Zo, even klagen hoor. Ons zoontje krijgt volledige BV en doet het er enorm goed op. De nachten komt hij meestal om ongeveer 24:00 en dan nog een keertje om 4:00, dus ik mag niet klagen. Maar man man, nu komt alles tegelijkertijd! Het lijkt erop dat we spruw hebben, hij smakt enrom bij het aanleggen, mijn borsten doen wat pijn gedurende het drinken, en zijn billetjes zijn kapot. Zo zielig! Maar dat betekent dus dat hij vanacht heeft liggen spoken, zodra hij poept schreeuwt hij de hele tent bij elkaar, logisch dat doet hardstikke pijn. En dan wordt onze dochter iook weer wakker Hij drinkt ook wat slechter en ja hoor, vanacht werd ik wakker met een enorm zere rechterborst, hele harde stukken erin en echt pijn tot in mijn oksel. Dus naast alle nachtvoedingen, luierwissels en troostjes voor mijn dochter zat ik vanacht ook nog extra te kolven. Om het nog drukker te maken moest ik even naar mijn werk voor salarisonderhandelingen (dat gaat lekker na zo'n nacht ) en heb ik mijn zoontje naar de gastouder gebracht. Die was dus helemaal kapot toen ik hem ophaalde en heeft alleen maar liggen te huilen tot een half uur geleden. Nu slaapt hij goddank. Ik heb mijn ouders gebeld om mijn dochtertje op te halen, dan kan ik in bed liggen met een kruik want voel me een beetje grieperig en rillerig en heb een zere rug....ik hoop dat die borstontsteking niet doorzet. En waar is manlief? Een uitje met het werk. We verwachten hem vanacht pas terug :x Zo, dat helpt, even lekker van me afschrijven. Hopelijk blijft zoonlief een beetje slapen, ik gun het zowel hem als mij
Oi, grieperig voelen is een symptoom van een borstontsteking. Ga alsjeblieft even lekker onder een warme douche, straal zachtjes op je pijnlijke borst, en masseer onder de douche je borst zo leeg mogelijk. Masseer vooral rondom de pijnlijkste plek, richting tepel. Leg na het douchen meteen je kind aan, of zet de kolf er op. En ga vroeg naar bed, maar zet de wekker voor 4 uur later, en leg dan aan of kolf. Die borst moet LEEG en leeg blijven! Als je al spruw hebt zit je niet meteen op antibiotica te wachten, omdat spruw dol is op antibiotica. Maar als je je morgenmiddag nog grieperig voelt, bel dan de huisarts en vraag om antibiotica EN meteen om behandeling voor de spruw (voor jullie allebei). Doe geen gekke dingen, rust veel, zorg goed voor jezelf. En heel veel sterkte!
Dank je. Ik heb er ook wat verhoging bij gekregen dus het gaat niet helemaal de goede kant op.....zoon kan de boel wel redelijk leegdrinken en ik kolf na. Warm pittenkussen erop voor de voeding, en masseren maar. Ik merk wel dat dat beetje rust wat ik nu heb gehad al helpt. Ik wist niet dat spruw op antibiotica reageert. Nou ja, de spruw is secundair wat mij betreft, eerst maar zorgen dat die borstontsteking weg gaat. Gaat de verstopping ook weg van antibiotica? Of moet ik die eruit masseren? Er zit nl. gewoon 1 hard plekje in die ik niet wegkrijg, wat ik ook doe. De rest is al wel weer redelijk soepel.
Hier helaas ook een keer borstontsteking gehad en hier ging het niet vanzelf weg. Koorts liep op tot 40 graden, ik was echt zwaar ziek. Voelde als een flinke griep, hoofd wat op knallen stond en pijnlijke borst. AB duurde 24u voor die aansloeg en na 4 dagen was de harde plek pas weg. Probeer goed je rust te pakken en kijk het even aan maar als je morgen koorts krijgt, wel gelijk aan de bel trekken.
