Mijn autootjes heeft een reparatie nodig die meer gaat kosten dan we waard vinden, dan dat ie waard is. nu zitten we dus te kijken voor een andere auto. Tweedehands, want enorm veel geld hebben we niet. Maar dan kijken we ook maar gelijk voor een grotere auto (stationwagen-idee), aangezien er een kleintje aankomt op zich best handig. Maar nu zaten we te denken, of zou het een idee zijn om een (nieuwe) auto via private lease te nemen? Ik heb gewoon totaal geen ervaring ermee, en ben bang dat het een soort 'geldklopperij' is. In die zin, dat ze vaak erbij zeggen bij reclames 'geld lenen kost geld'. Dus dat je niet eenmalig geld betaald, hoppa klaar. Voordeel lijkt me wel dat je niet voor (grote) reparatiekosten kan komen te staan. Wel zit ik er een beetje mee dat ik voorstander ben van hergebruiken van dingen, dus niet alles 'nieuw' wil kopen. Maarja, weer het risico van 1000-1500 aan reparatie zit ik ook niet op te wachten... Qua budget hebben we spaargeld om eenmalig een uitgave te doen voor auto, of vanaf komende maand besparen we flink wat geld op iets anders dus evt zou maandelijks bedrag betalen dus ook kunnen. Gewoon benieuwd, wat zouden jullie doen? Of wat is jullie ervaring met private lease?
Dan moet je voor jezelf een rekensom gaan maken. Hoeveel kost een nieuwe (tweedehands) auto, verzekering, benzine etc gemiddeld per maand ten opzichte van het leasebedrag. Wij kwamen zelf toch uit op een nieuwere tweedehands. Vooral als je een grotere wagen wil, loopt het leasebedrag flink op... Als je veel waarde hecht aan in nieuwe auto's rijden is het misschien weer wel voordelig.
In 99% van de tijd ben je met lease duurder uit... Waar je een kleine auto least voor 250 per maand en dan ook nog benzine moet betalen( in ons geval 300 Pm) kost dat dus al 550 Terwijl we nu 400 Pm kwijt zijn...in totaal
Je hebt het over private lease en geld nemen kost geld. Dit heeft niks met elkaar te maken. Als je een auto least sluit je een bepaald contract af voor een paar jaar. Hier betaal je een x bedrag voor per maand. Een kleine auto is al 250 euro dus hoe groter je wil, hoe duurder het wordt. Na die termijn moet je je auto weer inleveren. Je bent dus een hoop geld kwijt en het wordt niet van jezelf. Wanneer je een lening afsluit voor een auto dan wordt de auto wel van jezelf maar zal je extra moeten betalen zoals de slogan geld lenen kost geld al zegt.
Ik heb nog even gekeken... en voor een grote auto Citroën cactus, Opel e.d ben je minimaal 450 kwijt en dan nog je benzine erbij
Wij hebben een tweede autootje via private lease, een kleine, want grote auto's zijjn enorm duur per maand. Ik zou goed kijkem of dat maandelijkse bedrag wel echt kunt missen. Het is heel aanlokkelijk en ik vind het zelf erg fijn, maar je zit er wel elke maand aan vast. Het lijkt mij heel lastig om het gehele bedrag op andere dingen te bezuinigen. Wij hebben het nu pas gedaan, omdat we nu 400 per maand minder betalen aan het kdv dan de afgelopen 4 jaar, dus we zaten toch al in dat uitgavenpatroon, er blijft zelfs nog meer "over". Edit: het is duurder uiteraard, het bedrijf moet ook winst maken, maar dat vind ik het gemak wel waard.
Ik zie wel redelijk grote auto's voor 300-350 (skoda rapid, dacia logan) alleen nog zonder benzine. Dus dacht dat het wel iets goedkoper kon? Nu rijd ik niet onwijs heel veel. Misschien zal manlief er af en toe ook mee rijden als het geen baby-autootje meer is maar qua benzine verwacht ik niet onwijs veel kosten erbij.. Dank voor jullie reacties, vind het interessant om wat gedachtes erover te lezen. ga inderdaad een lijstje maken met voors/tegens maar ook proberen kosten enigzins op een rijtje te krijgen. Heb niet altijd evenveel geluk gehad met (tweedehands) auto's dus wil graag dat we nu wel een verstandige keuze maken
Het stukje van geen reparatie/garagekosten vind ik overigens het grootste voordeel. Ben bang dat we daar weer volgende keer flink pech hebben als we voor niet-lease/tweedehands gaan..
