Lastig probleem als je buurvrouw niet mee wil denken! Dwarsfluit hoor je helaas echt heel goed door muren heen. Ik speel zelf al jaren en weet van mijn familie dat ze het aan het begin van de straat soms konden horen. "Zachtjes" spelen is er ook niet bij, dan krijg je gewoon geen goede tonen. Om die reden speel ik dus nooit 's avonds, wat betekent dat ik naast werk en zorg voor kind dus bijna nooit de mogelijkheid heb om thuis te spelen. Maar als je in een rijtjeshuis woont, vind ik dat je wel rekening met de buren dient te houden. Maar goed, ik speel alleen voor mijn lol. Speelt je buurvrouw professioneel? Dan kan ik me voorstellen dat ze vaker moet oefenen en dat het voor haar een probleem is als dat niet kan. Is er een mogelijkheid dat zij in een andere kamer van het huis gaat oefenen als ze 's avonds na een bepaald tijdstip nog wil spelen? Eentje die wat verder weg ligt van de kamer van jouw kindje? Dat zal niet alle geluid wegfilteren, maar mogelijk helpt het wel iets.
Ik vind jouw houding hier al vrij stellig, dus als je dit net zo naar de buurvrouw commandeert zou ik me ook niet aanpassen om heel eerlijk te zijn. Mijn man heeft een vleugel en speelt wekelijks, dan niet dagelijks, en wij wonen ook in een rijtjeswoning. Met de buren aan de ene kant 0,0 contact meer en met hen houden we ook geen rekening. Dit door prive omstandigheden. De andere kant is een agent waarvan we hebben gemeld aan hem; als je vroeg moet slapen app dan even dan kunnen we er rekening mee houden. Maar die horen we nooit. Hij zegt altijd; joh ik draai mn subwoofer ook weleens lekker open, doe maar hoor, geen probleem. En inderdaad. Tot 22.00 kun je vrij weinig doen dan je eigen woning goed isoleren en hopen dat je wat begrip krijgt. Maar nogmaals. Met deze houding ga je daar niet komen.
Tja, hier gaat de buurman wel eens de heg snoeien om of na 19.00 uur of houtblokken hakken. De kinderen moeten er maar aan wennen hoor. Grote mensen werken nou eenmaal vaak overdag en doen zulke dingen dan 's avonds en dat hoor je dan. Klaar punt. Buurman Piet we horen hem wel maar zien hem niet.
Maar mosschien kan zij niet op andere tijden oefenen? Dan vraag jij haar dus om maar helemaal niet meer te fluiten. Want ja, op haar werk kan ze hvast haar fluit er niet bij pakken... Misschien kun je nog vragen of ze eens in een andere ruimte wil oefenen? Maar ze is je niks verplicht natuurlijk... ze woont idd in een rijtjeshuis, en jij ook, dus jij moet ook tot een uur of 22 leefgeluiden accepteren...
Om 19.00 niet meer mogen / kunnen spelenis wel wat vroeg. Welicht werkt ze tot 18.00 en kan ze niet anders. Heeft de buurvrouw geen plekje aan de andere kant van haar huis waar ze kan spelen? mischien is het net wat rustiger dan voor je kindje.
Musiceren valt niet onder huiselijke geluiden. Dan zou je ook gewoon elke avond kunnen gitaar spelen of drummen (als uiterste) nou, ik garandeer je dat je binnen de kortste keren ruzie met de halve straat hebt. Er zijn wat technische dingen die je zou kunnen doen. Je zou bij de gemeente (of woningbouw als je huurt) een klacht kunnen indienen en daarbij kunnen vragen om een Decibel meting. Dan komen ze met een Decibel meter langs om te zien of het geluid werkelijk de wettelijke normen overschrijdt. Het kan zijn dat dit alleen gemeten wordt aan de buitenkant van het huis, alleen weet ik dat niet zeker. Ze zouden ofwel je buurvrouw of jou kunnen verzoeken om te isoleren. Het is het meest logische dat de muzikant isoleert, want wat ik al eerder zei: men kan moeilijk verlangen dat de halve buurt gaat isoleren omdat één muzikante haar gang wil blijven gaan. Buiten dit praktische alles heeft iedere inwoner recht op woongenot. Als dit verstoord wordt moet de eigenaar van de woning het "conflict" oplossen, in geval van een woningcorporatie kunnen ze de buurvrouw verbieden om nog langer te spelen tenzij zij afdoende isoleert. Als er sprake is van koopwoningen wordt het lastiger. Dan zal je met dergelijke meetrapporten van de gemeente een kort geding moeten aanspannen waarin je de rechter verzoekt om veroordeling tot stoppen met spelen tenzij er afdoende geïsoleerd wordt. Je hebt het nu aardig gevraagd, buuf zegt, je kunt m'n rug op en speelt lekker nog effe een paar uurtjes later. Het is m.i. nu tijd voor een officiële klacht.
Hier idd ook gesnoei en gezaag wanneer mijn jongste 's middags slaapt; ze is er inmiddels prima aan gewend, hoort er gewoon bij...