Gisterenavond een aanvaring gehad met mijn man. Hij heeft een eigen zaak en werkt hard. Ik werk 3 dagen en de andere twee dagen ben ik er voor onze dochter. Ben geen geweldige huisvrouw, maar zorg dat er eten wordt gekookt, wasjes worden gedraaid en het huis aan kant is. Voor de grote schoonmaak zaken hebben wij 1x in de 2 weken en hele lieve dame om ons te helpen. Nu merk ik steeds vaker aan zijn opmerkingen dat hij vindt dat hij het veel zwaarder heeft dan ik en dat zit me niet lekker. Hij laat bijvoorbeeld heel goed merken dat ik langer kan blijven liggen op dagen dat ik niet werk en laat ook de vieze vaat staan voor mij als hij weet dat ik de volgende dag thuis ben. Wij hanteren normaal gesproken altijd dat degene die kookt de niet de vaat hoeft op te ruimen. Het komt erg respectloos over en dat heb ik hem gezegd. Ik doe werkelijk alles qua verzorging voor onze dochter (aankleden, luiers verschonen, in bad doen, uit bed halen, naar bed brengen, waterpokken en andere ziekten verzorgen, tandenpoetsen etc.) en ben ook degene die er snachts uitgaat. Hier hoor je mij nooit over omdat ik dat graag voor onze meid doe. Maar gisteren moest dit er toch even uit. Herkennen jullie dit gedrag van jullie man en stoort dit jullie? Ik heb bewust gekozen om 2 dagen thuis te zijn voor onze dochter, maar ben geen type huisvrouw. Misschien ligt het daar aan dat ik me eraan stoor?
Ik vind het ook een beetje respectloos overkomen, met alle respect verder dat is naar jullie/hem toe. Je doet juist hartstikke veel, meer dan hij, 1 dag thuis met kleine kids is vermoeiender dan 1 dag op je werk. Dat is meer afleiding, zo zie ik het. Ik zou hem ermee confronteren, zo van joh ik merk dat je steeds vaker wat respectlozer omgaat met deze situatie, zit je soms iets dwars? Irriteer je je ergens aan? Gewoon maar aankaarten. Misschien is het meer dat hij jou mist bijvoorbeeld, je weet nooit wat er speelt achter zijn gedrag.
mijn tip is in deze altijd laat hem als het kan 2 dagen vrij nemen en jouw taak (alles dus) overnemen voor een week. Jij ook dus die 2 dagen evt meer werken of weg zijn. eerst even overleggen of hij niet ergens anders mee zit, maar als het alleen is dat hij vind dat jij het makkelijker hebt.. Laat het hem dan maar eens een week doen , jouw makkelijke week. En dan dus ook een lijstje maken wat je zo ongeveer doet op een dag. En niet dat er alsnog wat blijft liggen.
Is hij wel eens een paar dagen alleen thuis geweest met jullie meisje? Mijn man maakte ook vaak genoeg opmerkingen waaruit ik oppikte dat hij het thuis blijven als "relaxt" beschouwde. Waarop ik dus meerdere keren heb gezegd dat hij een dag vrij moest nemen omdat ik alleen weg wilde. Toen is hij toch wel flink bijgedraaid. Ik werk 2,5 dag in de week, maar vind de dagen dat ik werk minder vermoeiend dan thuis zijn bij de kinderen. En het bizarre is dat ik op mijn werk klassen van 18-30 leerlingen heb (v.o.) en thuis maar 2 kleintjes.