O ja, ook even rekening mee houden dat je bij veel leasemaatschappijen ook een borg moet betalen, hier was dat 3x de maandtermijn.
Hier de afweging een paar maanden geleden ook gemaakt. En wij hebben bewust gekozen voor de private lease. Betalen 290 pm voor een soda fabia Joy editie met extra opties. Voor ons de doorslaggevende reden is dat we ivm ziekte zoontje 24 uur per dag naar het ziekenhuis moeten kunnen. En bij onze vorige auto's hadden we nog wel eens last van reparaties en startproblemen. Nu rijd ik een nieuwe auto en geen extra kosten behalve benzine. En weet waar ik financieel elke maand aan toe ben voor de komende jaren. Voor ons was dit de beste optie, en uiteindelijk de voordeligste gezien onze wensenlijst.
Maar als je een 'baby' auto wil dan is zon grote auto echt ontzettend overbodig en zeker nog meer zonde van je geld om te leasen...
Koop gewoon een goede tweedehands van een fatsoenlijk merk, Toyota bv. Dan heb je een zeer onderhoudsvriendelijke auto en is het zeker vele malen goedkoper dan private lease.
Het ligt helemaal aan jullie Maandbudget voor een auto. Private lease weet je waar je aan toe bent maar je komt er ook zeker niet zomaar vanaf je gaat echt een contract aan voor bijvoorbeeld een jaar, stel dat er een inkomen wegvalt tijdelijk gaat dit dan nog met spaargeld? 2e handse auto's is altijd oppassen wat je koopt en je kunt natuurlijk pech hebben maar als je een fijne garage in de buurt hebt, zul je vast niet meteen duizenden euro's kwijt zijn aan reparaties. Ik weet ook niet wat voor soort auto's jullie zoeken maar bijvoorbeeld een Kia rio is best een flinke auto en kost geen drol tweedehands.
Dat is waar. Al verwacht ik dat auto iets meer gebruikt wordt al sde kleine straks drie dagen per week naar opa's/oma's gaat. Aan de andere kant, wrs doet manlief dat 1 of 2 dagen met zijn werkauto. Overigens wil mn man júist geen babyauto zoals nu, maar een 'echte' auto.. Mij boeit het niet. Als het maar rijdt Hmz ik word echt heen en weer geslingerd tussen leasen en tweedehands... Gemak/financiele duidelijkheid maar iets duurder versus eenmalige kosten maar kans(je) op reparatiekosten. We blijven nog even erover nadenken en lezen en rondkijken
Bedenk goed dat als je een private lease neemt je na de afgelopen leasetijd niets hebt dus dat betekend of een nieuw contact of zelf iets kopen. Ga eens rond kijken met een baby heb je echt geen stationcar nodig kleiner gaat ook prima, en kijk eens naar merken die bekend staan voor degelijk zoals Nissan,Toyota, maar zo zijn er nog wel een paar merken, ik ben geen grote voorstander van lenen voor een auto maar als ik het geld had voor een goede gebruikte zou ik gaan voor bv een van bovenstaande merken en dan bv een demo die zijn meestal nog geen jaar oud, goede Km.stand etc. Als ik dan geld tekort zou komen zou ik dat liever bijlenen zodat de auto daatna van mijzelf zou zijn. En ja natuurlijk heb je dan het onderhoud van de auto maar met bv een Nissan Note is dat 1x per jaar rond de 250 euro.
Hier een tweedehands gekocht. Het maand bedrag x het aantal jaren kom je op een groot bedrag uit voor iets wat niet van jou is. Ja je kan t na je lease periode kopen. Het hele idee om in een auto te rijden die niet van jezelf is vind ik al niet fijn. Je kan wel een dacia leasen maar lees de crash testen maar eens. Super onveilig voor met je kids.