Er staat duidelijk dat de step daar neergelegd is door het buurjongetje...als dat het broertje is van het bewuste buurmeisje zou ik de buurman die zei: "je moet je spullen maar opruimen" vertellen dat hij zijn kinderen maar eens moet leren om van andermans spullen af te blijven. Hier in het speeltuintje liggen vaak genoeg fietsen en steppen van kindjes die er zijn en even willen glijden ofzo. Als iemand die dan op de naastgelegen parkeerplekken legt dan kan het kind daar niks aan doen lijkt mij. Daarbij is de automobilist nog altijd fout want die moet kijken voor je parkeert...of wegrijdt en als je niet alles kunt zien stap je uit.
Volgens mij is dat niet haar broertje, maar ik kan het mis hebben. En die fietsjes en steps, leggen die kinderen bij jullie dat allemaal op de openbare weg (zoals in straat) neer dan?! Want ik zou dus nooit toestaan dat mijn kinderen dat zouden doen. En dat staat dan los van het feit dat je je kinderen moeten leren van andermans spullen af te blijven zonder te vragen of ze daar mee mogen spelen. Dat ben ik helemaal met je eens. Je tweede stukje: dat geldt alleen binnen de grenzen van de 'redelijkheid en billijkheid'. Een automobilist hoeft niet bij ieder ritje die hij maakt al het speelgoed op te ruimen die bezaaid om zijn auto op de openbare weg ligt.
Hier ben ik het mee eens.... En als er zoveel kinderen aan het spelen waren had er toch wel 1 kindje tegen de buurvrouw kunnen roepen dat ze even moest wachten zodat iemand de step aan de kant kon leggen...
Als je iets kapot maakt, wat van een ander is, dan vervang je het kapotte produkt, via verzekering of niet? Per ongeluk of expres maakt niet uit toch?! Waarom zou dit dan anders zijn?
hier word speelgoed ook gedeeld en ja ligt ook vaak op straat of bij elkaar in de tuin.. waarop .. simpel er is geen stoep.. haha. ts: je verz. gaat dit gewoon oplossen , verzekeringen onderling hebben vaak afgesproken dat ze gewoon uitkeren naar de eigen verzekerde ( dus dat je niet van hun verzekering geld krijgt maar van die van jouw) bij voor de verzekering lagere bedragen. Ik zou nog wel even met buurmeisje over hebben zo terloops van he probeer jezelf aan te wennen om ook iets verder achter je auto te kijken . Dit was gewoon een ongelukje maar het is zo'n ander verhaal als het een hond of een kind is bijv. En gewoon gezellig de kids laten spelen met alle spullen, het geeft vaak een heel "veilig"stevige basis gevoel als je weet dat je samen met meerdere kinderen bent opgegroeid in de zelfde buurt. Ik heb dat zelf ook gehad en die band blijft ook al heb je allemaal een andere interesse en richting. Het blijft een veilig gevoel dat je weet dat er een groep is die jouw kent en jij hun ook . zeker op de middelbare school gaf dat bij ons rust, je dorps ( straat) genootjes zijn er altijd dat is een vast gegeven.
@nikki88: De automobilist zit hier volgens mij altijd fout. Geen redelijkheid en billijkheid. Je zit in een voertuig dat veel schade aan kan richten en daarom ligt de verantwoordelijkheid bij jou. Dat betekent niet dat het jouw schuld is, want het is een ongeluk, maar je bent wel verantwoordelijk en dus aansprakelijk.
Kinderen moeten weten dat je geen speelgoed op de openbare weg moet leggen. En ja... ongetwijfeld zal de automobilist fout zijn...want die is zowat voor alles aansprakelijk in het verkeer en de verzekering zal denk ik heus wel uitkeren. Wat zal die step gekost hebben.. nou doe eens gek... 100,--. Hoop heisa omdat een kind een step neerlegt op een plek waar die niet eens hoort te liggen en dan nijdig worden omdat er dan iemand overheen rijdt. Bovendien zal het meisje zich toch vast wel rot voelen... Het kindje zal er waarschijnlijk weinig van meekrijgen behalve dat hij/zij hoort dat er een hoop gedoe is met de buren omdat het allemaal maar hun schuld is. en er komt toch wel een nieuwe step want de verzekering betaald wel. Welk signaal geef je dan af? dat het allemaal maar goed is...en dat als het mis gaat er vast wel ergens een verzekering is die jou je nieuwe speeltje weer geeft...? Speelgoed uitlenen aan elkaar prima..maar je dient er wel goed en verantwoord mee om te gaan..en kun je dat niet..dan houdt het op! dan maar niet lenen.
Nee niet op de openbare weg...ze liggen in het speelgedeelte..maar aan 1 kant van het speelgedeelte (staat een hek tussen) zijn parkeerplaatsen. Dus al een kindje een stepje pakt en daar neerlegd kan het best zijn dat het betreffende kindje van wie de step is dat niet heeft opgemerkt. En als je autorijdt dien je al ver voor je uit te kijken. Dus als jij parkeerplaatsen nadert waar vlakbij kinderen spelen (wat ik begrijp van ts) dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat je stapvoets rijdt en goed om je heen kijkt of er nergens speelgoed ligt of kinderen zitten. En nee dat speelgoed hoort daar niet te liggen...maar het zijn wel kinderen. En als je iets sloopt van iemand...expres of per ongeluk fan bied je aan het te vergoeden...zo ben ik tenminste opgevoed.
