Beste Heidi, ik ben van plan om straks borstvoeding te geven, maar wil mijn baby zo snel mogelijk laten wennen aan voeding via de fles, omdat ik wil afbouwen voordat ik weer aan het werk moet (met 3 maanden). Vanaf wanneer kan ik borstvoeding afwisselen met voeding via de fles? Kan ik er dan ook al voor kiezen om borstvoeding en kunstvoeding door elkaar te geven?
Hoi, Standaard zeggen we vanaf 4 weken een flesje aanbieden. En dan ook elke dag liefst. De eerste weken in principe niet om je productie goed in te stellen. Je kunt ook kiezen om vanaf week 2 of 3 een flesje te introduceren. Je kunt dan kiezen of je dat met borstvoeding (gekolfd) of kunstvoeding geeft. Combineren is dus prima mogelijk! Houd wel een goede balans in borst en fles: wanneer de uren tussen twee borstvoedingen te lang achter elkaar zijn, loopt je productie makkelijk terug. Vraag ook je kraamverzorgende straks in je kraamweek, of neem na kraamweek contact op met een lactatiekundige om met jou een weekplannetje te maken zodat je op tijd over bent op volledig fles voor je naar het werk gaat. Succes en geniet nog van je buikbaby!