Rechter borst ploft bijna uit elkaar 'sochtends

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door tanna, 5 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tanna

tanna Bekend lid

26 mei 2008
    685
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik heb misschien een luxe probleem. Mijn zoontje kwam tot 2 dagen geleden 's avonds 12 uur dan rond een uur of 3 en dan om 6/7 uur en overdag om de 2 1/2, 3 uur. De afgelopen 2 dagen slaapt hij van 12 tot 6.30 door. Daarnaast is hij overdag om de 4 uur gaan drinken. Hij drinkt altijd maar 1 borst. Mijn probleem is mijn rechter borst om 10 uur heb ik daar nu weer stuwing in als in de kraam week. Ik wil ook een voorraad op gaan bouwen en wil rond die voeding dus gaan kolfen. Doe ik dit nu voor de voeding of kan ik dit beter na het voeden doen. Ik heb het nu na de voeding gedaan en dan haal ik er nog 80 cc uit. De dag ervoor heb ik de borst helemaal leeg gekolft omdat ik weg moest ik haalde toen uit mijn rechter borst 270cc:$.
    Mijn vraag is dus hoe kan ik het beste kolfen zonder hem verder te stimuleren. De rest van de dag heb ik van geen van beide borsten meer last en de avond voeding van 7/8 uur kolf ik altijd al (moment van vader en zoon:)) kolf ik uit 1 1/2 borst 180cc.
    Misschien een warrig verhaal het gaat dus om de voeding van +/- 10 uur en de rechter borst.

Tanna

2. Timie

Timie Lid

27 jan 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb precies hetzelfde 'probleem'! Lees dus even mee hier.

Groetjes

3. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

bied je de 2e borst wel aan?
    Het is een kwestie van vraag en aanbod. Uiteindelijk zal je stuwing weer verdwijnen. Maar je wilt dus kolven voor een voorraad. Ga je weer werken?
    Enig idee hoeveel je wil sparen? Daarna zal je dat kolf momentje moeten afbouwen vergeet dat niet.
    Ik kolfde voor me voorraad na de eerste voeding. Dus ze dronk de ene borst en daarna kolfde ik de andere borst. Zo is deze om 10 uur minder vol.
    Dit deed ik 3 weken en had ik een mooie voorraad.
    Weet jij al of je kindje vriezer melk drinkt? Anders begin je aan een voorraad waarvan je denkt dat is fijn om te hebben. Maar straks weigert hij alles.

4. tanna

tanna Bekend lid

26 mei 2008
    685
    0
    0
    Ik wil graag een voorraadje hebben voor de zekerheid. Ik ga niet werken. Bij mijn dochter ben ik heel ziek geweest 2 dagen dat aanleggen en kolven niet meer ging. Was toen heel blij met mijn voorraad. Was niet veel maar net genoeg om 2 dagen te overbruggen. Volgende maand gaan we verhuizen en is het handig als ik iets achter de hand heb voor nood gevallen.
    Of hij ingevroren melk pikt weet ik niet. Hij drinkt wel afgekolfde melk die een dag in de koelkast heeft gestaan.
    Ik heb wel beide borsten aan geboden alleen dronk hij dan te veel en spuugde heel veel. Hier ben ik wat voorzichtig mee aangezien mijn dochter reflux heeft gehad. Vandaar liever iets minder per keer en wat vaker op een dag.

Mijn vraag is eigenlijk wat is het beste de druk er afkolven voor de voeding of de borst leeg kolven na de voeding?

5. Sweetlakecity

als je merkt dat hij de druk niet aan kan met het drinken (verslikken) dan druk eraf kolven.
    Zolang jij daarna gaat kolven van die lege borst zorg je ervoor dat je produktie omhoog gaat.

maar bedoel je, eerst kolven en dan je zoontje voeden?
    Is dat omdat je nog heel erg lekt als hij drinkt?
    Ik heb het altijd daarna gedaan en met volle koffiepads gezeten wat opzich zonde was. Je kan ook voeden en kolven tegelijk.

Ik zou hem eerst een keertje ingevroren laten proeven.

6. tanna

tanna Bekend lid

26 mei 2008
    685
    0
    0
    Zoon lief heeft het zelf weer opgelost komt weer gewoon 's nachts en overdag om de 4 uur . De voedingen zijn weer beter verdeeld en geen plof borst meer. Ik zal hem inderdaad eerst even wat bevroren voeding laten proeven. Op dit moment heb ik dus niet meer de neiging om de volle borst te kolven.