Ja mijn ex vriend deed dit ook Ik deed werkelijk zo beetje alles zelf 7 dagen per week en als ik wat vroeg om te doen ging het gepaard met een zucht oid Dit is dus ook 1 can de redenen dat het mn ex is
Bedankt voor de reacties meiden, dacht dat het aan mij lag. Het heeft blijkbaar wel iets geholpen dat ik het gisteren heb gezegd want vanmorgen was de keuken spik en span. Helaas weet ik nu al dat dit een keer tegen me zal worden gebruikt. "Ja maar toen heb ik de hele keuken voor je opgeruimd terwijl ik ook al om 06:30 op moest!" Pfff weet niet of ik voor een tweede kindje moet gaan als de verzorging van 2 straks volledig bij mij ligt... Ik hou veel van mijn vent maar dit is gewoon echt niet leuk
Herkenbaar... mijn man zegt ook wel eens, ja maar jij werkt maar drie dagen! En hij is op zaterdag altijd met mijn zoontje als ik werk, maar goed, van het huishouden komt dan vaak vrij weinig waar de discussie dan altijd weer ontstaat. Mijn man wil ook niet begrijpen wat ik allemaal doe op een dag! Hij zegt wel eens, ja maar jij zegt ook wel eens dat je een dagje niets doetn als ik hem probeer uit te leggen dat een dagje niets doen bij mij dan nog wel bestaat uit, stofzuigen, eten koken, met hond naar het park gaan en de zorg voor zoontje wil hij dat niet snappen. Ik kan het 1000 keer uitleggen, maar ik heb het opgegeven! Het kost me veel minder frustratie en energie als ik er niets van zeg en het gewoon doe, want anders voel ik me na zo een discussie weer waardeloos en nutteloos. Ik heb nu mijn dagen wat beter ingedeeld zodat ik op zondag niets doe. Heeft toch weinig zin want als ik de stapel post netjes opstapel haalt mijn man er iets tussen uit en ligt het weer over de hele tafel en zo met alles. Ik werk op donderdag, vrijdag, zaterdag. Maandag doe ik beneden alles opruimen en stoffen enzo. En ik was de weekendwas. Dinsdag strijk ik alles en ruim ik boven een beetje op. Woensdag kook ik eten voor donderdag en vrijdag zodat we het alleen nog hoeven op te warmen als we om 6 uur thuis zijn. In het weekend doe ik alle was wel nog tussendoor. Verder stofzuig ik nog iedere dag, kook ik iedere dag en zorg ik dus volledig voor zoontje wanneer ik thuis ben, van mijn man hoef ik wat dat betreft weinig te verwachten, die raakt geen luier aan als ik er ben. Ik heb er echt lang strijd om gevoerd, maar het irriteert hem gewoon niet als het een bende is, dus ik zorg dat het netjes is naar mijn zin als ik thuis ben en probeer me er niet aan te irriteren als ik heb gewerkt en in het weekend. Ik doe mijn dong en als ik zin heb doe ik iets extra, zo niet dan niet, het valt die mannen toch niet op en het wordt toch niet erg gewaardeerd.
Gisteren ging ik lunchen met een vriendin die om financiële redenen weer fulltime moest gaan werken. Ze heeft een kindje van 6,6 maand. 1 opmerking die ze maakte was: 'Ik relax op m'n werk. Werk heel hard maar het is zo makkelijk en zorgeloos vergeleken bij de hele dag bij m'n zoontje thuis te zijn. Aan het eind van de dag heb ik nog zoveel energie terwijl ik al snel helemaal kapot ben als ik een dag met m'n kindje samen thuis ben'. Ze is mega dol op haar zoontje maar ze wilde gewoon aangeven dat voor haar zoontje zorgen veel zwaarder was dan een dag hard werken. Als je ervoor kiest om een paar dagen per week thuis te blijven kies je er toch niet automatisch voor om ook het hele huishouden te doen? Zo makkelijk gaat dat niet tussendoor en als moeder ben je ook blij als je even rustig kunt zitten ipv meteen door het huis te rennen als je kleintje slaapt. Ik vind dan ook dat je man te weinig respect voor je toont met zijn opmerking. Draai de rollen maar eens om en kijk dan hoeveel hij op een dag voor elkaar krijgt. Mijn man deed tot voor kort behoorlijk veel in huis maar vindt het tegenwoordig wel prima om 's avonds en in het weekend alleen maar spelletjes te gaan spelen. Heb ik dus vanochtend ook een discussie over gehad. Hij hoeft niet veel te doen maar een beetje meehelpen kan ook geen kwaad. Ik heb echt het idee dat ik hele dagen of met m'n meisje bezig ben of aan het schoonmaken/koken etc ben en wil ook wel een keer tijd hebben voor wat anders.
