BV afbouwen en starten bijvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door steen, 6 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Uhm tja, ik dacht een fles melk (is kunstvoeding he ;) dus nutrilon nr.2) zit wel genoeg in om de dag mee te beginnen.

Maar oke, dan zullen we smorgens naar beneden moeten met zn allen denk ik. Nu drinken ze namelijk die fles en gaan dan de meeste tijd weer even slapen tot voor ze het fruit krijgen, en ik dus ook :oops:!

2. appeltje

appeltje Niet meer actief

Nee, dat is geen ontbijtdrink ;) Maar als je aan dat uitslapen gehecht bent, dan wissel je toch af en geef je ze de ene dag brood en de andere een fles met ontbijtgranen?

3. steen

steen Fanatiek lid

16 jul 2007
    3.507
    0
    0
    Limburg
    Nog ff een vraagje. Hoe hebben jullie het afbouwen gedaan? Ik wil dat eigenlijk gewoon langzaamaan gaan doen, kan ik dan het beste die voeding van 18 uur als eerste afbouwen? En stop je daar dan in een keer mee en geef ik dan Nutrilon 1 of andere voeding?

4. appeltje

Meestal neem je de voeding die het minst lekker loopt en vervang je die voor een fles. Je zou dus na de avondvoeding nog een klein flesje kunnen geven, eventueel met wat rijstevlokken.

Persoonlijk zou ik eerst even afwachten hoe de intro van de vaste voeding gaat, anders gebeurt er zoveel tegelijk voor je meisje (van borst naar fles, van melk naar vast). Tenzij je graag snel wil afbouwen, maafr ik geloof dat dit niet het geval was. Als je bv en fv wil blijven combineren, dan moet je zorgen dat de bv nog zo verspreid mogelijk op de dag gebeurt (blijf je productie het beste op peil).

Bijvoorbeeld:

bv - bv - bv - bv - bv
    bv - bv - bv - fv - bv
    bv - fv - bv - fv - bv

Ander vocht mag geloof ik nu ook, dus misschien hoef je niet alle bv te vervangen met een fles. Maar dat moet je even checken met het cb, dat weet ik niet meer zo goed.

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Appeltje,
    Dankje. Kan idd wel gewoon babix groeiontbijt doen in die fles smorgens ;)! Verder ben ik laatste tijd wel gehecht aan het nog even kunnen dutten smorgens ;)! Over een paar weekjes met Purk zit er dat niet meer in denk ik! Dus dan zullen we wel smorgens naar beneden gaan zoals we eerst altijd deden toen ze pas rond 10/11 uur weer naar bed gingen!

Steen,
    Ik heb laatst die drie voedingen die ik sinds 7.5/8 maanden live/gekolfd gaf af te bouwen. Ik heb als eerst de middag eraf gehaald toen dat goed voelde aan mijn borsten, de avond eraf gehaald toen ook dat goed voelde aan mijn borsten, ook de ochtend eraf gehaald.

Maar je kiest nu dus een voeding die je af gaat bouwen, daarvoor in de plaats geef je dan idd bijv nurtilon 1 (tot 6 maanden) of nutrilon 2 (vanaf 6 maanden). Of misschien dat iets van koemelk/geitemelk/soyamelk/rijstemelk ook al mag)!

Bij 6 voedingen doe je dan bijv ->
    BV - BV - BV - KV - BV - BV
    BV - KV - BV - KV - BV - BV
    BV - KV - BV - KV - KV - BV
    BV - KV - KV - KV - KV - BV
    BV - KV - KV - KV - KV - KV
    KV - KV - KV - KV - KV - KV

Tussen elk regeltje hou je een dag of 6 aan. Dat is dus de tijd om je borsten eraan te laten wennen dat er minder melk gevraagd word van je borsten. Ik zelf heb dus niet naar de dagen gekeken, maar gewoon zelf gevoeld of ik dacht dat het wel kon of niet.

Hoop dat je hier iets mee kan in ieder geval!

6. steen

steen Fanatiek lid

16 jul 2007
    3.507
    0
    0
    Limburg
    Dank jullie wel voor de antwoorden!

Appeltje, ik begrijp dat jij nog steeds bv geeft? Knap hoor!

Ik zou het ook wel zo lang mogelijk vol willen houden, maar ik merk dat het kolven op het werk minimaal gaat, dus ik hou Femke bijna niet meer bij...dat is wel erg jammer.

