Schade aan auto, hoe handelen jullie dat af?

Discussie in 'De lounge' gestart door ffff, 10 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    #1 ffff, 10 jul 2016
    Laatst bewerkt: 10 jul 2016
    Dag allemaal!

Ik heb een vraag, want wij lopen steeds tegen dezelfde ellende aan. Tegen mijn auto is de afgelopen 5 jaar 4x aangereden terwijl hij geparkeerd stond (en nee, ik parkeer niet overdwars ;), blijkbaar gewoon een pechvogel). Mijn man is 2x van achteren aangereden, 3 jaar terug op de snelweg bij remmen voor file en vorige week bij ons in de wijk op een 50-kilometer-weg.

Op één keer na, waarbij het soepel verliep, hebben wij altijd problemen met de tegenpartij. Telkens krijgen we het aanbod om het 'onderhands' te regelen voor een zogenaamd 'goede prijs', wat een fractie is van het daadwerkelijke schadebedrag. Als we aangeven dat niet prettig te vinden en gewoon de formulieren in te willen vullen, verzuurt de relatie meestal. Zo heb ik een vrouw eens huilend aan de lijn gehad dat ze niet op vakantie konden omdat ik de schade volledig vergoed wilde hebben voor 'dat wrak' (= mijn auto, 9 jaar oud maar verder tiptop zonder schade). Ze zou de verzekering opdragen alleen te betalen als wij de rekening zouden overleggen van de reparatie, want ze geloofde er niets van dat ik het ging laten repareren en dan had ik geen recht op haar geld.

Mijn man had zojuist degene die de schade had veroorzaakt aan de lijn, met de beschuldiging dat mijn man de aanrijding had uitgelokt en dat hij een hele nare bijsmaak van het geheel kreeg omdat onze auto toch al bijna total loss was (14 jaar oud, maar verder nog in prima staat).

Telkens zijn wij de pineut en krijgen we gezeur / gesmeek / beschuldigingen aan ons adres, terwijl ik het gevoel heb dat zo'n schaderijder je gewoon zonder piepen schadeloos moet stellen, en eigenlijk zou er nog wel een excuusje voor het gedoe van af mogen ook! Zelf heb ik 1x schade gereden en ben ik met excuses en een bloemetje voor de overlast langsgegaan. Ben ik nou onredelijk hierin, bijvoorbeeld in het niet accepteren voor een onderhandse schikking? Wat de tegenpartij steeds claimt is dat dat 'normaal' is bij zulke oude auto's, terwijl dat voor mijn gevoel geen steek uitmaakt. Hoe handelen jullie het af als jullie auto beschadigd is?

2. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Nog een toevoeging: we wilden mijn man's auto binnenkort inruilen voor een groter exemplaar vanwege de gezinsuitbreiding. Dat durf ik nu nauwelijks te doen want de tegenpartij woont vlakbij. Als die, na afhandeling van de schade, over 2 maanden een andere auto ziet staan denkt -ie natuurlijk dat we dat van zijn schadegeld betalen en dat hij gelijk had over het total loss zijn, terwijl dit allang in de planning stond :( Dalijk is hij zo rancuneus dat hij er ff een dikke kras in maakt :(

3. Manque

Manque Niet meer actief

#3 Manque, 10 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jul 2016
    O wat een nare ervaringen allemaal. Toevallg ben ik twee weken geleden aangereden waardoor ik schade aan bumper en koplamp had. We hadden allebei geen schadeforumlieren bij dus ik zei: zullen we even gegevens uitwisselen? Dan rijd ik nu meteen naar de garage voor een offerte van reparatie, kun je zelf beslissen of je het zo betaalt of doorgeeft aan de verzekering. Schade was 250€, ik appte haar een foto van de offerte. Ze koos ervoor zelf te betalen en dezelfde avond had ik het bedrag al op mijn rekening staan. De dag erna was de reparatie al gefixt en stuurde ik haar een foto van het resultaat + eindfactuur. Ze was heel blij met hoe het afgehandeld was en ik ook. Geen gedoe met verzekeraars en moeilijke formulieren enzo.

4. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Wij regelen het altijd onder de tafel. Dus zonder tussenkomst van de verzekeringsmaatschappij en als de Tegenpartij dat niet wil dan wil ik de naam.van de garage waar ze 'm laten repareren en dan regel ik het daar wel direct mee
    Scheelt vaak enorm in de kosten.

5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.648
    5.687
    113
    Nou wij hebben 2 keer schade gehad en de personen die het veroorzaakt hebben waren zo netjes om weg te rijden. Zaten wij met een schade a 500 euro en nog een bedrag die ik even niet meer weet.

