Hallo, Ik zit met een vraagje over mijn dochter (van begin oktober 2004). Ze zit momenteel in groep 2. Haar juf heeft tijdens de 10-minuten gesprek in februari ons ingelicht over het feit dat mijn dochter een twijfelgeval was over wel of niet door laten gaan naar groep 3. Zij vond haar te speels, en haar concentratie was ook niet te optimaal (te snel afgeleid door dingen en derden). Sociaal-emotioneel zou ze juist wel erg in groep 3 passen. De afspraak was om in juni nogmaals hierop terug te komen. Nu heb ik dus afgelopen vrijdag van mijn dochter (!!!) vernomen dat juf haar heeft verteld dat zij na de vakantie nogmaals groep 2 over moest doen. Alle andere kinderen zouden wel door gaan naar groep 3. Alle andere kinderen hebben dus een brief meegekregen met de nieuwe klassenindeling, behalve zij. Ik heb vanochtend direct een gesprek aangevraagd, omdat ik helemaal van slag ben aangezien ik dit via mijn dochter heb moeten vernemen!!! En het een eenzijdige beslissing waar ik alsnog mijn twijfels over heb. Wat mij namelijk de laatste tijd is opgevallen is dat mijn dochter de laatste 5-6 weken ongelofelijk is veranderd, maar dan in de negatieve zin. Ik herken haar absoluut niet meer. Ze is erg opstandig en luistert voor geen meter. Ze huilt en schreeuwt om alles. Het is bijna iedere ochtend een drama en een strijd met haar omdat zij niet naar school wil. Terwijl zij voorheen altijd huppelend naar school ging. Ik heb paar keer met haar gepraat. Ze heeft toen geroepen dat ze school erg saai vindt omdat zij moe wordt van al het gespeel Ik wou dit (voordat ik wist over het eenzijdig besluit) met haar juf bespreken aangezien het bij mij doet overkomen alsof zij toe is aan een nieuwe uitdaging? En heb ik als ouder überhaupt wel zeggenschap hierover?? Graag jullie mening!!
Om te beginnen: je hebt hier als ouder absoluut mede-zeggenschap over, hoewel ik in de meeste gevallen zou aanraden het advies van de school te volgen. (Zij hebben hier immers de meeste ervaring mee.) Maar het feit dat er nu een besluit is genomen, zonder dit met jou door te nemen vind ik erg slordig. Inderdaad: een gesprek aanvragen. Vraag hierin nadrukkelijk naar het leerlingvolgsysteem. (Waarschijnlijk gebuiken ze wel één of ander registratiesysteem zoals CITO en KIJK.) Vraag ze om aan jou te laten zien welke scores een kind 'hoort' te hebben om naar groep 3 te kunnen en welke scores jouw dochter heeft gehaald. Geef ook aan dat je het gedrag van jouw dochter zo veranderd vindt. Hebben ze dat op school ook gemerkt? Zijn ze iets anders met haar gaan doen? Verder nog een advies van mij: er is duidelijk een fout gemaakt in de communicatie. Je bent hier terecht boos over en je mag dit zeker zeggen. Toch zou ik dit niet mee laten wegen in de keuze die je maakt. De fout die de school nu maakt, staat namelijk los van de rijpheid van je dochter. Probeer een besluit te nemen op basis van het leerlingvolgsysteem, de werkjes van je kind en de observaties van de juf en van jezelf.
Wel heel slordig om dat via je dochter te laten gaan. Hoort niet zo daar zo kwaad over zijn. Dat moeten ze eerst me jou bespreken. En wat een teleurstelling voor je dochter. Kijk als het echt nodig is dan is dat zo. Maar dat ziet een moeder zelf vaak ook. En neem aan dat je geen moeder bent die denkt dat het niet zo is dat ze misschien idd te speels is. Je ziet dat als moeder vaak nog eerder dan de juf. Maar dat is mijn mening. En dat ze nu opstandig is ja vind niet zo vreemd. Zeker niet omdat ze het tehoren heeft gekregen via de juf. En dat alle kindjes een brief hebben gekregen en zij niet echt heel slordig van de school. Maar praat idd goed met haar er over. En wat je ook gaat doen., Heel veel sterkte
Ik ben absoluut geen tegenstander van een jaartje extra laten kleuteren als het nodig is, maar dit is wel erg slordig zeg!! Wát een rare manier van doen! Zoiets communiceer je als leerkracht gewoon NIET via het kind! En inderdaad, jij hebt als ouder ook nog wat in te brengen lijkt mij! Ik zou persoonlijk wóest zijn!
Op sommige scholen heb ik wle ens protocollen gezien over wel of niet een jaar extra in groep 2. Sommige hanteren hier inderdaad de cito bij, moet dan AB of C zijn zoiets. Mijn vraag is eiegnlijk wat is speels. Is ze misschien niet zo geconcentreerd? En denk je dat een jaar kleuteren haar in haar ontwikkeling nog zou stimuleren. Hoe jij haar beschrihft zou ik zgegen naar groep 3 en dan daar eventueel een jaar overdoen.
Hai, Wat naar zeg je verhaal! Vervelend dat het via je dochtertje jou ten ore komt! Niet erg netjes geregeld. Op welke manier zijn ze bezig met observeren op de school? Hebben ze een leerlingvolgsysteem? Zoja dan zou ik opvragen hoe ze er echt voorstaat. Zelf eens even kijken of ze goed ontwikkelt of niet. Wij zelf (ik ben kleuterjuf ga nu groep 3 doen) kiezen er meestal voor om kleuters door te sturen naar groep 3 en desnoods groep 3 te laten doubleren. Echter wij hebben zeer kleine klasjes en veel ondersteuners in de klas. Ik kan me voorstellen als er een grote groep 3 is dat ze er voor willen kiezen om zwakkere leerlingen dan maar groep 2 te laten doubleren. Als je dochtertje om wat voor reden wel moet blijven zitten dan zou ik duidelijk vragen welk plan zij met haar hebben. Maken ze een plan van aanpak waarin duidelijk staat beschreven wat de leerdoelen worden en welke nieuwe uitdagingen zij gaat krijgen? Wat je goed moet onthouden is dat jij als ouder het laatste woord in de zaak doubleren hebt. Laat je niets wijsmaken door de school, jij mag de keuze maken want het is jouw dochter. Als het geschil te groot word kun je altijd bij het bestuur van de school aankloppen. Ik hoop echter niet dat het zover komt. Heel veel succes met de keuze!!
mijn ervaring is inmiddels dat je "in de praktijk" bar weinig te zeggen hebt als ouders. ( nu heb ik wel met speciaal onderwijs te maken en allerhande hulpverleners ) maar als ze iets in hun hoofd hebben kan je lang lullen meestal. en de situatie van het kind wordt er als je eht hoog op gaat zoeken vaak ook niet beter van.
Ja ik begrijp je helemaal. Mijn zoon zit ook op speciaal onderwijs en daar heb ik vier jaar voor moeten knokken. Oa , Dat is onderwijs advies. Bleek zoon is leer baar ja dat wist ik ook wel. Maar niet op het gewoon onderwijs. Hij moest en zou naar groep drie gaan. Was daar totaal tegen. Nou de ellende begon gelijk in groep 3. En dan nog twee jaar bezig geweest om hem op het specialen te krijgen.Waar het nu echt heel goed gaat. Zo als ik al verwacht had.