Goedemorgen Ilse, Mijn zoon is inmiddels ruim twee weken oud, maar volgens diverse mensen (mw van het consultatiebureau, de kraamhulp) drinkt hij te veel bij me. Deze conclusie is vooral gebaseerd op zijn gewicht (geboortegewicht was 3385 - nu zit hij al ruim boven de 4100), zijn erg bolle buikje en de groene ontlasting... Op zich zou het misschien wel kunnen kloppen, alleen heb ik geen flauw idee wat ik er aan moet doen! Ik ben eergisteren begonnen met handmatig wat melk af te kolven voordat ik ga voeden, zodat hij meteen bij de vettere melk kan beginnen, en hij krijgt maar 1 borst per voeding. Hij komt ongeveer om de drie uur om een voeding. Zijn er trucjes om hem minder te laten drinken zonder dat hij ontevreden wordt? Hij blijft namelijk wel vaak vragen na die ene borst... Ik word er langzaamaan een beetje wanhopig van, want ik wil niet dat hij hierdoor buikpijn heeft (hij heeft krampjes en is al 3 dagen uit zijn doen) Alvast bedankt!
Hallo, Als ik je verhaal even doorlees dan valt inderdaad het gewicht op. Dat kan duiden op veel melk bij mama. Wat je nu doet is al heel goed. Dat zorgt er zeker voor dat hij langer voor een voeding wegblijft en dat de melk beter verteerbaar is. Door meer vette melk ontstaat er een betere vertering. Minder "gisting" in de darmen waardoor minder krampjes. (en minder groene ontlasting) Er is veel geschreven over dit onderwerp en omdat ik op punt sta weg te gaan mail ik je vast de link, als je daarna nog vragen hebt dan mag je zeker vragen. Download de folder "Te veel melk" op de site van de VBN. Vereniging Borstvoeding Natuurlijk kijk onder informatie. Daarin zul je vast veel herkenning vinden en ook veel handvaten om verder te komen. Ook kan je kijken op: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Te veel melk Maak je geen zorgen over het veel aankomen....uiteindelijk komt hij gewoon mooi in de curve. Zolang het alleen anderen zijn die er problemen mee hebben is het niet erg. Probeer de "last" voor hem te beperken door de tips op te volgen. Daarna stabiliseert de groei echt wel. Hij zal echt niet zoveel blijven aankomen......... Succes
Dankjewel voor je reactie! Inmiddels lijkt het al beter te gaan. Ik denk dat ik gewoon te snel verbetering wilde zien Soms ben ik nu een beetje bang dat hij te weinig krijgt, maar dat is natuurlijk bijna onmogelijk, als je nagaat hoeveel 'te veel' hij eerst kreeg Komt dus allemaal helemaal goed hier. Nogmaals: bedankt!
Inderdaad, jehebt even tijd nodig om alles goed op de rit te krijgen. Trek een week of 4-6 uit voordat vraag en aanbod een beetje op elkaar is afgestemd. Bij veel melk duurt dat zelfs nog wat langer. Als het nu al beter gaat dan moet het goed komen. Als je in je achterhoofd houd, vraag en aanbod dan komt het goed. Succes Ilse