Als ik de buurvrouw was die eroverheen gereden had zou ik ook zeggen "sorry hoor en mijn excuses,ik had hem niet gezien...maar hoe komt een step achter een auto te liggen" ... Ik zou hem ook niet gaan vergoeden,kinderen horen geen speelgoed op een parkeerplaats achter een auto te leggen.
En ik ben opgevoed met de normen en waarden dat je eerst vraagt voordat je pakt.... En als je iets kapot maakt dan zorg je ervoor dat het gemaakt word,en anders vergoed je het.. Maar in dit geval,ik heb die step niet achter mijn auto gelegd en verwacht daar ook geen step.... Mij is geleerd om niet in de buurt van auto's te spelen ivm beschadiging en het gevaar van een auto,en al helemaal om niet de hele plaats vol slingerend speelgoed te laten liggen. Als jet het niet opruimd oke,maar de gevolgen nadien dat het gejat wordt of kapot gaat zijn voor jezelf.
Daar zijn aansprakelijkheidsverzekeringen voor, het woor zegt het al.. Als jij aansprakelijk bent en dat is gewoon een ongelukje maar daarvoor heb je zo'n verzekering. Want je bent gewoon zeker weten aansprakelijk als automobilist. Dat is nl. geen vraag meer dat is een feit. Bijzondere verrichting--> automobilist aansprakelijk. pinter: en dat is dus waarschijnlijk het verschil in omgeving, hier kunnen ze simpelweg niet uit de buurt van auto's spelen er is nl geen stoep alleen een straat . En gras ja daar kan het ook op , maar fietsen gaan niet zo lekker op gras. Dus het gebeurd hier regelmatig dat er een fiets, step, bal etc op de straat ligt. Dan vraag ik altijd aan een kindje of ze het even weg willen pakken ( voordat ik met rolstoel of krukken uit de auto ben zijn hun al 10 x sneller ) Het is ook gewoon een verschil van plaats en wat de gewoonte is.
Helemaal mee eens. Eigen verantwoordelijkheid. Als je ook akkoord gaat met dat iedereen je speelgoed mag pakken, dan is dat ook een eigen keus. Niet slim van het kind, maja dat zijn de risico's.
Ik zou het laten. Imo zijn beide partijen fout. Buurmeisje had beter moeten opletten,en al helemaal niet moeten door rijden. Maar de kinderen hadden daar ook geen speelgoed moeten laten liggen.
De kinderen van ts zijn 6 en 4...die letten echt niet constant op. Maar goed volgens mij had ze ook al om een slotje gevraagd.
officieel moet je je de plek rondom en onder de auto inspecteren als je instapt, voor je wegrijd, dat leer je ook bij rijles, dus in mijn ogen is buurmeisje aansprakeleijk
Nee dat snap ik...voor mij ook een reden om mijn zoon van 4 nog niet op straat te laten spelen.. Ik weet zo even niet hoe een kind van 6 haar is,maar 4 is erg jong om op straat te laten spelen. Maar dat gaat het nu niet om,ik hoop voor ts dat het voor beide partijen goed word opgelost en dat de 18 jarige buurvrouw nu weet dat ze in een straat waar veel kinderen spelen extra oplet voordat ze weg rijd.
Als ze net een half jaar haar rijbewijs heeft zou ze juist nog heel goed de regel moeten weten Je moet altijd eerst een rondje rond je auto lopen om te zien of je er uit kan rijden Dan had ze de step moeten zien liggen Dorrijden na schade/ongeluk is strafbaar..
ja ik had om een slotje gevraagt, want voelde aan dat dit zo'n discussie zou worden. Ik leer mijn kinderen om geen speelgoed op straat te laten liggen, want dan kan er iemand per ongeluk over heen rijden of niet meer door de straat rijden. Dat is niet netjes, dus ja ik voed mijn kinderen op. Wij wonen in een doodlopende straat met 20 huizen en er is alleen bestemmingsverkeer. Ik ben geen onverantwoorde moeder die mijn kids van 4 en 6 op een openbare doorgaande straat laat spelen Nog 1 keer: mijn buurjongetje van 5 (wonend op nr 11) heeft de step gepakt en ergens midden op straat gelegd. Mijn buurmeisje van 18 (wonend op nr 18) is achteruit de parkeerplaats uit gereden over de step heen. Ik ben gaan kijken en gevraagd (zo sociaal ben ik echt wel) of er iets mankeert aan haar auto. Nee, zei ze en rijdt weg. Mijn kids en ik hebben hier geen schuld aan. Ik heb gisteren mijn inboedelverzekering aangesproken. Die step kost 60. Ik zou niet zeuren als mijn kinderen de step daar hadden neergelegd, maar dat is dus niet zo. Ik ben klaar, vond de reactie zo vreemd, kreeg de indruk dat ik gek was ofzo. Mij is ook altijd geleerd dat als je achteruit rijdt je altijd verantwoordelijk bent voor schade. Hier mag dus een slotje op