Ja want gelukkig is het ook echt heeeeel normaal dat een kind van 6 hele dagen moederziel alleen op straat rond loopt tot 22.00 en al uuuren in een natte broek rond loopt.. Ja... echt heeeeel normaal
Onbegrijpelijk. Ik zou echt binnen no time thuis zijn en de zorg voor mijn kind opnemen en als moeder melding doen hoe het kind bij vader behandeld wordt.
Tuurlijk droogt die broek wel met dit weer. Maar is dat de bedoeling? Als mijn zoontje snachts doorlekt droogt dat de volgende dag uiteindelijk ook wel weer op. Maar dat neemt niet weg dat hij toch echt wel schone kleding aan krijgt na gewassen te zijn. Droog of niet. Het blijft stinken, en voor haar huid zal het ook niet goed zijn. Zelf omkleden zal ze wrs ook wel kunnen. Maar ze mocht van vader niet naar binnen. Dus ook dat was geen mogelijkheid.
Ja, jij maakt hier echt een foute inschatting. Kindermishandeling is meer dan alleen blauwe plekken. Dit is verwaarlozing en dat valt ook onder kindermishandeling. Dat de ouders verstandelijk beperkt lijken geeft nog meer reden tot zorg. En to heeft al contact gehad met moeder. Ze is net als het meisje bang voor vader. Het is niet aan TO om een totaal onderzoek te gaan doen of ouders de les te lezen over hoe ze moeten handelen. Daar zijn instanties voor.
Verwaarlozing is mishandeling. Een kind van 6 dat regelmatig om 22 uur nog op straat loopt zonder toezicht, bang is voor vader (waarvan TO ook aangeeft dat het een enge man is), waarbij TO zelf! hoort dat meisje wordt uitgescholden door vader, waar kind vervolgens uren later nog in stinkende kleding loopt en waar het moeder niets uitmaakt. Genoeg reden voor een melding. Het gaat niet alleen om die natte broek. Maar om een reeks van signalen die niet kloppen. En waarnaar onderzoek moet worden gedaan (en niet door TO).
Absoluut melden dit. Al hebben de ouders de beste bedoelingen, dit is fout. Zowel van vader als moeder. Als de vader zich niet schaamt voor dit gedrag dan wil ik niet weten wat zich achter gesloten deuren afspeelt.
Wat vreselijk voor het meisje zeg Ik zou wel een melding maken Je laat je kind niet de hele dag zo lopen en wie weet wat er nog meer gebeurd
In dit geval zou ik zeker overwegen te bellen met veilig thuis. Maar gebeurt dit vaker? Zwerft ze vaker zo laat over straat? Is ze zonder natte broek ook bang voor haar vader? Dit zijn vragen waarvan ik mag aannemen dat ook veilig thuis ze zal stellen. Want uit het verhaal van TS vind ik het heel moeilijk om op te maken of hier sprake is van structurele verwaarlozing of van ouders die een keer de plank volledig misslaan van een kind met mogelijk een flinke rugzak.
Ze is wel vaker tot laat op straat. Maar zò laat heb ik niet eerder gezien. Ze hangt wel altijd op straat rond. Of ze normaal ook bang is voor haar vader durf ik niet te zeggen. Ik zie haar wel altijd huilen als ze naar haar vader gebracht word of door haar vader terug naar moeder gebracht wordt. Of die vader haar slaat? Ik denk het wel. Maar kan dat niet bevestigen.
Weet je dat ik echt verbijsterd ben over jouw reacties?! Hoezo, "geen mishandeling"?! Dit is verwaarlozing en mentale mishandeling. Of deze ouders nou wel of niet de beste intenties hebben en of ze nou wel of niet beter weten: dit is echt zeer schadelijk voor het meisje en dus reden om in te grijpen, want dit kan en mag zo niet doorgaan. Niemand hier zegt dat het kind per direct uit huis geplaatst moet worden, maar er moet wel door professionals naar de situatie worden gekeken en worden bepaald wat voor hulp en/of actie er nodig is. En daar is vt bellen een eerste stap in.
Heb je nu al gebeld met Veilig thuis? Want dat kan gewoon vrijblijvend he, zal niet de eerste keer zijn dat ze zo'n verhaal horen. Zij kunnen je vervolgstappen uitleggen. Niet over discussiëren op een forum maar gauw bellen.
Ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat dat niet kan in het weekend. Mijn plan was morgen re bellen.
Ik snap niet dat er hier steeds gezegd wordt dat ik nog twijfel. Waar zeg ik dat? Ik ga zeker bellen. Morgen.
Wauw wat een reactie, ik had ook gedacht dat maandagochtend de beste tijd was, dat ze dan open zijn. Alles is naar het werk en school. Ik wist ook niet dat het 24 uur open was.... Tjee mag het ff minder!
Je hebt dan idd een meldplicht, maar ook de ‘plicht’ om het eerst met de ouders te bespreken en te zeggen dat je een melding gaat maken. Als zorgverlener kan dit niet anoniem. Zelf gelukkig nog nooit een melding gemaakt; wel af en toe onderbuikgevoelens en die probeer ik dan met kinderarts of huisarts te bespreken. Zelf zie ik de kinderen te weinig om een goed beeld te vormen.