@nahla en omdat het jonge mensen zijn hebben ze zich niet aan bepaalde regels te houden? Jonge mensen die willen feesten horen gewoon niet in een woonwijk vol gezinnen thuis als je geen rekening met buren kan houden. @wachtende : hoe ging het vandaag of ben je niet bij ze langs geweest?
Dat andere mensen roken, is hun keuze. Mijn keuze is om mijn kind zolang en zover mogelijk van deze schadelijke stoffen vandaan te houden. En dan zeur ik echt niet over een sigaret, maar als mijn kind in haar kamertje ligt te slapen, dan moet dat voor mij rookvrij zijn! Ik zou er dus vriendelijk wat van zeggen, net als over het geluidsoverlast. Als ik hier alles lees, dan ben ik toch blij met mijn lieve buren!
Dat ruik je zelf natuurlijk niet als je rookt. De dag dat onze buren zijn gestopt met roken, merkte ik dat echt meteen. En ik had er niet eens last van eigelijk, maar het trok wel ons huis in. Ik ruik het zelfs als de buren van de buren zitten te roken. Sigarettenrook is zo doordringend (en ik heb een overontwikkeld reukvermogen)
Idd dat ze jong zijn geeft hen toch niet het recht om ts haar huis vol te paffen?? Vind dat altijd zo'n dooddoener: "we zijn allemaal jong geweest"
Dat is niet helemaal waar. Toen we de vorige buren nog hadden, kreeg ik ook de dringende vraag/mededeling of ik niet meer onder hun raam wilde roken omdat ze er niet tegen kon. Ik stond gewoon voor mn keukendeur, maar hun slaapkamer was daar dus schuin boven. Ze vroeg of ik in de voortuin wilde gaan roken want dan had ze er geen last van. Dat heb ik niet gedaan, maar wel een beetje achterin de tuin. Maar mijn man, die echt anti roken is, heeft nog nooit wat is onze kamer geroken of in die van onze dochter. En daar stonden ook de ramen open. Ze moeten, lijkt mij, dus ook echt wel heeeel veel roken wil heel jouw huis onder de rook staan, ipv alleen de slaapkamers. Overigens, de rook zit niet in jullie kamers, maar alleen de stank. Zou dus niet zo bang zijn voor die kankerverwekkende stoffen, want die zijn allang opgelost.
Ligt er maar net aan hoe het waait. Ik ruik het soms ook van de buren. Lekker ruikt het niet maar dan staat de wind net richting mijn huis. Als ze dan de hele dag paffen dan zeg ik er ook wel iets van hoor. Ga toch echt niet mijn achterdeur dicht doen omdat zij zo nodig moeten roken.
Hier rookte mijn onderburen zo'n beetje iedere 30 min een sigaret, dat was goed voor gewoon constant een rooklucht in de slaapkamer want het trekt ook niet snel weg. Kankerverwekkend of niet, mijn man moest destijds regelmatig snachts zijn pufje gebruiken en ik werd regelmatig wakker van irritatie in mn neus,
whaaa heel bericht weg omdat mn token verlopen was Nou korte samenvatting: - over het roken zijn we nog aan het nadenken wat we daar mee moeten. Verschillende opties overwogen (airco, hogere planten, schutting verhogen etc) maar nog geen geschikte gevonden. - Geluidsoverlast werd dezelflde dag nog erg laat geworden. Heb om 00:00 verzocht het wat stiller te doen, toen zijn ze naar binnen gegaan. Daarna overdag nog geen gelegenheid om even rustig met ze te praten (of ze waren ruzie aan het maken of ze hebben het huis vol bezoek). - Vandaag weer de hele dag herrie en een kudde kettingsrokers. Het zijn continu groepen van zeker 6 mensen die continu roken. Het maakt niet uit hoe de wind staat. - Ik moet nu inderdaad ook mn medicatie weer gebruiken, heel vervelend.
Heb er hier ook last van, maar dan brandluchten, open haarden in de tuin ofzo, geen idee, maar als ik 'savonds mijn ramen op heb, dan vergas ik zowat. Ik zet nu steeds een ventilator naar buiten gericht, dat helpt wel wat, misschien kun je dat ook proberen ?
Als ze zelf niet willen luisteren (of telkens "hervallen") kan je dan desnoods niet via de huisbaas gaan? Ik zou hem duidelijk maken hoe de situatie is - de geluidsoverlast en de stank - en dan hem maar in gesprek laten gaan met zijn huurders. Die rook (kan me niet voorstellen dat ze binnen niet roken) is immers ook niet goed voor zijn huis / behang. En anders zou ik hen de tijd geven tot ze uitgeklust zijn, maar daarna desnoods de wijkagent inschakelen. Vooral voor het geluid, maar je kan altijd tussen neus en lippen ook iets melden over de stank.
