Bedankt voor jullie reacties. Wist het zelf ook eigenlijk wel. Maar ben altijd bang dat ik overdrijf. Niet iedereen stelt dezelfde eisen aan opvoeden natuurlijk. Ik weet alleen niet hoe ze met de achternaam heet. Zal dat een probleem zijn?
Je kan ook eerst advies vragen wat je moet doen. Daarvoor hoef je niet de achternaam te weten. Helaas is de drempel bij veel mensen hoog. Denk maar zo; stel dat je haar over 10/20 jaar tegen komt en ze zou zeggen dat ze had gewild dat toen iemand wat had gedaan...,. Wat zou dat met jou doen?
Ik zou dit melden. Ik lees angst bij het meisje voor haar vader, ik lees dat ze tot laat buiten moest blijven in kleding vies van urine... dat vind ik echt niet ok. En vervolgens kan het moeder ook niks schelen kennelijk... Heel zorgelijk
Ik zou ook zeker bellen! Dit is geen normale situatie. Natuurlijk heeft iedereen een andere manier van opvoeden, maar een kind in urine buiten laten en een moeder die het ook niks kan schelen vind ik echt schokkend. Wat je zelf al zei, als ik de moeder was zou ik zo snel mogelijk naar mijn kind gaan. Arm meisje, niemand die zich om haar bekommerd. Wel goed van jou dat je je over haar ontfermt.
Wat erg Het meisje is te jong om hier zelf iets aan te kunnen veranderen. Ik vind daarom dat je veilig thuis moet bellen. Wat een vreselijke horken van ouders!
Niet twijfelen maar een melding maken bij veilig thuis! Dat kan ook anoniem. Hier is sprake van ernstige verwaarlozing! En dat het kind met 6 nog in de broek plast kan natuurlijk ook wijzen op problemen. Verder zou ik haar naar binnen hebben gehaald, onder de douche gezet en broek in de wasmachine. Misschien heeft jouw dochter nog een schone broek? Verder zou ik hier op haar school ook melding van maken. Belangrijk dat leerkrachten weten wat er speelt.
Ik zou inderdaad een melding maken. Dan kan uitgezocht worden wat er precies aan de hand is en kan er hulp in het gezin komen. Als je de school van het meisje weet zou je het daar ook aan kunnen geven, mogelijk kunnen zij bepaalde signalen dan ook beter plaatsen.
ben ik echt de enige die er anders over denkt? Je zegt al dat het laag opgeleide buren zijn die het qua opvoeden niet zo goed weten. Even andere scenario schetsen hoor... Wat nou als ze structureel in haar broek plast (moeder lijkt het niet zo bijzonder te vinden) en deze ouders niet weten hoe ze dit moeten Doorbreken. vader heeft het advies gelezen of gekregen om haar maar in der natte broek te laten lopen of zelf om te laten kleden oid onder het mom dan leert ze het wel af (zie vaak genoeg hier op het forum het 'gouden' advies om dat al bij peuters en kleuters te doen). Genoeg kinderen die bang zijn voor 1 of beide ouders als ze iets doen waarvan ze weten dat pa of ma daar niet blij mee is of boos om wordt zoals het stuk maken van iets waardevols of iets dergelijks en dat dan niet durven te vertellen aan betreffende ouder. Ik zeg niet dat je niet moet bellen hoor daar durf ik je echt geen advies over te geven maar voor je veilig thuis op ze afstuurt zou ik wel echt meer info inwinnen en liever eerst een gesprek met 1 of beide ouders en eerlijk vertellen wat je wilt doen als de situatie wel degelijk schrijnend is. succes! (Op tel geschreven sorry voor de fouten)
Een zesjarig kind met een vieze broek (met een schone broek vind ik het ook geen tijdstip voor een kind van die leeftijd trouwens...) om 22.00u buiten rond laten lopen lijkt me geen goede reden voor te bedenken? Veilig thuis gaat ook eerst het gesprek aan en onderzoek doen ed. Ze zijn er voor dit soort dingen.
Als ze in deze mate geen verstand van opvoeden hebben, lijkt het me voor het meisje beter als VT ingeschakeld wordt. Daaruit kan bv ook ondersteuning voor de ouders komen. Een kind zichzelf laten omkleden is ook iets heeeel anders dan het uren op straat laten rondstruinen in een vieze broek.
