BV=Auw! nu FV, ervaringen met overstappen?

Discussie in 'Voeding' gestart door soepstengel, 25 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. soepstengel

    soepstengel Fanatiek lid

    1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Hallo allemaal!

    Ik geef nu zo'n 4 weken BV alleen doet het zo'n zeer aan mijn tepels.... geen spruw, bij lactatiedeskundige geweest voor anders aanleggen, niets heeft geholpen...ook met een tepelhoedje is het zeer onprettig.

    hoe erg ik het vind, ik ben nu wel op een punt gekomen dat ik wil gaan overstappen op de fles.
    Ons ventje is een heerlijk lief mannetje die bijna nooit huilt. ik ben zo bang dat als ik ga overstappen dit zal veranderen. of is dit gewoon zijn karakter... hebben jullie hier ervaring mee??

    En hoe gaat dat dan verder, ik weet dat ik voeding per voeding moet gaan vervangen, maar nu komt ie op verzoek (om de 3 a 4 uur, maar heel soms ook wat sneller) en met de fles mag dit toch niet? dan moet je toch op tijd voeden?
    raakt ie hierdoor niet in de war??

    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met jullie ervaringen!!
     
  2. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ten eerste: flesvoeding kan ook gewoon op verzoek. Heb ik ook altijd gedaan. Je zit alleen met een max, maar daar zijn dan ook wel oplossingen voor..
    Gewoon eerst kijken hoeveel voedingen je normaal geeft, en dan de advies hoeveelheid verdelen over dat aantal flesjes
    (advies hoeveelheid is 150cc per kg, dus bij 4 kilo is dat 600cc per dag. Bij 8 voedingsmomenten heb je dan 75cc per fles. Iets meer aanbieden mag ook, tot 180cc per kg)

    Mijn jochie heeft de 1e paar weken afgekolfde melk gehad, en daarna langzaam over naar flesvoeding. Geloof met 2 weken begonnen met dagelijks 1 flesvoeding en met 7 weken de laatste fles borstvoeding (productie met fulltime kolven hield ik niet vol).

    Ik heb er verder niks van gemerkt. Mijn jochie dronk allebei even goed, en heeft niet meer krampjes gekregen. Het kan wel, omdat borstvoeding makkelijker verteerbaar is dan standaard voeding..
     
  3. soepstengel

    soepstengel Fanatiek lid

    1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    helemaal niemand ervaring met overstappen van de borst naar kv fles?
     
  4. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Ik ben bij mijn oudste ook overgestapt. Het CB heeft me toen wat tips gegeven. Het ligt er heel erg aan hoe je kindje reageert op de fv. Je zult dus moeten beginnen en gaan zien hoe het loopt.
    Misschien kan diezelfde LK je hier juist wel goed bij begeleiden.

    Heb je kolven geprobeerd? Misschien doet dit minder zeer en kan je zo toch nog langer bv geven.
     
  5. 1985beeb2009

    1985beeb2009 Actief lid

    3 jul 2009
    277
    0
    16
    hoi hoi

    ik heb precies het zelfde gehad ook zo veel pijn zat te huilen als de kleine moest drinken maar ik wou zo graag doorzetten maar het ging niet ben ook in 1 keer gestopt met de borst en gelijk fulltime fles gaan geven wij zijn begonnen met om de 4 uur 90 cc wij hebben ook een heel makkelijk kereltj eheel te vreden en dat is met de overgang na fles voeding zo gebleven het geeft heel veel rust als de borst voeding zo'n pijn doet ik ben er heel positief over en hoe je verder gaat kwa hoeveel hij mag hebben dat merk je wel aan de kleine volg je hart zou ik zeggen bij ons was het dus echt een verademing ik hoop dat het bij jullie ook zo gaat en dat de kleine net zo te vreden blijft als nu

    mocht je nog vragen hebben mag je altijd pben ;)
    gr 1985beeb2009
     
  6. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Meteen pats-boem overstappen zou ik niet doen. Gelukkig is het bij 1985beeb2009 wel goed gegaan, maar de kleine van mijn zusje heeft een week in het ziekenhuis gelegen omdat hij niet meer kon poepen. Zij was ook in 2 dagen van volledig borst naar volledig fles gegaan en dat was in haar geval dus geen goed idee.

