Heb even zitten nadenken hoe ik dit nu het beste kan formuleren.... Ik wil zelf straks borstvoeding gaan geven (ben nu 6 maanden zwanger), dus is het sowieso afwachten hoe het loopt. Maar nu heb ik tijdens de Kerstdagen wat nieuwe informatie gekregen mbt mijn moeder. Mijn moeder heeft mij een aantal weken BV gegeven, gaf veel vocht (emmers vol bij wijze van spreken) maar klaarblijkelijk zat er hoegenaamd geen voeding in voor mij. Na een paar weken was ik net zo'n Biafra-kindje (ribbetjes kunnen tellen en bol buikje). Dus na dat fiasco is mijn moeder overgestapt op flesvoeding en bij mijn zusje heeft ze geen eens meer BV geprobeerd. Nu is dus mijn vraag: is dit erfelijk bepaald, in hoeverre je voedingsstoffen meegeeft in de BV. Of is dit gewoon een stom toeval geweest?
Hallo, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! De voedingswaarde van Borstvoeding is is in zoverre erfelijk bepaald dat alle vrouwen over de hele wereld een vrij vergelijkbare samenstelling van de melk hebben! dat veel van onze moeders vroeger te horen kregen dat er geen voedingsstoffen in hun melk zat was door gebrek aan kennis en een heel ander borstvoedingsbeleid. Nu weten we dat moedermelk (wanneer je het afkolft dan zie je dat) eruit ziet als blauw water, een soort licht dooschijnend blauwig water met afhankelijk van het moment van kolven, het moment van de dag, de moeder een laagje vet. Vroeger was het beeld dat melk moest zijn zoals dat van de koe, mooi wit....... Vroeger werd er veel met opbouwschema's gewerkt. De voedingstijden werden enorm beperkt en de tijden waarop mocht worden aangelegd stonden in een strak schema. hierdoor kregen kindjes structureel te weinig voeding aangeboden. Op het moment dat de melk misschien net ging lopen was kun tijd om en moesten ze van de borst en weer 3 uur wachten. Lees meer over deze verhalen op http://www.borstvoeding.com/fabeltjes/fabeltjes-1.html Ik kan je adviseren bij een LK of borstvoedingsorganisatie een informatiebijeenkomst te volgen over borstvoeding. Je hoort daar veel over het op gang komen van BV, dus het principe. Je begrijpt dan ook hoe je ervoor kan zorgen dat je genoeg melk kunt krijgen. Vraag en aanbod. Hoe meer melk er gevraagd wordt, hoe meer melk er wordt aangemaakt! Ik zou me dus geen zorgen maken, geniet van je zwangerschap en start straks fijn met borstvoeden! ilse