei,augurk,peper,zout,stukjes 20+kaas wat slasaus en pijnboompitten was erg lekker!

6. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

hier altijd heel simpel ;)
    eet het vanavond weer :D zomer of winter vind het altijd lekker

gewoon zakje gemengde sla, met tomaat, augurk, lente ui, feta, spekjes gebakken, en calve honing yoghurt saus en eten maar :D

maar lees even mee hier :D

7. Tese

Tese Niet meer actief

Zo maak je een hoop stront nog lekker!! :D:D

8. JudithA

JudithA Actief lid

12 jun 2009
    128
    0
    16
    Heel eenvoudig maar erg lekker:
    Mooie sla, b.v. jonge blasla. met stukjes appel en citroendressing

9. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik vind dit een lekkere aardappelsalade:
    Ingrediënten

600 g aardappels, vastkokend geschild
    2 eetlepels zure room
    3 eetlepels mayonaise
    2 theelepels geraspte mierikswortel (potje)
    2 theelepels gedroogde dragon
    300 g gerookte kipfilet, in reepjes
    75 g waterkers
    Voorbereiden

Snijd de aardappelen in blokjes, kook ze in weinig water met zout in ca. 8 minuten beetgaar en giet af. Meng de zure room met de mayonaise, mierikswortel, dragon en peper naar smaak. Schep de helft van de dressing door de aardappelblokjes en laat de salade afkoelen tot kamertemperatuur. Schep de kipfilet erdoor en bewaar de salade afgedekt in de koelkast, zodat de smaken goed kunnen intrekken.

Bereiden

Schep de rest van de dressing en de waterkers door de salade.

10. giraf

giraf Niet meer actief

Pasta salade, daar doe ik altijd in pasta (joh!) paprika, mozarella en kikkerwerwten.
    Maar kan ook met mais, feta, spekjes, spercieboontjes..
    En dan een dressing van olie en azijn, peper, zout en bijvoorbeeld thijm of italiaanse kruiden.

11. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Een tabouleh salade is ook wel lekker;

Ingrediënten

2 eetl fijne bulgur of couscous
    1 bosje peterselie
    1 bosje munt
    4 bosuitjes
    0,5 komkommer
    2 tomaten
    0,5 citroen
    3 eetl olijfolie
    1 teentje knoflook
    peper, zout
    Materialen

Citruspers

Bereiden

Doe de bulgur/couscous in een schaal, en giet er zoveel kokend water over dat de korrels onder komen te staan.
    15 minuten laten staan.
    Door een zeef gooien, dan terug in de schaal doen.
    Knip de peterselie en munt fijn, de bosuitjes in ringetjes.
    Schep peterselie en bosuitjes door de bulgur.
    Snijd de komkommer en tomaten in kleine blokjes en doe die er ook doorheen.
    Maak een slasausje van het sap van de halve citroen, olie en uitgeperste knoflook.
    Breng op smaak met peper en zout.
    Hussel door de bulgur/couscous.

(is trouwens voor 4 personen)

12. Dani11

Dani11 Niet meer actief

Ik heb ooit bij iemand het volgende op:

penne(pasta) met zout, peper, kappertjes, ansjovis, tonijn en mayonaise en wat citroen door mekaar husselen. ow mijn god dat was zo heerlijk!!

13. Female

Female Niet meer actief

Lekkere pittige salade met noten en een lekker pittige dressing.
    Ingrediënten
    Gemengde frisse sla,1 stuks witlof,1 appel,2 augurken,2 tomaten,2 ui,3 tenen knoflook,dikke plak kaas eventueel FETA, 4 eetlepelszonnebloemolie,4 eetlepels azijn,4 theelepels honing, 2 theelepels sterke mosterd, 2 afgestreken theelepels boullionpoeder,2 theelepel peper, 4 theelepel italiaanse kruiden,2 eetlepels mayonaise,4eetlepels geraspte parmazaanse kaas,1 theelepel ketoembar, 1 theelepel djahe,1 bakje gepelde walnoten, 1 bakje mix cullinair(zonnebloempitten, pompoenpitten, pijnboompitten), 1 zakje cashew noten.
    Voorbereiding
    Snij de witlof,appel,augurken,tomaten,ui,kaas.

Bak de noten in slaolie samen 1 ui, 1 teen knoflook, 1 theelepel peper,1 theelepel djahe,1 theelepel ketoembar,1 theelepel boullionpoeder,op hoog vuur lekker hard aan.

Bereidingswijze
    SALADE:doe de sla,ui,witlof,appel,augurken,tomaten,teen knoflook,kaas,2 theelepels ital kruiden,4 eetl parma kaas,doe hier de AFGEKOELDE noten bij en alles goed DOOR ELKAAR HUSSELEN

DRESSING:4 eetl zonnebl olie,4 eetl azijn,4 theel honing,2theel mosterd,1 theel boullionpoeder,1 theel peper,2 theel ital kruiden,2 eetlepels mayonaise,1 teen knoflook,DIT ALLES GOED ROEREN

Serveertips
    Serveer de salade en dressing apart.

Deze heb ik al een paar keer gemaakt, erg lekker!

14. Female

Female Niet meer actief

Ps je kan hem gewoon maken met wat je in huis hebt, als je iets niet hebt laat je het weg of vervang het ;)

15. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Oei, dat gaat nog moeilijk worden!

De pittige salade van Female ga ik zeker proberen. Alhoewel ik me afvraag of het bij steengrillen lekker is om een pittige salade te serveren. Ms. past een van de frisse salades hier beter bij.
    Maar dat kan ook een soort 'angst' voor het onbekende zijn natuurlijk.
    Ms. als je dit leest Female, kan jij hier beter over oordelen?!

Leuk, weer wat nieuwe ideeen erbij. Wie weet volgen er nog meer.

Bedankt alvast allemaal! Lief dat jullie de moeite hebben genomen jullie recepten hier neer te zetten!

16. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    ijsbergsla in kleine stukjes snijden ongeveer 1 bij 1 cm komkommer schillen dan door de helft en die helft weer door e helft en dan plakjes van ongeveer 3 ml dik snijden, zon klein blikje doperwtjes en een klein blikje mais.

dan de dressing, wat azijn ongeveer 1 eetlepel ongeveer 3 eetlepels mayo beetje zout wat aromakruien even klutsen dan over de salade heen kieperen. Heeeeeeerlijk.

met diezelfde dressing maak ik ook vaak komkommer salade. komkommer in partjes snijden en dan dressing dr over.

17. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
  18. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.033
    2.838
    113
    Ja veldsla ipv gewone sla vind ik veel lekkerder!

Ik heb 3versies die ik lekker vind:

-veldsla
    -honingmosterddressing
    -pijnboompitjes
    -feta

-veldsla
    -peer
    -walnoten
    -provencaalse dressing van calve (is met frambozen en mosterd) klinkt raar maar hierbij errrug lekker

-geitenkaas
    -witlof in stukjes gesneden
    -honingmosterdressing
    -walnoten
    -van die kleine mini tomaatjes in twee gesneden
    -evt wat gewone sla,komkommer of veldsla erdoor omdat alleen witlof wat bitter is

19. Champy

Champy Fanatiek lid

26 sep 2007
    2.533
    0
    0
    N.V.T.
    Dat receptje van Lovely lijkt me erg lekker!

20. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    @ Lief en Lovely (leuke combi, haha!); die ga ik allemaal uitproberen!!!! OOOOwwww, die klinken o zo lekker!!!

Thanx meiden!

Deel Deze Pagina