Pfff pittig hoor! Wilde even het volgende toevoegen: Ik heb twee keer een borstontsteking gehad die WEL vanzelf wegging, wel hoge koorts gekregen maar die in een etmaal weg was.
Ik bel straks toch even de HA want heb vanaf gistermiddag 39,1 en voel me grieperig. Het harde stuk is wel wat minder geworden, maar de koorts nog niet. Als het niet zo vlak voor het weekend was had ik het denk ik nog een dagje aangezien, maar nu toch maar even bellen. En mijn man werkt een halve dag vandaag zodat hij voor ons dochtertje van bijna 3 kan zorgen, dan blijf ik lekker in bed uitrusten, masseren en voeden.
Ik dacht ff hier spieken hoe je de nacht door bent gekomen. Het lijkt me verstandig dat je idd even naar de HA gaat, of beter nog: dat hij even bij jou langskomt. Verstandig dat je veel in bed zult blijven liggen, goed aan jezelf denken!! Misschien nog een tip: Ik heb een dreigende borstontsteking gehad en enorm harde plekken in mn borst. Ik vond het te pijnlijk om het zelf te masseren. Ik kon er pijntechnisch slecht tegen. Daarom ben ik op de grond gaan zitten, mijn vriend op de bank achter mij en die heeft een uur lang, meerdere keren (god wat heb ik gevloekt) mijn harde borst gemasseerd. Op een gegeven 'knapte' er vanalles open en zaten zijn handen onder het melk hahaha. Ik ben er erg van opgeknapt. Tussen elke massagebeurt in ging ik weer aanleggen en kolven!! Misschien, als het masseren voor jou ook te pijnlijk is kan jij ook een hulptroep inschakelen waar je dan mee af spreekt door te moeten gaan hoe hard je ook au roept en hoe hard je ook huilt?? Veel succes! Hier kom je wel weer bovenop, hoe kut je je nu ook voelt!! Sterkte!!
Zeker niet te lang mee lopen, het kunnen nare abcessen worden, brrr. Bij mij was het echt in een etmaal weer weg, ook de pijnlijke borst grotendeels. En ja, wat doet het ongelofelijke pijn he, brrr, ik weet nog dat ik trappelde op de grond, vloekend en met tranen in mijn ogen bij het aanhappen... O ja, denk ook aan de rugbyhouding voor het goed leegdrinken als de harde plek meer naar je oksel toe zit!
Vanacht goed geslapen, en R. heeft heel goed gedronken. Er gaat echt niets boven een baby om je borsten te legen, kolven is een verre tweede Ik kan het wel redelijk hebben qua pijn bij het masseren, net alsof ik mezelf hele blauwe plekken bezorg maar ja. Die pijn aan het begion, toen mijn hele borst hard was tot in mijn oksel toe, alsof je borst eraf gerukt wordt....auw die wil ik niet weer Net bij de HA geweest. Hele vriendelijke en redelijke man waar ik goed mee kan overleggen, want het is mijn buurman Mijn koorts zakt een beetje en de harde stukken in de borst worden minder, dus ik heb met hem overlegd dat hij me een receptje voor amoxicilline heeft meegegeven, mocht het weer erger worden in het weekend kan ik hem alsnog verzilveren. Maar hij en ik denken allebei dat de weg naar boven weer is ingezet. En een hele klap aan spullen voor de spruw. Nystatine, miconazol voor de billen en de tepels, en ook nog wat zinkoxyde creme om over de miconazol op R. zijn billen te doen. Dat is een oud middeltje van onze oma's, sluit de hele zooi af zodat de ontlasting niet meer met de open wondjes in aanraking komt, en dan kan de miconazol beter zijn werk doen. Nu lekker wat eten en drinken, R. voeden en dan weer naar bed. Bah, ik ben nooit ziek, ik word hier helemaal knorrig van
Heb je ook de hygiene regels voor spruw meegekregen? Katoenen bh, minimaal elk etmaal een schone, handdoek idem, spuugdoekjes, hydrofielen, kleertjes, beddegoed zonodig ook, alles wat met mondje, melk en tepel in aanraking komt, en alles steeds op minimaal 60 graden wassen. Kolfspullen, flesjes, spenen dagelijks tien minuten uitkoken. Verder hoor je vaak dat nystatine niet zo goed werkt. Ons meisje werd er misselijk van. Daktarin gel is een alternatief, maar moet je voorzichtig mee zijn en zorgvuldig aanbrengen ivm verstikkingsgevaar Ja ziek zijn is stom! Hoop dat je snel overal vanaf bent!
