Buurmeisje komt net binnen: Hallo ik heb luizen!

Discussie in 'De lounge' gestart door samarinde01, 2 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Streng anti pestbeleid of niet, ouders kunnen er ook wat van. Ik kon het me ook haast niet voorstellen, maar toen ik opperde om het gewoon in de groepsapp te zetten als er luizen waren geconstateerd en wie er luizen had, werd me met klem geadviseerd dat toch echt niet te doen, omdat het gewoon niet bij iedereen goed valt.
    Hier ook weinig luizen gelukkig, dat komt echt niet door het beleid, maar een stukje geluk en ouders die waarschijnlijk meteen goed behandelen. Dan maken die paar uur dat de kinderen nog op school zitten ook niet uit. Kinderen krijgen trouwens wel te horen als er luizen zijn geconstateerd en het verzoek hun hoofden niet teveel bij elkaar te houden ;). Maar dan weten ze dus niet wie er luizen heeft.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier lukt het controleren helaas meestal niet op maandagochtend omdat er dan veel ouders werken. Hier wordt het vaak donderdag of vrijdag. Dus dan maken die paar uren na een paar dagen al helemaal niet meer uit ;)

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier controleren ze op de woensdag na iedere vakantie, dus dan zitten ze toch al 2 hele dagen weer bij elkaar en gaat het maar op nog een paar uurtjes tot ze thuis behandeld kunnen worden.

4. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dan maakt het inderdaad niet uit nee.

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Mee eens. Belachelijk beleid. En supser sneu voor het kindje waar het om gaat. Anti pest beleid of niet. Kind moet toch apart opgehaald worden en iedereen weet meteen dat kindje luizen heeft.
    En anti pest beleid of niet, ouders praten er hoe dan ook over.
    Hier hoef je je kind gelukkig niet op te halen voor zoiets onzinnigs.
    Dikke doei ook. Mn baas ziet me aankomen als ik hiervoor naar huis moet:roflmao:
    Sorry collega s in de thuiszorg, nemen jullie mn 12 clienten maar over, ik moet naar huis omdat mn kind een paar luizen heeft.:confused:
    Jeetje, dan had ik al een paar vrije dagen kwijt geweest.
    Hier worden ze op woensdag na de vakantie na gekeken. Ik had dochter nog na gekeken dinsdagavond. Niks te zien. Woensdag door luizenmoeders: niks te zien. Smiddags liepen er 4 bovenop haar hoofd. Grote en echt bovenop haar vlecht:confused:
    Nou sorry, daar zou ik dan voor naar huis moeten komen? En dat ook nog voor iets wat ze op school opgelopen heeft?
    En dan heb ik nog 2 kids die ALS ze luizen hebben, het niet eens te gelijk hebben. En dan elke keer zou ik naar school moeten om ze op te halen? Echt, niet. Prima juf, ik ben er om 14.30 uur. Eerder niet.
    Echt zulke bullshit om die kinderen naar huis te laten gaan.:rolleyes: luizen geconstateerd? Kindje even apart en uitleggen dat ze even niet met hoofden bij elkaar moeten komen. Juf let er ook extra op tot kids naar huis gaan. Briefje voor ouders en klaar. Niks aan de hand.

Chocolat, Jackie87, abdomen en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. tuc

tuc Niet meer actief

Pfff ik begrijp nu echt waarom sommige leerkrachten allergisch worden voor ouders, jeetjemina zeg.

Youtan, Nikki88 en Sado vinden dit leuk.
  7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.166
    23.248
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hoezo dat nou weer? Met meteen wegsturen gaan ze zelfs tegen advies van ggd en rivm in. En dan zijn ouders zeikerds omdat ze hun vrije dagen liever nuttig besteden?

Syane, Chocolat, Fuddey en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Heeft niks met de leerkrachten te maken maar met het beleid van school. En daar mag je het als ouder zijnde gerust mee oneens zijn. Ik vraag mij serieus af hoe leerplicht hierover denkt, helemaal omdat advies van GGD geheel anders is. Hoe onderbouw je dit als school tegenover leerplicht?
    Kind mist namelijk wel een paar uur les.

Chocolat, Liekje81 en suus1983 vinden dit leuk.
  9. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    :roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao:

10. abdomen

abdomen Niet meer actief

@tuc jij bent go toch? Controleer jij ook kindjes op luizen? En stel je constateert ze, moet het kind dan meteen opgehaald worden bij jou? Gewoon nieuwsgierig hoor:)

11. tuc

tuc Niet meer actief

Het gaat om de manier waarop dat zo gezegd wordt hier. En meteen bij alles (niet alleen in dit topic): werkgever dit en dat...
    Tja je hebt als ouder ook een taak en verantwoording.