Wat zouden jullie adviseren: nu al beginnen met een fles kv met evt. rijstebloem voor de avond, zodat het clusteren in de avond mogelijk minder wordt? En dan de bijvoeding er met zes maanden bij...

Of met de zes maanden met bijvoeding beginnen en later pas gaan afbouwen?

pff merk dat ik het erg moeilijk vind....

7. appeltje

Bouw dan zodanig af dat je op 3 voedingen zit. Op werkdagen 's ochtends, 's avonds live voeden en 's middags dan kolven. Eventuele kolftekorten kan je dan gewoon aanvullen met wat kv. Op niet-werkdagen kan je haar (naast de ochtend en de avond) 's middags aanleggen. De late avondvoeding maak je dan een papflesje.

Maar ik zou eerst starten met bijvoeding en daarna pas afbouwen. Je weet nog niet hoe je meisje reageert op de bijvoeding. Als fruit en groente goed gaat, dan zou naar zoiets gaan:

7.00 - bv
    10.00 - nu bv en straks fruithap en bv/fv
    13.00 - bv / kolven als je werkt
    16.00 - nu bv, straks fv of een sapje / thee (als dit al mag)
    17.30 - groentehapje
    19.00 - bv
    22.00 - fv met pap

Na een tijdje zou je de kolfsessie van 13.00 uur kunnen vervangen. Ik zou dat dan doen met opvolgmelk en niet met koemelk/ geitemelk/ soyamelk/ rijstemelk zoals bolbuikje schreef. Dat kan pas tegen het jaar.

Toen ik trouwens naar 1 keer kolven ging, kolfde ik genoeg voor 2 kleine voedingen 100 ml bij de fruithap en 150 ml bij de boterham. Dan hoefde ik nog geen sap aan te raken. Maar dat is bij elke vrouw weer anders.

Maar goed, met dit schema kan je zo lang mogelijk bv geven zonder kolfstress. En kan je het clusteren misschien doorbreken met dat papflesje. Voel je niet schuldig om wat fv te gebruiken als aanvulling, je hebt het hartstikke goed gedaan de afgelopen maanden. Maar afbouwen hoeft helemaal geen stoppen te betekenen hoor (als jij dat niet wilt).

Maar thanks voor het compliment... sinds 2 dagen ben ik alleen naar de ochtendvoeding. Die wil ik er nog even inhouden en dan met 18 maanden helemaal stoppen....

8. steen

steen Fanatiek lid

16 jul 2007
    3.507
    0
    0
    Limburg
    Appeltje, dank je wel meid! Kijk daar heb ik nog eens wat aan! Ik voel me ook niet schuldig, ben trots dat ik al "zo lang" bv geef. En Femke heeft erg gevoelige darmen, vandaar dat ik het ook zo lang mogelijk vol wil houden, maar net wat je zegt het moet geen moeten worden....dat zou ik jammer vinden. Maar jouw schema ziet er wel erg duidelijk uit, dat zou wel wat kunnen worden ;)

9. boni001

boni001 VIP lid

1 mrt 2008
    6.548
    0
    36
    Twente
    Geef nog steeds bv, Jasmijn is nu 9,5 maand. Ze krijgt nog 3 voedingen per dag: 's ochtends, drie uur en 's avonds. Verder 10 uur fruithap, 12 uur boterham, 6 uur eten en toetje.

Heb 1 keer kunstvoeding gegeven omdat ik toen niet genoeg gekolfd had en net na haar geboorte (was een ks) heeft ze in het zkh kv gekregen omdat ze niet genoeg aankwam. Achteraf was ik daar niet zo gelukkig mee maar goed...

10. boni001

boni001 VIP lid

1 mrt 2008
    6.548
    0
    36
    Twente
    En nog als aanvulling op mijn vorige berichtje: heb echt diverse keren een dip gehad, ook richting de zes maanden. Maar gelukkig ging toen al snel 1 voeding per dag vervallen.

Heb rond die tijd ook wat minder in de fles overdag gedaan, merkte toen dat ze dat 's avonds live ging inhalen. Maar dat gaf mij wel meer rust met kolven.

Dus sluit me aan bij het eerdere advies: zou een paar weekjes doorzetten en dan kijken hoe het gaat. Als je begint met bijvoeding wordt alles toch weer op de kop gezet.

Deel Deze Pagina