Dank je voor de hygiene regels...ik had ze meegekregen en ben weer braaf aan het steriliseren en zo. Nystatine is inderdaad niet zo effectief, en als R. iets ouder was geweest had ik waarschijnlijk wel gezeurd om daktarin gel, maar hij is nog maar 4,5 week en de spruw is heel licht (een streepje op zijn wang). Dit maar eerst proberen, met miconazol erbij voor mij en de hyiene in acht nemen en dan hopen dat het bijtrekt. Ik voel me trouwens al weer stukken beter. De koorts was gisteravond weg, 37,5 graden, en ik kan mijn borst bijna helemaal 'stukjes'-vrij houden. Dus ik ga dat receptje antibiotica niet gebruiken Jij zei dat je ook zelf van borstontstekingen af was gekomen, hoe lang was jij bezig voordat je borsten geen harde stukken meer hadden rond voedingstijd?
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar bij een dreigende borstontsteking mag je ook ibuprofen slikken. (Borstvoeding.com: Borstontsteking - Verstopt melkkanaaltje en borstontsteking (mastitis)
O ja, das echt nog te klein voor die gel, vind ik ook. Ik weet het niet meer. Voor mijn gevoel was het gewoon echt zo goed als over na dat etmaal koorts, maar ik weet niet meer of ik nog lang heb gelet op echt leegdrinken van die borst en masseren tijdens het drinken enzo. Vast nog wel een paar dagen.
Hoi dames! Even een kleine update: door al jullie goede adviezen was ik al op zaterdag koortsvrij. Mijn borst voelde wel beurs en heeft nog tot gisteren (zondag dus) harde stukken gehad. Maar vandaag is dat ook weg, zowel de beursheid als de harde stukken. De billen van mijn zoontje knappen al goed op, niet zo snel als ik zou willen natuurlijk maar toch. Ik raad iedereen aan om naast miconazolnitraat ook die zinkoxide zalf erop te smeren, helpt geweldig! En ik denk dat het wel de goede kant op gaat met de spruw. Een beetje moeilijk in te schatten omdat hij eigenlijk nergens last van had, behalve onrustig drinken en parelmoerige lipjes. Ik maak het kuurtje af en zie dan wel verder. Dank jullie wel voor alle tips en adviezen!
Mooi en leuk even een update. Die spruw kan echt heeeeel hardnekkig zijn. Als je denkt dat de middeltjes werken, zou ik zeker een paar dagen "extra" smeren en doen om zeker te zijn dat het weg is. En zinkoxide, is dat niet het standaard onderdeel van billenzalf? Al was die van jou via de apotheek vast goedkoper en misschien met een hogere dosis? Succes!
Zinkoxide zit inderdaad vaak in billenzalf, maar dan met toevoegingen zoals bv vaseline, waardoor het vetter wordt en makkelijker te verwijderen. Echte pure zinkoxide is ook niet gewoon te verwijderen, je moet het met babyolie van de billetjes afhalen, het is net klei. Het voordeel hiervan is dat het dus volledig de rode plekken en de miconazolzalf afsluit, en dat urine en poep niet meer bij de open wondjes kunnen komen. Doet dus een stuk minder pijn bij de baby, en het irriteert de wondjes minder waardoor ze sneller genezen.