Riene, Youtan en DastyQueen vinden dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

Nee hoeft bij mij niet. Ik controleer de kindjes idd en als ik ze zie verwittig ik de ouders en kam en pluk ze er zelf uit.
    Ik heb hier max 5/6 kindjes en dan is dat prima te doen. Voor de juf van mijn kinderen met 25 leerlingen ligt dat heel anders. De behandeling doe ik de 1e keer dus zelf.

abdomen vindt dit leuk.
  13. abdomen

abdomen Niet meer actief

Ik heb hier dus eigenlijk nooit over nagedacht (kun je nagaan wat zo'n topic losmaakt), maar ik heb werkelijk geen flauw benul wat het protocol is bij ons kdv. En of de leiding daar ook controleert, wat mij ook lastig lijkt met zoveel kindjes. Ik ga er eens naar onderstaan.

tuc vindt dit leuk.
  14. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.306
    17.209
    113
    Maar het maakt wel verschil vind ik of je je moet afmelden omdat je kind heel de boel ondergekotst heeft of vanwege een paar diertjes op het hoofd.

Chocolat vindt dit leuk.
  15. tuc

tuc Niet meer actief

Dat klopt, dat is idd een verschil. Net zoals een studiedag of een stakingsdag.
    Ik snap heel goed dat niet iedereen het er mee eens is of het geregeld krijgt.
    Daar ging het mij ook niet om, maar om de manier van reageren hier.

toch3 vindt dit leuk.
  16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Dus eigenlijk gaat dit weer over wat jij vindt dat ouders wel of niet moeten doen en dat er te veel mee wordt gedacht met de werkgever en niet met school. Dat kan.

Het is trouwens verantwoordelijkheid die je hebt en geen verantwoording. Verantwoording heb je af te leggen. Aan jou klaarblijkelijk.

Chocolat vindt dit leuk.
  17. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ja en die taak en verantwoordelijkheid nemen mensen met een baan toch ook?
    Ze (we) werken niet voor lucht neem ik aan...

Chocolat vindt dit leuk.
  18. tuc

tuc Niet meer actief

Dat staat er helemaal niet hoor, maar er zit bij jou klaarblijkelijk een scheet dwars om zo vervelend te reageren.
    Natuurlijk is het iets dat IK vind, dat doen we toch allemaal: je mening geven over iets wat je vindt?

19. tuc

tuc Niet meer actief

Zeker, dat ontken ik ook niet.

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.789
    18.971
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #220 tupp, 5 apr 2018
    Laatst bewerkt: 5 apr 2018
    Onze school heeft ooit één keer een kind naar huis gestuurd. Meestal moet je echt zoeken om op een hoofd een luis of neten te vinden. Maar bij dit meisje zag je ze letterlijk over haar hoofd lopen, zonder dat je maar een plukje haar opzij hoefde te doen.
    Voordat het zo ver kwam, waren ouders hier al meerdere keren op geattendeerd èn is steeds gevraagd of ze hun kind wilden behandelen. Inclusief advies (mondeling en schriftelijk) hoe ze dit moeten doen.

Op een gegeven moment moet je wel. Andere ouders (en leerkrachten!) zorgen er wel voor dat ze iets tegen de luizen doen. Als je dan elke keer geconfronteerd wordt met een nieuwe besmetting omdat één gezin weigert er iets aan te doen... Zo'n behandeling kost gewoon elke keer een hoop tijd en als je naast kammen ook de shampoo gebruikt een hoop geld. Het ophalen is dan een soort laatste redmiddel om mensen -inderdaad- te dwingen iets te gaan doen. Ik weet dat dwingen (zeker als het gaat om de manier waarop mensen voor hun kinderen zorgen) een vervelende bijsmaak heeft. Maar in dit geval hebben ook anderen er steeds last van. Dan kun je dus òf dat kind helemaal gaan isoleren om te voorkomen dat andere leerlingen steeds opnieuw besmet worden. Òf ouders voor het blok zetten door het kind te laten ophalen. Het zijn allebei geen fijne opties, maar dan kiezen wij liever voor de optie waar de ouders het meest 'last' van hebben dan voor de optie waar het kind de meeste 'last' van heeft.

Deel Deze Pagina