Kan denk ik wel hoor. Wel zeer waardevol voor je kindje, de colostrum! Maar de voedingen moet je daarna wel 1 voor 1 afbouwen, anders riskeer je borstontsteking.
Je kan ook proberen colostrum af te kolven vóór de bevalling. Dan heeft het minder invloed op je productie (dat gaat pas tellen als de placenta heeft losgelaten na de bevalling).
1x voeden heeft sowieso weinig zin voor de colostrum denk ik, de eerste keer komt er meestal nog niks uit. Dan zou ik kiezen voor een dag of 3 voeden en dan langzaam afbouwen.
Oh bedoelde je echt voor 1 dag? Dat zou denk ik inderdaad niet zoveel nut hebben. Dan zou ik, als je echt geen bv wilt geven, alleen in de kraamweek de borst geven en dan langzaam afbouwen.
Nee het is niet omdat ik snel m'n lijfje weer terug wil. Puur de bloedingen en een normale baarmoeder. Lijf maak ik me niet zo druk om..pas 2 kilo aangekomen hihi. Dank voor jullie reacties, zal het er nog met de vk over hebben maar ga denk ik toch volledig voor de fles
Ik heb 2x de ervaring gehad. Ik heb mijn kinderen beide de eerste dagen borstvoeding gegeven en daarna gestopt. Geen probleem, het is dan ook nog niet vol op gang. Wel is het verstandig ten alle tijden als je begint niet zomaar te stoppen maar er een paar dagen over te doen om af te bouwen, om borstontsteking te voorkomen. Het samentrekken van de baarmoeder tijdens het aanleggen, kan overigens ook enorm zeer doen (naweeën). Daarna heb ik 2 kinderen tot gemiddeld 1 jaar borstvoeding gegeven. Het duurde bij mij zeker een paar weken tot dat het echt goed op gang was.
En vergeet niet de colostrum die is zooo belangrijk voor pasgeboren baby's!! Een betere start kun je ze niet geven, als je het niet voor jezelf en je baarmoeder doet, kun je het misschien wel voor je kindje doen?
Heb m'n beide jongens borstvoeding gegeven. Ja je baarmoeder trekt daardoor samen, overigens best gevoelig, maar niet na maar 1 voeding. Bij de oudste heb ik bij afbouwen die pilletjes van de huisarts gekregen. Die raad ik niemand aan, ik had meer last van de bijwerkingen dan van de stuwing. Bij m'n jongste afgebouwd na 6 maanden en daarbij 2 borstonstekingen opgelopen, ook geen pretje. Voor mij geen reden om niet weer borstvoeding te gaan geven.
Met borstvoeding zal je minder vloeien en zal je baarmoeder uiteindelijk tot normale grootte krimpen. Maar dit is niet na 1x borstvoeding. Als je die voordelen belangrijk vind moet je voor borstvoeding kiezen, anders voor kunstvoeding. Met kunstvoeding zal je baarmoeder nooit meer haar oorspronkelijke grootte krijgen maar ook dan zal ze herstellen en zal je na een paar weken stoppen met vloeien hoor. Ik geef ook borstvoeding, mn dochter is nu 1,5 week. Baarmoeder kromp wel erg snel, zie er weer als vanouds uit en vloei vrij weinig. Misschien dat je anders de eerste weken borstvoeding kan proberen?
Ik heb 2 bevallingen gehad en beide keren daarna meteen de fles gegeven. Helemaal geen bv en heb ook geen last van stuwing of pijnlijke borsten gehad. Wat mij destijds is gezegd is dat de eerste moedermelk erg belangrijk is voor je kindje.
Beginnen met bv kun je maar op 1 moment, stoppen en overgaan op kunst voeding kan altijdnog. De colostrum bevat veel waardevolle stoffen.
Bij de oudste heb ik twee weken gegeven ,maar te weinig en dus gestopt. Bij de jongste wilde ik het niet en heb een pilletje van de verpleging gekregen. Hier deden ze er niet moeilijk om en kwamen er zelf mee. Heb eigenlijk nergens last van gehad
Wat een raar verhaal van die pilletjes, zeg. Ik geef geen bv en heb geloof ik 1 of 2 dagen stuwing gehad. Strakke bh aan en verder niks.het is een normale reactie van je lichaam dus waarom met rotzooi proberen tegen te gaan.