Ogentest cb 3 jaar en negatief resultaat

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Boebels, 3 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Mijn zoontje is 2x gezakt voor de ogentest. Met zijn ene oog komt hij tot de 3e rij en de ander met moeite de 4e rij. In december moeten we met hem naar de oogarts.
    Ik ben nu eigenlijk benieuwd welke rij ze zouden moeten halen om te slagen voor de test. En of er iemand ervaring heeft met welke sterkte daar uit kan komen.

2. yasmine04

yasmine04 Fanatiek lid

17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    Hoi!

Mijn dochter was de eerste keer ook gezakt. We dachten toen dat dat lag aan haar moeheid.
    2e keer net gehaald prima vond het cb. Paar maanden later viel het ons op dat ze toch wel scheel ging kijken.
    Via de ha verwijzing nar de oogarts en er kwam +4 uit ze scheen dus maar voor 60% te zien en ging scheel kijken om scherp te stellen ..

3. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hoe het precies zit weet ik niet, Dl was geslaagd. Kan me wel herinneren dat ze iig de bovenste en de onderste rij oversloegen. Dus we hebben 3 of 4 rijen getest.

4. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Ik dacht dat ze t/m rij 4 moeten. Maar weet dat niet meer zeker. Zegt verder weinig over de sterkte denk ik. Want zowel met - als + zullen ze het slecht zien.
    Dochter kwam niet verder dan de 3e rij. Zij heeft -2. Tevens ook een cilinder afwijking op -2

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    Hier haalde hij de eerste rij met 1 oog en met de andere niet. Nooit wat gemerkt, bleek +8 te hebben.

6. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ze moeten tot de 4e rij komen.

Zoontje kwam hier ook tot de 3e rij met een oog en tot de 4e met het andere oog. Links bleek hij een afwijking van +1 te hebben, waardoor hij de kans liep op een lui oog. Hij heft toen een bril gekregen met 1 glas op sterkte om het oog zoveel mogelijk te stimuleren. Helaas bleek dat dat niet genoeg was en dat hij toch een lui oog ontwikkelde, waardoor we met pleisters aan de slag moesten.

We zijn nu bijna 1 jaar verder; de sterkte is inmiddels gecorrigeerd en het luie oog gaat het ook steeds beter doen. Afplakken zijn we nog wel even zoet mee....

Succes in December! (tip: neem speelgoed/Ipad mee. Zo'n eerste afspraak duurt echt ontzettend lang ;))

7. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Bedankt dames. Lijkt dus mee te kunnen vallen. Had t gevoel dat het namelijk heel slecht was. Maar echt goed is het in ieder geval ook niet. Had eerder nooit iets gemerkt maar tijdens de test fluisterde hij tegen mij of ik het voor wilde zeggen omdat hij het niet kon zien. Zo zielig vond ik dat.
    Ben benieuwd wat er in december uit gaat komen. Scheel kijken doet hij nog niet. Als baby eigenlijk ook nauwelijks. Maar hij is wel onwijs lomp/onhandig. Dacht dat hij dat van mij had icm zijn wilde onstuimige karakter. Maar nu ik meer let op hem En dit van de test weet sluit ik niet uit dat het misschien zijn zicht is.
    Had inderdaad gezien dat hij een afspraak heeft en dan na een uur pas de volgende. Dus dat wordt een uitdaging nog!

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Onze dochter is ook twee keer gezakt voor de ogentest op het CB. Maar ze was afgeleid, had er geen zin in, had nog iets te weinig concentratievermogen. De test werd veel te lang gerekt, was langdradig.

Doorverwezen naar de oogarts. Daar meerdere keren getest en alle keren met vlag en wimpel geslaagd! Daar werd het veel professioneler aangepakt, meer gericht op kinderen en haar leeftijd, het werd leuker gebracht, de test zelf was ook anders. Onze meid was inmiddels wat ouder, wat misschien ook meegespeeld heeft.

Ik was ervan overtuigd dat ze mijn oogafwijking geerfd had, toen ze voor de testen op het CB zakte. Inmiddels is ze bijna negen en gaat ze nog steeds brilloos door het leven. Dus meerdere slechte testen op het CB wil niet zeggen dat er ook echt iets aan de hand is. Succes!

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.323
    10.291
    113
    Uk heeft een oogtest al gehad voor zijn 2de verjaardag. Ze vertelde ons dat het een heel vermoeiende ochtend zou zijn met lang wachten.

De testen gingen heel goed, de druppels waren heel vervelend en onder protest deed ze dat super snel.

Het wachten viel ontzettend mee. Hij kon er spelen en we hadden boekjes, koekjes en drinken meegenomen. Als nood hadden we nog een filmpje op de telefoon staan.

10. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63

Helaas gaat dat hier niet op. Eerste keer had het cb het ook afgedaan als geen concentratie maar ik ken mijn ventje en wist dat hij het echt niet zag. Tweede keer pakte ze het super leuk en goed aan. Hem steeds weer succes laten ervaren door terug te gaan. En veel complimenten. Maar hij strandde ook precies op hetzelfde punt steeds weer. Dus ben wel overtuigd dat er iets uit gaat komen helaas.

11. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Wat voor testen doen ze in het ziekenhuis dan eigenlijk? Hoop dat iemand mij dat kan vertellen.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    In het ziekenhuis eerst naar de orthoptist die eigenlijk dexelfde test doet als bij het cb. Met 1 oog telkens de plaatjes benoemen en kijken tot welke rij hij komt. Dan doet de orthoptist de oogdruppels in. Je moet dan een half uur wachten om ze in te laten werken. Vervolgens meet de orthoptist met een apparaat de ogen, dat gaat heel snel. Daarna nog ter controle naar de oogarts. Zo gaat het hier althans.

13. yasmine04

yasmine04 Fanatiek lid

17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    Hier net als wat suus zegt.
    Ze doen het heel leuk en bij ons is er in de wachtkamer genoeg te doen.
    Druppels is even rot maar voor de rest vond mijn dochter het leuk.
    De bril hebben We opgebouwd.. Ze wilde het aan het begin niet.. ik heb geen druk gezet maar probeerde afspraken maken en dat doe ik nu na 3 maanden nog zo van als je nu je bril opzet mag je hem tijdens fruit eten af ( op psz tijdens eten/drinken) vaak vergeet se dat eb begint ze pas tegen 16:00/17; 00 te klagen dat hij pijn begint te doen dan mag ze hem ook af van mij.
    Mijn man en ik hebben beide geen oogaFwijking dus bij ons kwam het best onverwachts

14. Lente2013

Lente2013 Actief lid

21 feb 2013
    130
    0
    16
    Hier vorig jaar twee keer voor de ogentest gezakt en nu weer twee keer. Op het cb zeiden ze dat hij nog twee regels verder moest zien en 'dat wordt een bril'. Zelf had ik ook het idee dat het geen onwil was maar dat hij het echt niet zag.

In het ziekenhuis eerst met een lampje met een poppetje erop in z'n ogen schijnen. Daarna een kartonnetje met bepaalde plaatjes waarmee getest kon worden of hij diepte zag.
    Toen de plaatjestest met het brilletje, ging nu wel goed. Druppels waren even vervelend, half uurtje wachten en daarna met een apparaat ogen opgemeten. Was helemaal prima. Vervolgens keek de oogarts nog even met een lampje en daarna was het klaar.

Ziekenhuisbezoek viel dus reuze mee en tegen de verwachting in, ook nog een goede uitslag.

15. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Toevallig laatst nog overgehaald met de schoolarts. Ze hoeven maar 4 rijen te kunnen.

Bij de cb ogentest moest onze zoon ook de één na onderste rij doen en hier had hij moeite mee, dus we moesten terugkomen. Toen zei de andere vp: dit hoeft hij nog helemaal niet te kunnen. Ik was dus voor jan met de korte achternaam terug gekomen. De schoolarts zei laatst precies het zelfde.

16. gaiamaria

gaiamaria Actief lid

17 jun 2009
    154
    4
    18
    Mijn dochtertje kon met moeite de 2e regel zien, ze bleek plus 6 te hebben en een cilinder van 2,5. En ze had 2 luie ogen ontwikkeld omdat ze eigenlijk eerder een bril had moeten hebben maar ik merkte eigenlijk niets bij haar. Achteraf gezien zat ze altijd wel erg dicht bij de tv, ze bouwde nooit en als we in een winkel waren vroeg ze of ze speelgoed mocht voelen ipv zien.
    Ze krijgt in het ziekenhuis overigens altijd 2 keer druppels met een half uur tussentijd, misschien omdat ze bruine ogen heeft?

17. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Hier onlangs nog dit hele gebeuren gehad. Ook naar het ziekenhuis, hele riedeltje doorlopen wat Lente omschreef.

Hier wel een bril als uitkomst. Hij heeft +6 aan 1 oog en +3 (normaal voor zijn leeftijd)
    Eerst 2 maanden een bril gehad en zijn slechte oog is wel iets verbeterd, maar niet voldoende.
    Nu 3 tot 4 uur per dag afplakken van zijn goede oog.

Hij vond zelf de druppeltjes heel vervelend, maar verder ging het prima :)

18. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Bedankt voor de informatie dames. Dan kan ik hem een beetje voorbereiden erop. Ben reuze benieuwd wat er uit gaat komen. Denk niet dat er iets heel afwijkends uit gaat komen maar het zou mij ook verbazen als het wel ineens helemaal goed blijkt. Al hoop ik daar wel op natuurlijk.
    Hier ook beide niets aan de ogen maar bij mijn familie wel.
    En mijn neefje van mijn mans kant heeft aangeboren staar en dus +23 aan zijn slecht oog. Maar dit is waarschijnlijk wel op zich zelf staand.

19. Tooto

Tooto Niet meer actief

Ik neem die oogtesten zelf af en het ligt aan de afstand.
    Bij 5meter moet je tot de 5e rij komen..

Deel Deze Pagina