Ik herken het niet, mijn man werkt fulltime en ik ben thuis met de kinderen. Ik doe alles in huis, en alles met de kinderen. Maar hij helpt me wel de kinderen in bad te doen, en ruimt de vaatwasser soms even in of uit. Het vuilnis buiten zetten is ook zijn 'taak.' In het weekend slaap ik op zaterdag uit en doet hij de kinderen, op zondag slaapt hij uit en doe ik de kinderen. Als hij de hele week werkt, moet hij wel gewoon ze rommel achter ze reet opruimen hoor. Vieze vaat hoort in de vaatwasser en niet op het aanrecht. Kleine moeite. Mijn man zou dat ook niet willen trouwens. Ik vind idd omdat hij de hele week werkt, dat ik het huishouden en de verzorging van de kinderen op mij neem, maar dat betekend niet dat hij totaal niks meer met de kinderen hoeft te doen. In bad doen ofzo, is ook gewoon leuk, net als lekker kletsen en knuffelen tijdens het aankleden enzo. Ik vind dat echt belangrijk voor de band tussen mijn jongens en papa.
Tsja. Ik zie het probleem niet zo. Met zijn eigen zaak Al hij vast niet van 9-17 werken maar een stuk meer. Ik werk ook maar 2,5 dag en mn man 6 dagen van 9-22:30. Ik doe dus ook alles in huis ook op de dagen dat ik werk. Vind het niet meer als normaal eigenlijk. Kan toch niet verwachten dat hij om 22:30 nog ff de badkamer gaat schrobben.
Ik ben fulltime thuis, en ik verwacht toch echt dat mijn man een behoorlijke bijdrage levert in het huishouden. Ik ben thuisblijfmoeder, geen thuisblijf werkster. Ik vind het dus absoluut niet gek dat je deze verwachtingen hebt. Hier hebben we letterlijk de taken verdeeld. Uiteraard doe ik wel meer dan hij, maar dan nog is het ook zijn verantwoordelijkheid. Zou hier zeker over in gesprek blijven. Ook mbt de zorg van je kindje. Je bent samen ouders.
Ik heb me er bij neergelegd dat manlief veel minder doet. Feit is namelijk dat zijn opinie van schoon anders is dan de mijne, dus als hij dan iets doet, is het in mijn ogen nog niet goed (ik zeg hier overigens niets van hoor, alleen van, goh schat zou je volgende keer ook even onder de gordijnen willen stofzuigen daar dwarrelt het altijd zo) Verder ziet hij het ook echt niet. Gelukkig doet hij het wel als ik het vraag, maar dan dus op zijn manier. Hier denkt manlief trouwens ook dat de was zichzelf wast, en zichzelf ophangt, en zichzelf strijkt. Ik vind het de ruzie niet waard. Al heb ik dan wel een man die de tafel afruimt en het dan ook in de vaatwasser zet. En de vaatwasser 's morgens voor z'n werk even aandoet, kleine moeite maar dan is hij wel klaar als ik met zoonlief beneden kom. Het op een weegschaal leggen van huishoudelijke taken heb ik dus ook maar achter me gelaten. Scheelt een heleboel ergernis. Vind het wel vervelend voor je dat jij dit als respectloos ziet, en zou hier dan ook even met je man over hebben op een rustig moment. Dus niet als hij net weer de hele vaat voor je heeft laten staan. En trouwens dat kun je toch ook even samen doen, is zo gebeurt. Gaat hier ook zo de een brengt het naar het aanrecht en de ander pakt het in.
