dreigend fallisement en een contract

Discussie in 'De lounge' gestart door Amfy, 10 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

oke even een vraag voor iemand anders.

de baas van mijn vriendin dreigt falliet te gaan.zei heem nu 3 maanden gewerkt en ze heeft een half jaar contract als haar baas falliet raakt worden dan de andere 3 maanden wel uit betaald? (of heeft ze recht op een apparte uit kering ofzo. (voor deze baas heeft ze 2 maandne niet gewerkt maar ze in nu gescheiden en ze moet het nu alleen doen en dus heeft ze het werk/inkomen echt nodig

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer de baas failliet gaat, neemt meestal het UWV de verplichtingen van de lopende maand over (qua salarissen) en daarna wordt het een overgang naar de WW. Het is dus niet zo dat ze dan automatisch nog drie maanden "krijgt" volgens het lopende contract oid. Ze zal heel snel overgaan naar WW.

Ja en verder is het een kwestie van vooral veel gaan solliciteren en alvast informeren bij de gemeente of er nog recht is op aanvullende potjes.
    Toeslagen van de Belastingdienst die mogelijk veranderen ivm WW.

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

maar recht op wwheeft ze dan nog niet neem ik aan. want ze werk nu pas weer 3 maanden

4. Jeem22

Jeem22 VIP lid

12 nov 2009
    7.203
    0
    0
    Den haag
    Meestal ( wat ik weet met een vast contract )

Is dat je salaris krijgt via het UWV.. Maar dit kan heeeeeel lang duren

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja sorry ik ging uit van een wat langer arbeidsverleden. TS schrijft dat haar vriendin de twee maanden ervoor niet had gewerkt en ik heb dat opgevat als "ze heeft meer arbeidsverleden, maar 2 maanden een "gat"".

6. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Als ik haar was zou ik naar bijv. een rechtswinkel gaan. Om te kijken wat mijn rechten zijn.
    Volgens mij heeft ze wel recht op een faillissementsuitkering. Zodra haar baas haar loon niet meer kan betalen moet ze die zelf aanvragen bij het UWV.

7. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Let wel op dat een uitkering niet lang is, vooral na 3 maanden werken.
    Mijn vriend kreeg zijn ontslag en heeft totaal bijna 8 jaar gewerkt, hij had recht op 8 maanden uitkering... Dat lijkt lang, maar het is erg weinig en de tijd vliegt!

Succes met het zoeken naar een nieuwe baan iig:)

8. klavertje4

klavertje4 Bekend lid

15 jun 2009
    788
    5
    18
    NULL
    NULL
    per 1 jaar krijg je 1 maand uitkering dus daar heeft ze nog geen recht op.
    Denk dat ze meteen de ww in moet.

9. Racesmurf

Racesmurf Niet meer actief

Toevallig is mij en mijn vriend 3 weken geleden hetzelfde overkomen.
    (we waren collega's)
    Mijn vriend had een vast contract en ik een jaar contract.

Je hebt recht op de gehele maand waarin je nog gewerkt hebt plus de wettelijke opzegtermijn van een maand.
    Dit wordt 100% doorbetaald en heet een faillisementsuitkering.
    Hierna kun je de WW in voor 70% van je loon, hoe lang je de WW in kunt ligt aan je arbeidsverleden.

We hebben vandaag salaris van juli gestort gekregen, hier hebben we 3,5 week op gewacht.
    Je krijgt dus niet direct uitbetaald, hier moet ze wel rekening mee houden.

10. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

maar heeft ze wel een arbeidsverleden ? Als je namelijk geen arbeidsverleden hebt kun je ook geen aanspraak maken op een ww uitkering ..

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

ze heeft wel een arbeids verleden van 20 jaar. maar de laaste 2 jaar is het op en af geweest

12. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

dat maakt niet uit, ze kijken in het totaal naar je arbeidsverleden .. Alleen normaal gesproken moet je minimaal 16 weken hebben gewerkt wil je in aanmerking kunnen komen voor een WW .. nou weet ik niet hoe dat zit met het verhaal in dit geval, denk wel dat er ook naar je arbeidsverleden word gekeken ... succes iig voor haar

13. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Om in aanmerking te komen van de ww moet ze 26 weken in het afgelopen jaar gewerkt hebben, dan krijg je een basis ww van 3mnd. Als je hieraan voldoet kan je een verlenging krijgen als je voldoet aan 4 jaar uit 5 jaar hebt gewerkt. Dan geldt dat je voor elk jaar 1 maand krijgt.

14. Amfy

Amfy Niet meer actief

geld dit ook bij een falliesement?

Deel Deze Pagina