    Ik heb gehad bij Jelle, hij was toen 6 weken en ik had echt megapijn aan mijn tepels. Achteraf gezien waarschijnlijk toch een probleem met aanleggen, aangezien ik het bij Jitte ook had. Bij haar heb ik met de laptop op schoot voor de website van borstvoeding.com gezeten met de plaatjes en filmpjes erbij. Het was een kwestie van millimeter werk met het aanhappen van de tepel (in mijn geval de tepel iets hoger aangeven zodat ze haar hoofd iets meer moest kantelen ) maar van de ene op de andere voeding had ik geen last meer! (ik weet het, daar vroeg je niet om, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om niks te zeggen. ;) )

    De lactatiekundige heeft ook meegekeken en zij gaf ook aan dat het er goed uitzag. Maar ze zij ook dat het er soms aan de buitenkant prima uitziet, maar dat zij ook niet binnenin kunnen kijken. Ik had bijv gewoon bijna paarse tepels na het voeden, een teken dat het puntje van de tepel niet àchter het gehemelte ligt maar net op het randje zit. En dat zie je dus aan de buitenkant niet, voelen doe je het des te meer!

    In ieder geval: Bij Jelle heb ik als volgt afgebouwd:

    Als eerste ben ik alle voedingen gaan kolven. Eerst 1 voeding een flesje kv en daarna elke 2/3 uur kolven en dat gaf ik dan de volgende voeding met een fles. De eerste voeding die ik kv gaf was volgens mij rond 16.00, de voeding die hij het onrustigste dronk. Daarna weer gewoon op verzoek, dus als hij wilde drinken kreeg hij de voeding die ik eerder gekolfd had en dat was voor mij ook het teken om weer te gaan kolven. Zo heb ik voeding voor voeding afgebouwd, wel steeds om en om. Dus kv-bv-kv-bv enz. In totaal heb ik nog 4 weken gekolfd, al werd de productie snel minder en heeft hij de laatste week maar 1 flesje bv op een dag gehad. Ik kolfde toen nog wel meerdere keren op een dag, omdat ik bang was voor een borstontsteking, die had ik in de kraamweek al gehad en dat was niet fijn. Pas toen ik 2 dagen nodig had om aan een voeding te komen ben ik gestopt met kolven. Daarna heb ik nergens meer last van gehad, ik heb nooit meer een druppel gelekt of stuwing gehad.

    Nou ja, weer een heel verhaal, ik hoop dat je er iets mee kunt!
    Succes met afbouwen!
     
  7. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb WEL ervaring met tepelpijn, maar geen ervaring met de overstap van borst naar fles.

    Mijn ervaring na veel jaren borstvoeding geven is dat die tepelpijn echt iets is van de aanvangsperiode na de geboorte van een kindje, dus de eerste 6 a 10 weken. Daarna was het snel weg.
    En geloof me, ik zat echt tegen het plafond! Heb die eerste weken wel uitgeroepen dat bevallen haast nog minder pijn doet als voeden. Ik had het vooral bij het aanzuigen, dan werd het zwart voor mijn ogen en ging mijn hoofd bonken, en dan later tijdens een voeding weer.
    Maar geloof me, het gaat over. En wat mezelf betreft: ik dacht altijd 'wat is 10 weken ploeteren nou op 2 jaar voeden?'
     
  8. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.674
    566
    113
    soepstengel, sorry ik breek even in in je topic.

    dirksmama, je hebt zoveel ervaring. Zou je graag iets willen vragen. Waarom lees je overal dat BV geen pijn hoeft/hoort te doen terwijl het in de praktijk wel vaak pijn doet bij veel mensen? Superknap dat je het vol hebt gehouden.
     
  9. Devy

    Devy Fanatiek lid

    23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik denk dat het 'geen pijn' meer van toepassing is ná de eerste periode. Als alles goed ingesteld is en moeder en kind gewend zijn aan voeden hoort het inderdaad geen pijn te doen (afgezien van het syndroom van Raynaud etc) als het kindje goed aangelegd is (geen spruw etc etc). Er zijn vrouwen waar het meteen van een leien dakje loopt, maar in praktijk is het in het begin toch vaak wennen aan de zuigkracht van je kindje.
     