Totaal niet herkenbaar,nu is mijn man ook wel een dag thuis met de kids. Ik werk er 3, hij 4. Maar wij runnen SAMEN een gezin en dat betekend ons inziens elkaar bijspringen en de taken verdelen.
Mijn man heeft ook een eigen zaak en dat is erg hard en veel werken. Ik ben thuis bij de kleine en doe dus ook het volledige huishouden en de verzorging van de kleine. Op het moment dat je man/vriend meer dan 60 uur werkt/studeert, vind ik niet dat je nog kunt verwachten dat hij wat doet in het huishouden. Als mijn man 's avonds thuis komt, speelt hij nog lekker even met de kleine man, gaan we relaxed eten, brengen we hem samen naar bed. Ook het badderen is voor mijn man. Als mijn zoontje slaapt, gaat mijn man nog even door met werken. Ik pluk enorm de vruchten van zijn harde werken, geen geldzorgen en een mooi toekomstperspectief. Op het moment dat ik hem nodig heb, is hij er ook voor mij. Maar ook, volgende week ga ik een dagje naar de huishoudbeurs en dan is hij gewoon een dagje thuis. Helpen met de vaatwasser/stofzuigen enz. hoeft dan ook echt niet. Zolang je man meer uren werkt dan jij, moet je daar niet over klagen. Ik vind het belangrijker dat ze samen een goede band opbouwen (zo'n 2 uur per dag+weekend) als dat hij in die tijd nog gaat stofzuigen. Aan de andere kant, ik vind dat een man ook niet denigrerend mag zijn. Achter iedere grote man, staat een sterke vrouw. Mijn man beseft heel goed dat zijn bedrijf goed loopt, omdat hij thuis ontzien wordt.
Ik denk dat het meer de toon is, het denigrerende. Mijn man heeft ook een eigen zaak, ik ben thuis met de kinderen maar hij moet echt niet aankomen dat hij het zoveel makkelijker heeft dan ik en dat ik het maar relaxed heb.
Mijn man is gelukkig meer gaan waarderen wat ik allemaal doe sinds hij bijna 2maanden ziek thuis is geweest. Ik werk 4dagen als gastouder en ben dus gewoon thuis. Eerder leek hij ook altijd te denken dat ik overal tijd voor had en het maar makkelijk had. Nu heeft ie gezien wat ik op een dag allemaal doe en vraagt ie veel minder dingen van me. Mijn man werkt fulltime en we doen om de beurt 1 van de kinderen onder de douche en in bed. Met de kinderen verdelen we het redelijk eerlijk als mn man thuis is. Wij hebben dit vanaf het begin zo afgesproken en het werkt gelukkig goed. Ik denk dat hij het moet ervaren.
Ik werk minder dan mijn man. Dus ik vind het logisch dat ik meer in het huishouden doe en dat ik meer met onze zoon doe en straks komt er een kleine bij. Het liefst doe ik alles zelf qua huishouden en de verzorging van onze zoon. Maar als ik hulp nodig heb dan helpt mijn man me wel. Wat ik niet zo snap is dat er vrouwen zijn die verwachten dat hun man naast een fulltime baan ook nog verwachten dat hun man de helft van het huishouden erbij gaat doen. Naar mijn mening is het meest eerlijke dat degene die het minst werkt het meeste doet in het huishouden. Neemt niet weg dat respectloze opmerkingen van de man nergens op slaan en die zou ik ook niet pikken.
ik vind dat het niet al te moeilijk is om je eigen vaat even op te ruimen, je kinderen eens in bad te doen, het koken een keer over te nemen, de stofzuiger er eens door te trekken etc. ik weet dat ik in iedergaval na een dag werken het nog prima aankon op te koken / even opruimen. Na een dag 2 kinderen om mee heen wil ik vaak alleen maar liggen/ slapen.