Ik ga morgenochtend langs...ze gaan nu naar de stad om even lekker te zuipen :s Natuurlijk ging het wegrijden van de groep gepaard met een hoop herrie, het schoppen van grote strandballen in de tuin van ons en de buren naast ons...tegen de auto...en getoeter. Als ze na het gesprek van morgen nog steeds zich gedragen alsof het hier een studentenhuis is ga ik de eigenaar van de woning aanspreken. De huurder is werkzaam bij de eigenaar dus ik ben benieuwd. Indien dat niet werkt maar consequent de wijkagent inschakelen inderdaad. Ventilator staat inderdaad naar buiten gericht om de rook eruit te krijgen
Jeetje heftig zeg! Hier ook ervaring met een rokende onderbuur, maar die is wel verhuisd (bij toeval hoor, ze wilden groter wonen). Was ook elke 30 min dus kon nooit lekker huis luchten. (gooide toen telkens alles weer dicht, en weer open, en weer dicht... pff) Ik weet niet of alle schadelijke stoffen uit de stinkdampen zijn, maar echt bevorderlijk voor de gezondheid kan het niet zijn (ook als ik de ervaringen ermee hier lees). Hopelijk kom je eruit, anders met de eigenaar van het huis... Heel veel succes.
Nou die ochtend om 06:00 gewerkt door hun loge hond die 2,5 uur lang heeft zitten blaffen en janken. Toen buuf in de ochtend thuis kwam maar even langs gegaan en gezegd dat ik graag even wilde praten over hoe het voor ons is geweest sinds ze hier wonen omdat ze mogelijk niet van op d ehoogte zijn hoe het voor de omgeving was. Ze gaf zelf meteen ook al aan dat ze enorm waren geschrokken van het gedrag van hun bezoek en dat ze inderdaad al ruzie hierover hebben gehad. Ik heb ze uitgelegd dat als iemand binnen staat en de ander buiten...de gesprekken over de meest schunnige dingen gaan..dit niet alleen in hun tuin en huis verstaanbaar is maar ook voor de vele kids die hier wonen. Dat ik vermoed dat ze niet wensen op een dergelijke manier binnen te komen in de buurt. Ze hadden gehoopt dat het niet zo duidelijk verstaanbaar was en schrokken dat ik hun gesprekken letterlijk kon herhalen. Toen heb ik uitgelegd dat als je dan de overlast van de rook en het steeds enorm vroeg wakker gemaakt worden (door klussen of de hond) dat je dan uiteindelijk je wel op loopt te vreten. Ze snapten het helemaal en legde uit wat er aan de hand was. Ze zijn de jongste in de vriendengroep met een eigen huisje. De vriendenclub (ondanks dat die toch ronde de 25 jaar zijn, de buren net 20) gebruikt hun een beetje. Mensen kwamen onuitgenodigd en gingen lekker los in hun huis. Ze beloofde meteen die mensen niet meer uit te nodigen. Heb meteen uitgelegd dat je best wel feestjes kan houden...en lekker etentjes in de tuin etc...maar dat je wel even je geluidsniveau aan moet passen en beetje op je taalgebruik letten. Ze hebben dus ook een logehond die enorm bang was toen hij alleen thuis gelaten werd, heb meteen aangeboden langs te willen gaan op met gerust te stellen of hem uit te laten als ze daar even geen tijd voor hebben. Later die middag kwam buurman zelf nog even met buurvrouw langs. Hij schaamde zich enorm en was enorm geschrokken. De tuinmeubelen gaan ze ook nog achterin de tuin zetten om het rookoverbelast te voorkomen. Kortom: ondanks dat ik me al een tijdje liep op te vreten over de overlast gelukkig mn hormonen onder controle kunnen houden en rustig gaan praten met de buren...en tot een goede oplossing gekomen. We zullen ze binnenkort eens uitnodigen voor een etentje. Helemaal blij
Tsja lastig.. ik heb ook zo'n vieze rokende buurman. De walmen komen vaak ons huis binnen bah. Alhoewel het bloed soms onder mijn nagels stroomt nog nooit wat van gezegd. Wij doen snachts overigens wel de ramen dicht.
Oh, goed dat ze zich ook wat schamen en inzien dat het voor jullie vervelend is, ik hoop dat het snel verbetert. Overigens, ik heb ook eens gehad met onze nieuwe achterburen, die vingen altijd probleemjongeren op tot ze kwamen wonen in dat nieuwe huis. Die probleemjongeren kwamen nog wel 'helpen' met klussen. Was ook een grote herrie, onze hond was een pup die ik aan het opvoeden was en als ik dan wat commando's oefende, gingen ze in koor alles napraten en roepen. Mijn buurvrouw en ik schrokken nogal, dachten een stel studenten tegenover ons te hebben wonen. Gelukkig waren die jongeren daarna voorgoed opgehoepeld en heb ik ze zelden nog gezien. Hopelijk bij jullie ook het geval.
Zo zie je maar dat een goed gesprek ook zeker zn vruchten af kan werpen! Ik hoop dat het nu allemaal beter gaat en dat je weer lekker kunt gaan genieten!
Wat fijn dat ze het zo positief oppakten en er zelfs van geschrokken waren. Hopelijk gaat het allemaal veranderen. Vind dat je het ook netjes gezegd hebt als ik dat zo lees.