  10. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.674
    566
    113
    Devy, ik verbaasde me inderdaad over die zuigkracht... man man :$:(
     
  11. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Hier ook echt eerst 6-10 vreselijke weken gehad.
    Ben nu heel blij dat ik heb doorgezet hoor (als kluift ie voor mijn gevoel soms nog hoor!).
    Die zuigkracht is inderdaad soms ook niet te harden, maargoed, dat is altijd maar even :D
     
  12. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Stofzuiger is er niks bij...


    Als de borstvoeding helemaal goed gaat hoor je geen pijn te voelen. Vaak is pijn een teken dat er iets niet helemaal goed gaat. Maar de eerste 6 tot 10 weken borstvoeding zijn een leer- en wenperiode. En de ene borst en de ene baby heeft er meer tijd voor nodig om te wennen dan de andere.
     
  13. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.674
    566
    113
    bedankt voor je antwoord!;)
     
  14. soepstengel

    soepstengel Fanatiek lid

    1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!
    Fijn te horen dat tevreden baby's dat ook blijven ;)
    Daar ben ik namelijk zo bang voor....

    maare dirksmama, jij denkt dat het nog beter wordt?
    Ik heb er een hard hoofd in.... ben nu bezig met een tepelhoedje, maar doet net zoveel pijn... *zucht*
    Ik merk ook dat ik het toch steeds uitstel, zou dins op het consultatiebureau advies vragen om over te stappen, toch me laten overhalen met een tepelhoedje, zou vandaag flesjes gaan kopen, toch maar morgen... en wacht misschien toch maar even dinsdag af over hoe ik nou precies moet afbouwen...
    *nog een grotere zucht*
     
  15. zandkasteel

    zandkasteel Fanatiek lid

    12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    jawel maar niet na 4 weken.
    bij mij was het na 8 dagen, ik kreeg geen echte melk eruit alleen voormelk. Dus het was voor mij makkelijk. gelijk flesvoeding :) ze kreeg dus al flesvoeding als bijvoeding omdat ze niets voedzaam eruit kreeg.
     
  16. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier was het ook behoorlijk pijnlijk en dat duurde ook best een behoorlijk tijdje. Niet dat het zwart zag voor m'n ogen hoor, dus misschien ben ik geen goed voorbeeld.
    Na een aantal weken werd het wel steeds minder en vooral als de melk eenmaal begon te stromen.

    Ik voed hier overigens ook met tepelhoedje maar ik heb geen ervaring zonder dus kan niet zeggen of het dan minder zeer 'hoort' te doen.
     
  17. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Op je vraag / hoop of het nog beter kan worden:
    Ja!
    Dit kan zeker. Het heeft mij echt enorm veel doorzettingsvermogen / bloed / zweet en tranen gekost maar rond de 7 wk ging het echt ineens stukken beter.

    Als je het volhoudt, zou ik zeggen, kijk het aan tot ongeveer 10 wk. Als het dan eenmaal soepel loopt, ben je zoooo blij!
    Ik geef nu 5 mnd bv! Bij de oudste heb ik het met 4 wk opgegeven en achteraf heel veel spijt!
     
  18. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Natuurlijk wordt het nog beter!
    Je kind is pas 4 weken. Dat lijkt NU heel lang, maar dat is echt nog piep joh, jullie zijn nog maar net bezig.

    Waarom bel je gewoon niet eens met iemand van LLL of VBN? Dat is gratis en verplicht je tot niets.
    (Die tepelhoedjes zou ik laten zitten, die helpen niets tegen tepelpijn en kunnen het zelfs erger maken...)
     
  19. Amfy

    Amfy Niet meer actief


    ik ben het hier echt mee eens ;)

    ik heb de eerste 6 weken echt gegild bij het aanleggen, wat deed dat zeer.ik ben toen begonnen met de tepel echt al schuin aan te bieden.(dus hamburgerhap maar dan al helemaal naar het gehemelte wijzend aan bieden)

    vanaf toen werd het echt gelijk een stuk beter.
    ik geef nu bijna 16 maanden bv ;)
     
  20. Devy

    Devy Fanatiek lid

    23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    De eerste weken heb ik naast tepelpijn ook veel pijn gehad in mijn voeten. Ik zat letterlijk met kromme tenen te voeden dat ze helemaal verkrampten. Maar ik voed nu inmiddels ook al een hele poos en het is echt overgegaan. Maar ik zou inderdaad even contact opnemen met de LLL of VBN. :)
     

Deel Deze Pagina