Hallo! Ik zit momenteel even met mn handen in het haar. We hebben een tweeling en sinds de geboorte ( 5 juni jl ) kolf ik..dit kwam al snel op gang en al gauw had ik per sessie gemiddeld 130cc en ik kolfde netjes om de 3 uur..en soms zat er wat langere tijd tussen de sessies. Ze krijgen 8 voedingen per dag van ongeveer 45cc..dus eigenlijk 16x 45cc. Onze dochter legde ik 3x per dag aan..dit omdat zij nog prematuur is en we dit rustig wilde opbouwen..ons zoontje legde ik 2x per dag aan. Nu is ons kroos sinds donderdag thuis..en ik merk sinds de afgelopen dagen dat mijn productie afneemt. Per sessie mag ik blij wezen als ik er 2x 45cc uithaal. Ik moet me vandaag echt een ongeluk kolven om ervoor te zorgen dat ze genoeg voeding krijgen..anders moeten we aan de Nenatal Start. Ik weet gewoon niet hoe ik hier tegenaan moet botsen...Heb tussen de voedingen door ( elke 3 uur ) al het idee dat ik aan het wachten ben totdat ze de volgende voeding krijgen...met het kolven erbij ben ik helemaal een uur bezig ( verzorgen/voeden/kolven ) Enigzins heb ik ook het idee dat de afname van mijn productie ook door moeheid komt en spanningen. Maar ik weet gewoon niet hoe ik het allemaal moet plannen zonder het gevoel te hebben de godganse dag bezig te zijn met voeden en kolven. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn productie weer toeneemt.
Hoi, ik kan me zo voorstellen dat het allemaal even te veel is, voeden, kolven, zorgen. Dat je moe bent is heel logisch! Je productie kan daar heel goed even van teruglopen. Vooral als het ook spannend is dat ze nu helemaal afhankelijk zijn van jou, qua verzorging en voeding. Je hoeft geen voedingen te sparen. Volle borsten zorgen dat je borsten het signaal krijgen dat er teveel melk is, zodat het teveel aan melk weer wordt opgenomen in je lijf. Lege borsten zorgen voor een hogere productie, dus vaak voeden/ kolven en "leeg" kolven zorgt voor meer melk. Helemaal leeg raken je borsten niet, omdat de aanmaak van melk een continue proces is, zelfs tijdens het voeden wordt er melk aangemaakt. Voor jou kan wat vaker, korter kolven mss een oplossing zijn. Evenals een neusspray die zorgt dat de melk loskomt, want van spanning komt de melk vaak niet los (toeschietreflex.) De melk heb je dus wel degelijk, maar blijft lekker zitten waar ze zit. Deze periode is heel zwaar: bv op poten krijgen, 2 kindjes verzorgen, aan jezelf denken. Je wereld draait even alleen daarom, das heel normaal. Hou vol : ) lieve groet Kirsten
Dank je voor je reactie..het hele gebeuren van me af typen heeft al voor wonderen gezorgd..ben wat relaxter geworden meer mn draai gevonden..en de productie is weer wat toegenomen. Ons zoontje krijgt afgekolfde melk..want die is echt te onrustig aan de borst..en kan niet goed happen ( nog )..ik probeer het weleens..maar dan als mn man er ook is anders duurt het allemaal te lang. Ons dochtertje gaat nu volledig aan de borst en dat doet ze goed. Mn productie is gelukkig wel wat toegenomen..alleen wil het nu dat mijn dochtertje heel veel drinkt aan de borst. Ze zit eigenlijk op 55cc ongeveer..maar zij drinkt veel meer aan de borst..vanavond bv 100cc!!! Moest van borst wisselen omdat de ene op was..andere voedingen zit ze elke keer op ongeveer 70cc of meer. Nadat ik haar heb gevoed dan kolf ik ook nog eens..maar heb net na die 100cc gekolfd en er komt maar net aan 30cc uit. Mn zoontje krijgt 50cc dus ik ben bang dat zij alles opdrinkt en ik straks niks meer heb voor ons zoontje. Past mijn productie zich aan aan de vraag..dus meer vraag..meer aanbod, en hoe kan ik dat zelf nog meer stimuleren. Kolf 4 a 5x per dag...10min..en dan zijn ze zo goed als leeg..heb soms wel het idee dat ze niet helemaal leeg zijn maar dat het kolfapparaat niet krachtig genoeg is. Ook heb ik sinds een aantal dagen pijnlijke steken in mn borst wat is dit?
