Er zijn op dit moment verschillende topics over schoonmaken ik dacht laat ik even een groot topic maken waar alles besproken kan worden. Ik trap af. Badkamer en toilet: 1x per week een goede beurt, blauwe doek voor het sanitair en 2 rode doeken voor de toiletten, ik gebruik wc. reiniger, een sopje allesreiniger en badkamerreiniger voor de douche. Toilet: elke dag even de borstel erdoor en met wc over de bril. Slaapkamers/hal/woonkamer/keuken: 1x per week met een geel doekje soms een sopje en soms gewoon onder de kraan spoelen, ramen met doeken van Jemako (minimaal 1x per maand) en de lichtknoppen/deurklinken/leuning neem ik tussendoor ook nog af. Deuren en richels 1x per maand met een sopje. Keuken: elke dag de tegels en het aanrechtblad. Stofzuigen: dagelijks, 2x per week met de gewone en de andere dagen met de steelstofzuiger. Koelkast: elke week voor de grote boodschappen even een doekje er door. Vriezer: schoonmaken zo nodig.
Wow, zo'n gestructureerd programma heb ik niet voor het huishouden. Mijn week ziet er elke week anders uit (werk wisseldiensten in de zorg) en op mijn vrije dagen ben ik meestal ook erg druk. Ik zorg dat het netjes en schoon is. De keuken, vaat ed wordt elke dag gedaan, bedden opgemaakt en er wordt elke dag gestofzuigd ivm huisdieren en een dreumes. Toilet ed zijn ook schoon maar soms doe ik het elke dag en dan weer om de dag gewoon omdat het zo uitkomt. Er moet nu hoognodig gedweild worden, de planning was om het gisteren te doen maar onze dreumes weigerde te slapen. Dweilen met hem doe ik niet meer, vorige keer had hij de emmer omgegooid. Jammer maar helaas, vandaag een nieuwe poging.
Ik doe iedere vrijdag het huis schoonmaken: alles stoffen, toiletten, badkamer, slaapkamer opruimen en bed verschonen. Probeer wekelijks ook een grote klus mee te pakken (ramen, keukenkastjes, koelkast oid), maar dat lukt niet altijd (lees: niet altijd zin). Toiletten gaan dan ook mee en er staat een pak schoonmaakdoekjes op het toilet beneden, als ik het toilet vies vind maak ik het tussendoor even schoon daarmee. Dweilen doe ik te weinig, vind ik een rotklus met 2 honden die er dan weer doorheen sjouwen. Stofzuigen iig die vrijdag en op andere dagen kijk ik even hoe het is in huis. Heb 2 honden met best wel wat haar, dus als ze ruien kan ik soms in het weekend wel 2x stofzuigen Op een dag. En soms denk ik ook wel "dikke prima" en pak ik de stofzuiger pas weer de vrijdag erna uit de kast. Was vouwen 1x per week (ook op vrijdag meestal). Mijn man strijkt zijn eigen overhemden als hij ze nodig heeft. En dat is het wel zo'n beetje geloof ik. Oh en opruimen doe ik dagelijks. Ik word echt heel erg onrustig als alles overal ligt. Keuken is vaak al opgeruimd als het eten op de borden ligt, zeker als we aan de keukentafel eten. En hier geen kinderen, alleen wij tweetjes en dus twee harige honden.
Op maandag komt de schoonmaakster 4 uur. Ze doet dan het hele huis (2 verdiepingen en 2 slaapkamers) en strijkt. Dat zijn meestal alleen kleren van de kinderen en soms een paar overhemden van mijn man. Verder houd ik alles bij. Als de kinderen in bed liggen ruim ik op. Speelgoed aan de kant, doekje over het aanrecht en de tafels. Ik stofzuig nog zo'n 2 a 3 x per week en maak het toilet beneden ongeveer om de dag schoon. En dat is het wel zo'n beetje.