Ik vind in deze situatie dat je echt een melding moet maken. Ik snap werkelijk alle posts niet waarin mensen zeggen dat je alleen advies moet vragen. Kan één van jullie zich indenken dat je eigen zesjarige in deze situatie zit? Om 22.00 ‘s avonds met een natte broek op straat loopt. Mijn hart breekt. Hoeveel volwassenen kijken niet de andere kant op terwijl er zeer gegronde twijfels zijn? Omdat ze de daadwerkelijke mishandeling niet zien? Omdat dit achter gesloten deuren is. Hoe vaak hoor je dat niet van volwassenen die als kind mishandeld zijn? Dat ze zeker wisten dat anderen op de hoogte waren en niemand iets deed.
sorry hoor maar mishandeling??? serieus kan niemand zich inbeelden dat deze man oprecht denkt dat haar rond laten lopen met een natte broek (met dit warme weer) mogelijk een onderdeel zou kunnen zijn van zijn bedoeling om haar het broedplaatsen 'af te leren' (totaal niet mijn aanpak by the way). Er zijn geen blauwe plekken gezien meisje heeft het er niet over gehad en moeder lijkt zich ook niet bepaald zorgen te maken noch om het broekplassen of om iets anders ....
wie zegt dat het die vader zijn bedoeling was dat de broek nat bleef, met dit warme weer zou ik verwacht hebben dat het wel snel zou drogen of betere scenario dat een 6 jarig meisje zichzelf in ieder geval wel kan omkleden (mijn dochter kleed zichzelf al vanaf har 2e aan en uit). Ik kom nu over alsof ik het enorm opneem voor die vader maar ik vind deze berichten zo eenzijdig gekleurd. Ik zou echt in ieder geval met het meisjeik rustig praten en vertrouwen winnen om te kijken wat er echt aan de hand is door ook met betreffende ouders in gesprek te gaan voor ik zo een instantie erbij betrek.
Ook al bedoelt hij dit misschien niet als mishandeling of verwaarlozing, een kind zo lang laten rondstruinen in een natte broek vind ik wel mishandeling en verwaarlozing. Dit is voor het meisje gewoon níet goed, ook al hebben papa en mama misschien de beste bedoelingen.
Sorry hoor maar ik weet even niet wat ik lees... Geen blauwe plekken dus geen mishandeling. De hele reden dat moeder zich niet druk kan maken over een zesjarig kind wat blijkbaar doodsbenauwd is van haar vader en dan vervolgens uren aan haar lot wordt overgelaten is MENTALE mishandeling van de grootste orde. Schaam je...
Hoe kon ze zich omkleden dan? Ze mocht niet naar binnen. En met deze warmte een snel opgedroogde plas-broek? Dat is toch gewoon van de zotte? Ik snap dat je het verhaal van de andere kant probeert te begrijpen, maar ik kan er gewoon met mijn hoofd niet bij dat deze verklaringen het voor dat meisje beter maken. Dus als deze vader tegen jou zegt;’Oooh maar die broek is heus wel binnen een uurtje droog met dit weer hoor!’ Dan is dat voor jou een goede redenering om te denken;’Och ja, hij heeft gelijk, niks aan de hand!’
Mensen die hun kind slaan doen dat ook niet allemaal met de gedachten hun kind kwaad te willen doen, de meesten niet zelfs, denk ik. Toch is het schadelijk. Als de ouders de ernst niet in zien maakt het alleen maar ernstiger. Verwaarlozing, waar het beschreven gedrag voor mij onder valt, is ook een vorm van mishandeling. De intentie van de ouders verandert daar niets aan. Wel maakt het wat uit voor de aanpak van het probleem. En daar heeft Veilig Thuis heus ook oog voor. (Ik weet trouwens niet precies hoe het nu werkt, het amk deed op basis van een enkele melding geen onderzoek, tenzij het heel ernstig was natuurlijk, maar anders waren er twee of drie onafhankelijke meldingen nodig voordat ze iets gingen doen).
Omdat de drempel heeeeeel hoog is voor veel mensen is advies vragen voor die mensen de eerste stap. Het is voor veel mensen heel heftig en weten vaak niet hoe ze moeten reageren. Daarom is advies vragen al heel erg goed aangezien je dan vaak ziet dat mensen zich bewust worden of gesteund voelen van wat ze horen en zien. Ik heb in het verleden vaak collega’s geadviseerd die het hier erg moeilijk mee hadden en deze stap is dan laagdrempelig. Ik organiseerde regelmatig workshops over dit onderwerp om mijn collega’s te informeren maar ook te steunen. Het komt helaas te vaak voor en toch komt maar 1% van de meldingen vanuit de kinderopvang. Ts het siert je dat je zo begaan bent met dit kind! Doe iets met je gevoel
Dank je Ik ben ook wel benieuwd hoe het de komende weken gaat. Ze zit bij mijn dochter in de klas. Dus zag haar ook op school met moeder en ze komt hier regelmatig aan huis. Ik hoop niet dat de vakantie dit anders maakt. Het zou best kunnen dat ze al bekend is bij instanties. Haar leerproces ligt iig erg achter. Heeft erg veel moeite met verstaanbaar praten. Gaat nu naar groep 2 terwijl ze al bijna 7 is.