Hoi, Wat fijn dat het wat beter gaat! Even 3 vragen tussendoor. - Welke kolf heb je? - Kun je iets meer over die steken vertellen? - Hoe krijgt je zoontje de afgekolfde melk? We wachten even op de antwoorden. Groeten Rieneke
Hoi, Ik gebruik een dubbele elektrische kolfset van Medela. De steken begin breeduit vanuit mn borst en trekken door naar mn tepel, of alleen in mn tepel. Ook is douchen heel gevoel voor mn tepels en kleding ook. Ik heb even zitten surfen..en heb even gedacht aan spruw. Mn dochtertje heeft ook een witte aanslag op haar tond..ik weet echter niet of ik dit eraf kan poetsen. Mn zoontje krijgt de afgekolfde melk in een fles. Vandaag met kolven, kolf ik elke sessie net aan 50cc..Heb dus echt het idee dat ik achter de feiten aan loop..en dat er dus een punt komt waarin ik mn zoontje niet meer kan voorzien...terwijl mn dochtertje er nog steeds genoeg uit krijgt.
De pijn aan mn borsten ( tepels ) word steeds erger, ook een branderig gevoel gepaard met steken. Ik moet zometeen mn dochtertje weer voeden ( aanleggen ) maar het staat me zo tegen vanwege de pijn.
Oe, dat klint heel vervelend, vooral als het voeden je tegen gaat staan! Het klinkt idd als spruw. De huisarts kan je een middeltje geven voor zowel jouzelf als de kindjes. Voor nu kun je vast beginnen om na het voeden haar mondje schoon te maken met een gaasje met afgekoeld gekookt water, zodat de schimmel geen kans krijgt te gedijen op de achtergebleven melk. Spruw is erg hardnekkig en moet goed aangepakt worden, dus nog 2 weken na verdwijnen symptomen (paar dagen, gaat vrij snel) doorgaan met behandelen. Hoe gaat het inmiddels met jullie? Sterkte hoor, je bent echt een volhouder, bewonder ik zeer! groetjes Kirsten
Hoi! Nou het gekke is dat ik in tegenstelling tot gister vandaag weer nergens last van heb. En gister aan het eind van de dag ook niet meer..heb zelfs Steijn en Britt aangelegd en dat ging super. Mijn productie is ook weer veel meer..had enorme stuwing vanmorgen met het aanleggen van Britt..zo sneu ze kon er niet tegenop drinken haha! Dus tja...of het nou echt spruw is. Zal ook even in het mondje van mn dochtertje kijken..miss is dat het ook wel minder. Kan het zo zijn met spruw dat het ineens minder word de klachten? Ze drinkt voor de rest goed aan de borst..ze smakt weleens maar heb het idee dat ze dan niet goed is aangelegd..Ow das nog een puntje..sinds gister let ik er meer op dat ze beter aan de borst wordt gelegd..voorheen maakte ze namelijk grote happen..dat was de laatste tijd minder en heb het idee dat die zere tepels daar misschien wel van komen. Vooralsnog gaat het dus goed!
Hoi! Hier ben ik weer. Om toch nog even terug te komen op het spruw. Mijn steken zijn eigenlijk over..wat ik nu heb zijn wel een soort van steken maar blijkbaar hangt het samen met mn toeschietreflex..want als ik op dat moment naar mn borsten kijk stroomt het eruit..en het is altijd tegen voedingstijd aan als ik net met de kleintjes weer begin. Wel denk ik nog steeds eigenlijk dat mn dochtertje spruw heeft..ze heeft nog steeds die witte aanslag op haar tong..en ontdekte vandaag 2 witte stipjes achter in haar gehemelte naast elkaar. Ook vind ik haar onrustiger drinken en pakt ze niet meer goed..en ik moet nu veel langer zitten voor een beetje resultaat terwijl ze bij wijze van vorige week zo 80 erin klokte..en nu na een kwartier net aan 20..Ik weeg dus ik weet het precies..en ook zitten mn borsten gewoon nog vol. Tot wie kan ik me wenden als ik dit vermoed? Ik heb woensdag een afspraak met de kinderarts bij het CB..deze afspraak stond al..kan ik tot dan wachten..
Hoi, Wat vervelend allemaal. Het kan heel goed zijn dat je je toeschietreflex voelt. Dit is veelvoorkomend in het begin van de borstvoedingsperiode. Sommige vrouwen voelen het alleen, bij andere vrouwen kan het echt zeer doen. Er zijn ook vrouwen die hun toeschietreflex helemaal niet voelen. Jij duidelijk wel. Bij het vermoeden van spruw is het wel belangrijk zo snel mogelijk actie te ondernemen. Je kunt naar de huisarts gaan dit weekend. Als je dit niet wilt kun je of een lactatiekundige ernaar laten kijken maandag of de afspraak met het cb verzetten naar maandag. Laat je nog even weten wat eruit gekomen is? Groeten Rieneke
Hoi! Ik denk dat het mijn toeschietreflex is, als ik het namelijk voel en ik kijk dan "stroomt" het eruit. Het gebeurt ook altijd tegen voedingstijd aan als ik ze aan het verzorgen ben. Mbt Britt en spruw..nu gaat het weer heel goed...maar ik blijf het in de gaten houden. Dank je wel
Graag gedaan. Gelukkig blijft het gevoel van je toeschietreflex niet altijd bestaan. Het is echt iets dat bij het begin hoort. Groeten Rieneke