Wel balen zeg! snap dat nooit dat mensen hun fout niet toegeven. Daarom zitten wij er sterk aan te denken een dashcam in de auto te installeren zo kan je altijd de dader zien of het bewijzen. Mede door onze eerdere ervaringen o.a lijkt dit ons een goed idee.

6. Ladybug85

Ladybug85 Niet meer actief

Wat vervelend! Ik heb pasgeleden voor het eerst een aanrijding gehad (mijn schuld) dat ging eigenlijk heel gemoedelijk. Formulieren ingevuld en klaar. Nu moet ik wel zeggen dat ik een lease-auto heb dus dat ik ook niet anders kan dan op die manier de schade regelen. Maar de tegenpartij gaf nog wel aan dat ze zo blij was dat ik een ''normaal' iemand was die netjes excuses aanbood en alles goed afhandelde (en we raakten ook ''leuk'' in gesprek over de kinderen haha) omdat zij dus wel vervelende andere ervaringen heeft gehad. Raar eigenlijk toch?

7. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    En wat dan als de tegenpartij niet wil repareren? Want dat ben je namelijk niet verplicht, je mag het ook als derving van bezit 'in je zak steken'. Omdat wij een nieuwe auto gaan kopen gaan we deze schade misschien ook niet laten repareren (daarover laten we ons nog adviseren). Maar onze auto die eerst nog 2500 euro zou opbrengen brengt met schade nog maar 1700 euro op, dus als we voor die optie kiezen gebruiken we het schadebedrag om dat gat mee op te vullen..

8. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Dat had ik inderdaad ook, zowel met de huilende-vakantie-mevrouw (maar die stond op een beveiligingcamera) als met een vrachtwagen die mijn stilstaande auto total loss reed (maar daar was gelukkig een omstander die foto's had gemaakt en de politie had gebeld).

9. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Prima dan repareer je het niet. Maar ik speel het bijna nooit via de verzekering. En daarnaast heb ik nu 5x schade gereden bij een ander en behalve de keer dat ik mijn auto total loss heb gereden altijd onder de tafel kunnen regelen.

10. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Jij bent niet verplicht te verantwoorden wat je met de schadevergoeding doet. Je auto is minder waard geworden. Punt.
    Laat zemaar zielig doen, eigen schuld toch?! Hadden ze beter moeten verzekeren of beter moeten uitkijken (zeker met achterop rijden).

Laat je vooral geen schuldgevoel aanpraten!!

11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik zou het door de rechtsbijstand laten afhandelen of door de allrisk verzekering.
    Hier 1 auto niet allrisk verzekerd en toen werd ik idd ook opgebeld door de moeder van de bestuurder, of het niet onderhands kon en zielig doen etc. Terwijl haar zoon mij keihard had aangereden met baby van 10 weken oud in de auto. Ik heb het wel netjes gehouden maar wel verteld dat ze niet zo zielig moest doen.

Je kan de tegenpartij formeel aansprakelijk stellen persoonlijk, of direct hun verzekering aanspreken hierop. Zijn standaardbrieven voor op internet.

Als ik alleen blikschade had gehad en de kosten minimaal zijn dan had ik het onderhands willen schikken maar niet voor minder geld dan de reparatie. Aangezien ik een baby in de auto had, die niet kan vertellen of hij pijn in zijn nek ofzo heeft, altijd officieel claimen anders id het niet verzekerd mocht hij er toch wat van hebben

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    Mijn moeder was met haar auto hard aangereden en ze is er nog aardig uitgekomen maar de 1 jaar oude auto was Total loss.
    Maanden later haalden ze hun gloednieuwe auto uit de garage op en gaan boodschappen doen.

Even later staat er iemand naast de auto.

Had iemand anders tegen de auto zien rijden en door zien rijden. Hij had het kenteken genoteerd.

Politie gebeld en uiteindelijk werden ze gebeld. Dat ze gekeken hadden en ze had een nier aandoening. Vreselijk zielig doen...

Ik heb zelf een keer met parkeren in iemands portier gezeten. Briefje achter de ruit gedaan en stevig balen

Eenmaal thuis belde de eigenaar. Hij vond het wel vervelend maar hij was ook blij dat ik een briefje had achter gelaten . Alles keurig afgehandeld door de verzekering.

Er is volgens mij een schade app. Kun je alles zo doorsturen naar je verzekering.

13. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Dit ja. Jij staat volledig in je recht en als ze moeilijk gaan doen, zou ik zelfs zeggen dat je desnoods de politie er bij haalt. Zijn ze belazerd. T moet niet gekker worden zeg, dat jij met de problemen van een ander wordt opgescheept, terwijl zíj juist de oorzaak zijn van jóúw probleem. Ongelooflijk. Als het goed is, is iedereen verzekerd en als jij het zo wilt regelen, dan sta je in je recht. Dat recht bestaat niet voor niets, het is juist bedoeld voor als je er samen niet uit komt.

14. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Eerste keer dat ik werd aangereden, werd ik ook van achter aangereden bij het remmen voor een stoplicht. Jong meisje in de auto van haar broer die al 15 jaar schadevrij reed. Passagier begon de schuld op mij af te schuiven dat ik wel erg hard remde. Meisje wou het onderhands regelen, maar ik had twijfels of zij de schade wel kon vergoeden, had voor en achter schade (door de snelheid op de trekhaak van mn voorganger gelanceerd vanut stilstand). Toch formulier ingevuld en gezegd dat ik eerst wou weten hoe hoog de schade is en we dan konden beslissing. Maar de volgende dag wakker met flinke nek en rugpijn. Aan whiplash grenzende klachten... Tja buiten de verzekering om wordt dat lastig te verhalen dus contact met het meisje gezocht en aangegeven dat ik het vanwege de pijn via de verzekering wou doen. Haar broer was boos, want hij wou mijn auto repareren, hij had een eigen schadeherstelbedrijf, meerder autos op naam en zn premie zou nu omhoog gaan. Tja niet mijn probleem.
    Wij hebben toen ook de schade uit laten keren omdat we een andere auto wilden

15. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Oh en later van een vriend gehoord dat zijn zwager pas na bijna 3 maanden een whiplash bleek te hebben.
    Dus dat soort aanrijdingen nooit onder de tafel regelen.

Voor schade aan een geparkeerde auto zou het wel kunnen maar is voor mij wel afhankelijk van hoe de ander reageert. Hoe onredelijker hoe minder kans dat ik het buiten de verzekering om zou doen.

16. Logan

Logan Niet meer actief

Mijn man is jaren terug eens van achter aangereden door een meid, wiens vader een garage had en die zou het wel even maken zonder tussenkomst van een schade expert. Dat dacht ik dus mooi niet... Die verzekering is er niet voor niets.
    Toen ik schade had gereden heb ik dat ook naar de verzekering gestuurd. Toen ze mij hebben aangereden heb ik dat ook via de verzekering laten lopen.

17. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik ben blij te horen dat de meesten er hetzelfde over denken. Ik begon me zo'n zeurmiep te voelen, dat ik dacht: ben ik hier nou zo pietluttig in? Ik voel me weer gesterkt om voor onszelf op te komen. Krijg dan namelijk bijna de neiging om maar overstag te gaan om van de ellende af te zijn. Lekker conflictmijdend ;)

18. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.900
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik snap die discussies ook nooit. Je rijdt een auto, daarmee neem je dus ook een zeker risico. Buiten dat ben je altijd WA verzekerd (dus voor schade aan anderen). Als je dan je billen brand (iemand aanrijd), moet je ook maar op de blaren zitten (hogere verzekeringspremie).
    Ik ben 2x aangereden. De eerste keer door een klant (binnen de autoverhuur). Het was nog een vaste klant ook, maar goed, schade formulieren invullen, andere auto mee en klaar. De 2e x een meneer die heel netjes samen met mij het schadeformulier heeft ingevuld. Het leek maar een een klein dingetje, maar uiteindelijk ruim 1000 euro schade. En daarom dus altijd een schadeformulier invullen en laten tekenen door beide partijen. Tenzij je schade expert bent, weet je gewoon nooit hoeveel zoiets wel niet kan kosten en de tegenpartij ook niet.

19. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Stomme vraag misschien; waarom wordt er dan soms liever voor gekozen om het niet via de verzekering te laten lopen?

Ik veroorzaak in de meeste gevallen zelf mijn schade met zoiets als paaltjes, dus weinig ervaring.

20. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Nooit onderhands regelen als jij of passagiers in de auto zaten. Achteraf kan er altijd sprake zijn van letselschade en dat kan je dan niet meer claimen. Plus als de tegenpartij rechtstreeks aan jouw garage wil betalen kunnen ze onderling een deal sluiten (bijvoorbeeld zwart betalen als er minder wordt gerepareerd) en ben jij ook de pineut.
    Bij een aanrijding dus altijd schadepapieren invullen, beide partijen ondertekenen. Wil de tegenpartij dat niet dan de politie bellen.

Deel Deze Pagina