Goedemorgen Heidi, mijn zoontje is ruim 4 weken en ik heb een paar vragen over borstvoeding. Ik heb behoorlijk veel melk en eigenlijk heb ik nooit dat een borst leeg is, wanneer geef ik tijdens een voeding dan de andere borst? Tevens heb ik een heftige toeschietreflex, die krijg ik meerdere keren tijdens een voeding. Bij de eerste laat ik wat melk weglopen, maar het blijft soms voor mijn zoontje flink drinken om het weg te krijgen. Als hij dan even rustig drinkt komt er weer een toeschietreflex. Daardoor gaat het voeden vaak onrustig en krijgt mijn zoontje vaak de hik. Kan ik hier iets aan doen? Wordt die toeschietreflex na verloop van tijd minder? Alvast bedankt voor het meedenken.
Hoi, Jullie zitten nog midden in de periode van afstemmen en handigheid krijgen. Je kindje leert gaandeweg de melkstroom verwerken, jouw lichaam verkent hoeveel voeding daadwerkelijk nodig is om aan te maken. Dit duurt ongeveer een week of 6, bij erg enthousiaste productie vaak wat langer. Het is inderdaad een goed idee om het eerste toeschieten weg te laten lopen. Wacht dan tot de straaltjes afbuigen of over gaan in druppen. Borst drogen en opnieuw aanleggen. Soms helpt het om je kindje meer rechtop te houden tijdens het voeden; rugby houding kan dan handig zijn, of biologic nursing: achterovergeleund voeden. Hierbij leun jij achterover (half liggend) en je kindje ligt op jou, met zijn buikje en armpjes, beentjes boven op jouw lichaam. Probeer het maar eens. Een borst is eigenlijk nooit "leeg", melk wordt ter plekke aangemaakt. Het is wel zo dat op een gegeven moment de druk er af is. Veel kindjes drinken tijdens de ene voeding één borst en de voeding er op beide borsten. Het maakt niet zoveel uit eigenlijk, laat je kindje maar aangeven of en wat het nog nodig heeft en op moment dat je voelt dat er duidelijk verschil is in voor en na drinken in je borst, dat er heel wat uit is, kun je naar de andere kant. Of opnieuw de zelfde kant. Beetje op gevoel dus. De hik maakt niet uit, dit kun je niet echt voorkomen en staat los van toeschieten... Succes!