Hoe oud was jullie kind toen hij alleen buiten mocht spelen? Mijn kind is 6.5 jaar en ik twijfel of mijn kind alleen buiten verderop in de speeltuin laat spelen. Moet drie zijstraten oversteken om bij de speeltuin te komen. Het zit in een hofje. Ik heb er dan totaal geen zicht op. Mijn kind steekt netjes over altijd. Hoe doen jullie dat?
Ligt eraan waar je woont en of er meerdere kinderen zijn. En ligt aan het kind kun je afspraken maken en houdt hij/zij zich eraan. Bij mij mocht het met 5 op voorwaarde dat ik weet waar ze zitten. Volgens mij staat je topic trouwens wel verkeerd
Mijn kinderen mogen buiten spelen vanaf dat ze 5 jaar oud zijn. Dan spelen ze wel waar ik er zicht op heb. Vanaf 6 mogen ze wat verder weg, 7 weer wat verder etc. Ik mocht van mijn eigen moeder op die leeftijd ook gewoon in de hele wijk spelen. Fantastische avonturen beleefd. Dus ik zou het wat meer los laten. Zelfstandig buiten spelen, daar ontwikkelen kinderen heel veel vaardigheden van. En zoals juf Ank zegt, als je wil dat je kind omhoog klimt, moet je er vooral niet bovenop gaan zitten!
Mijn kinderen mogen met 6 jaar absoluut niet alleen buiten spelen. Ze zijn dan nog zo naïef en onschuldig en met alles wat je in het nieuws hoort wil ik ze liever kunnen zien als ze buiten zijn.
Ik mocht vroeger overigens ook uit het zicht buiten spelen. Op 4 jarige leeftijd al, maar wel met mijn oudere zus en broer.
Onze oudste is 6, maar die wil ik echt nog niet alleen op pad hebben. Laatst was ze bij iemand spelen waar dat wel mocht (hoorde ik achteraf). Weet dan nooit zo goed of ik nu de zeikerd ben of die andere ouders heel makkelijk.
Mijn kinderen zijn 6 en 8 en mogen alleen buiten spelen. De jongste mag naar de speeltuin die een straat achter ons ligt. Hier heb ik geen zicht op. Afgelopen zomer mocht dit al en dat gaat goed. Soms haalt hij een vriendje op maar gaat nooit verder dan dat. De oudste mag een stukje verder. Ze spelen bijna altijd met een vriendje samen en we wonen in een kindvriendelijke wijk. Ouders hebben onderling ok contact en we kennen alle kinderen uit de wijk bij naam.
Vanaf 5 jaar mochten ze alleen in de straat spelen ( rustig dorpje rustige straat fijne buren met allemaal kinderen waarvan we allemaal een oogje in het zeil houden ) Vanaf 7 mogen ze alleen naar schoolplein om daar te voetballen/fietsen/steppen/skeeleren, Het schoolplein is ongeveer 200 meter van ons huis.
Mijn zoon van bijna 6 mag ook alleen buiten spelen maar wel alleen met zijn vriendjes uit de straat van 7 en 8 jaar oud. Met schoolvriendjes van zijn leeftijd mag hij nog niet alleen op pad. Ligt denk ik veel aan de wijk waar je woont en met wie hij speelt.
Mijn zoontje speelt alleen buiten sinds hij 4 is. Hij mocht toen en mag nu nog steeds (hij is nu 6,5) wel alleen op het veldje en in de speeltuin in onze zijstraat. Ik heb dan geen zicht op hem. Zelfde geldt overigens voor mijn dochter. Gaat altijd goed. Ja, ze komen wel eens thuis dat ze zich pijn gedaan hebben ofzo, maar dat hoort erbij vind ik. Ik ben verder ook niet bang voor allerlei doemscenario’s.
Ik vind dit wel een leeftijd waarop je een kind wat meer vrijheid mag geven. Begin met hem even te laten spelen en dat je dan stiekem om het hoekje gaat kijken? Het ligt wel aan de wijk waar je woont en hoe de buurt is. Hier mag mijn dochter van 4 alleen buiten spelen als haar broer van 8 mee gaat. Maar woon wel in een dorpje. Dat scheelt een hoop.