Ik kolfde dezelfde borst als hij drinkt op dat moment. Hij drinkt maar 1 borst per keer en anders wordt de andere borst ook extra gestimuleerd of maak ik nu een verkeerde denk fout?

7. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ik had ook een overproductie (daar klinkt het een beetje naar namelijk) en bood twee kanten aan maar hij dronk er steevast maar 1 (achteraf gezien niet eens helemaal leeg, wist ik veel, ik heb ruim 3 maanden zulke erge stuwing gehad dat ik de hele dag lekte, dacht dat het normaal was). Ik had ook echt van die plofborsten en dacht ook: Het is niet erg dat ik de tweede niet geef want dan stimuleer ik mijn productie niet, en hij krijgt toch wel genoeg binnen.

Mijn lactatiekundige (die consulteerde ik pas bij 3,5 maand wegens aanhoudende krampjes) vertelde dat de verhouding 'voor' en 'achter'melk bij het geven van 1 (gestuwde) borst zodanig uit balans is dat het beter is om 2 borsten te geven. Hoewel mijn kindje 's nachts nog aardig wat dronk waren mijn borsten 's morgens het volst. Hij dronk er dan 1 en de ander kolfde ik helemaal leeg. De rest van de dag kon hij veel beter drinken en was ook langer verzadigd (hoewel nog steeds maar 2,5 uur) omdat hij de ene borst leeg dronk, en een kwartiertje later een paar slokjes uit de andere. Ik vond het een verademing, want daarvoor had ik altijd 1 pijnlijke borst van de stuwing.
    Hoe het precies zit is de vraag. I.p. stimuleerde ik natuurlijk mijn overproductie door die borst helemaal leeg te kolven, maar tja, een kind met kramp van de voormelk en de hele dag een onverzadigd gevoel is natuurlijk ook niets. Uiteindelijk paste mijn productie zich redelijk aan.
    Ik had 's morgens heel veel melk, en 's avonds weinig, misschien is dit per persoon verschillend, dat weet ik niet..

Misschien kun je eens een LK bellen, zij kan je misschien helpen ervoor te zorgen dat je zoontje meer een evenwicht bij jou creeert waardoor hij bijv. anderhalve borst per keer kan drinken en jij dus ook niet zo scheef rondloopt de hele tijd?

8. Sweetlakecity

ireen> alsof ik mijn verhaal lees!!!
    Ik had dit ook.
    In de avond ook heel weinig maar liep ook alsmaar ongelijk. En op het cb vonden ze haar maar raar dat ik 1 borst gaf. Grrr
    uiteindelijk paste het zich hier ook wel aan.
    Had daarbij ook het probleem dat ze een vast nekje had en dus maar 1 kant goed dronk.
    Heb nu een linkerkant die slecht is en rechts die mega veel geeft. Hahaha Nouja als ze maar groot wordt.

9. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Haha Jens had ook vastzittende werveltjes(niet dat dat om te lachen is :( maar wel grappig dat we zo hetzelfde verhaal ervaren hebben!)

Mijn productie is wel min of meer gelijk nu aan beide kanten.
    Nee jongens, bij een volgende doe ik het heel anders, nu ik zoveel meer weet over borstvoeding.

10. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Tanna, ik heb geen tips maar vind het wel leuk om te lezen dat jouw kindje ook ons ritme heeft. Mijn kindje komt ook rond 00.00u, 03.00 en 07.00. En drinkt ook maar een borst. Bied ik hem de andere aan drinkt hij die ook en spuugt vervolgens alles weer uit dus houdt het ook bij één borst. Ook overdag drinkt hij tussen de 2,5 en 3 uur. En soms korter, soms langer. Wat leuk :)

11. tanna

tanna Bekend lid

26 mei 2008
    685
    0
    0
    HAllo allemaal, Bedankt voor alle tips en adviezen.
    M'n borsten zijn weer redelijk normaal. Berend wilde volgens mij zijn schema om gooien en had gister maar 5 voedingen. Dit vond hij toch niet zo fijn. Ook heb ik het idee dat hij de nacht door wil slapen. Vandaag komt hij weer 7 keer denk ik. Met een laatste voeding om 12 uur en dan maar kijken hoe lang hij door slaapt en zijn nieuwe ritme heeft gevonden. Ik heb al een keer contact gehad met LK als het blijft bel ik toch eens voor advies ook met oog op vergrote kans op reflux en zijn zus die graag veel dronk uit borst waardoor weer meer spugen.

Tanna

Deel Deze Pagina