Hier mochten ze met 3.5 alleen buiten spelen. We wonen in een kindvriendelijk wijk, speeltuin voor de deur en ons kent ons. Verderop in de wijk mocht met 5. De kinderen melden het altijd als ze bij een vriendje thuis gaan spelen zodat ik me niet het ongeluk naar ze hoef te zoeken als we bijvoorbeeld gaan eten.
Ik vind dat compleet kind- en omgevingsafhankelijk. Mijn kinderen mochten al wel een stuk eerder alleen buitenspelen, maar wij wonen daar ook ideaal voor (tuinen komen uit op een hofje met speeltuin, altijd druk en veel sociale controle). En mijn kinderen konden het goed aan. Hoe oud ze precies waren weet ik niet meer, aangezien ik met dat soort dingen meegroei. Dus het begint met toezicht, dan met af en toe naar binnen kunnen lopen terwijl kids nog buiten zijn, etc. Maar ik gok dat ze met 4 jaar al wel af en toe alleen waren en ik alleen steeds even ging spieken.
Hier mogen ze buiten spelen. Oudste (bijna 5) mag naar zn klasgenootje aan het einde van de straat (geen zicht op). Daar is een groot grasveldje waar ze voetballen. De jongste (2,5) mag met de oudste mee naar buiten maar dan wel binnen zicht.
hier ook vanaf 4/5 jaar ongeveer. mijn dochter is bijna 5 en heeft de hele zomer al lekker buiten gespeeld vorig jaar. ging heel goed. mijn zoon van bijna 9 gaat al zon 2 jaar het hele dorp door naar vriendjes enzo. maar ik woon ook in een klein rustig dorp. ligt heel erg aan waar je woont denk ik. hier spelen alle kinderen vrij jong buiten.
Ik vind dit heel lastig om te bepalen wanneer onze dochter die bijna 3,5 jaar is er “klaar” voor is om alleen buiten te spelen. Wij wonen op een pleintje in een vrijwel rustige woonwijk, ook ons kent ons verhaal, voor ons huis een grote overzichtelijke speeltuin. Ik zou haar vanuit het raam en ook boven vanuit ons slaapkamer raam in de gaten kunnen houden. Echter staan er wel aan beide kanten van de straat auto’s en kan ze absoluut nog niet alleen oversteken. We zijn er trouwens wel heel consequent aan het oefenen met oversteken. Ze ziet nu vaak kindjes spelen in de speeltuin en vraagt nu vaak of ze mag buiten spelen. Maar als ik zo naar jullie antwoorden kijk op de vraag van TS, denk ik dat we hiermee wachten totdat ze naar de basisschool gaat.
Hier helaas een drukke wijk met veel verkeer en geen ‘hofjes’. Dochter mocht vorig jaar voor het huis spelen, dit jaar mag ze op het pleintje dat ik vanaf de voordeur kan zien. Mijn jongste wordt in augustus 4 en mag echt nog niet alleen buiten spelen; heel roekeloos kind, dat icm het verkeer hier vertrouw ik echt niet.
Wij wonen tegenover de school. De kinderen bijna 6 en bijna 4 mogen hier spelen aan de kant waar ik er zicht op heb.
Mijn dochter is nu bijna 6 en mag sinds kort alleen naar de speeltuin waar ik geen zicht op heb. De eerste paar keer ging ik steeds even kijken maar dat is eigenlijk geen doen met een peuter erbij die dan gelijk wil blijven (wat niet altijd kan). Dus ik laat dr maar gaan. Er zijn met mooi weer ook altijd leeftijdsgenootjes te vinden en ook jongere kinderen spelen er al alleen. Ze is 1x thuis gekomen dat ze hard was gevallen mja dat hoort erbij...ik ben zelf ook regelmatig met schaafwonden, bloedneuzen en gekneusde enkels thuis gekomen na buiten spelen.
Ik vind het eng! Mijn zoontje is 4 en durf ik echt niet alleen buiten te laten (hij vraagt er gelukkig ook nooit om). Een klasgenootje van 5 waar hij wilde spelen moest "alleen" (met broer van 8) naar huis fietsen, dat vond ik eerlijk gezegd nogal onverantwoord ook al wonen we in een dorp, inschatten van gevaar in het verkeer kunnen ze mijns inziens op die leeftijd echt nog niet!