Op dit moment is het niet te voorspellen hoeveel tijd mijn zoontje van bijna 6 weken tussen de voedingen laat en hoe lang hij tussen voedingen in slaapt. Het komen voor een voeding kan wisselen tussen de anderhalf uur en de twee uur en een kwartier. Ook hoelang hij drinkt wisseld heel erg en vaak valt ie tijdens de voeding al weer in slaap. Nu weet ik dat voeden op verzoek het beste is maar het is voor mij erg vermoeiend en ik weet niet hoe lang iok het op deze manier nog ga volhouden.. Zeker omdat het 's nachts ook niet makkelijk gaat. Hij komt dan zeker om de 1,5 uur voor een voeding wat mij nauwelijks tijd geeft om even te slapen. 1x per nacht heeft ie ook een bui dat ie helemaal niet meer wil slapen maar alleen bij mamma hangen en jengelen. Als ik hem dat nogmaals de borst aanbied hapt hij soms wel om vervolgens niet te gaan drinken of hij weigert de borst. Het geeft mij het gevoel dat hij per voeding niet voldoende binnen krijgt om het wat langer vol te houden en om zelf ook even goed te slapen. Moet heel eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe lang ik dit nog ga volhouden. Loop er bij als een zombie en merk dat ik steeds prikkelbaarder wordt. Niet erg gezellig voor Justin of mijn man. Hoe zou ik er eventueel voor kunnen zorgen dat er meer tijd / ritme in de voedingen en daarmee ook in de slaapjes gaan komen? Hebben jullie tips voor me? Ik weet dat ieder kind anders is maar op dit moment ben ik bereid alles te proberen. Zou het heel zonde vinden om nu te stoppen met de borstvoeding en over te gaan of kunstvoeding (ook al is dat ook geen garantie voor een beter ritme) Justin wordt trouwens ook nooit gewoon zonder huilen wakker. Ik heb het idee dat hij dan chagarijnig is van de honger of omdat hij de slaap nog niet uit heeft. Ik ben ook al begonnen met kolven zodat evt mijn man eens een flesje kan geven maar mijn kolf opbrengt is minimaal. Heb vandaag de neusspray opgehaald bij de huisarts. Hoop dat dat resultaat geeft. Ook ben ik bang dat het nog te vroeg is om te beginnen met de fles ook al doet ie het prima met de fop speen en mijn tepel wie o wie weet raad?
4-6 weken is voor zover ik weet juist een mooie leeftijd om af en toe te oefenen met het flesje, dat wordt juist aangeraden. Na de ene borst verschonen en hem dan nog de andere aanbieden? Zo wordt ie tussendoor weer wakker en drinkt wellicht de tweede borst ook nog en houdt het dan langer vol op die voeding. Maar wellicht doe je dat al.
als hij in slaap dreigt te vallen bij de 1ste borst haal ik hem er even af voor een boertje. Dan bied ik de 1ste weer aan en drinkt hij verder. Dan verschoon ik hem en bied daarna de 2de borst aan. Dreigt hij dan weer in slaap te vallen haal ik hem weer van de borst af om hem te laten boeren. Soms valt ie alleen zo diep in slaap dat ik hem met boeren niet wakker krijg. Verschonen altijd wel maar vaak is dat ook maar voor even. Zodra hij dan weer een paar slokken heeft gehad begint ie ook weer in slaap te vallen over het flesje aanbieden hoor en lees ik steeds verschillende adviesen,. De 1 zegt vanaf 4 weken de ander vanaf 6 a 7 weken en weer een ander zegt dat het vanaf de geboorte al zou kunnen. Ben eerst nog even bezig om een goede voorraad melk te maken zodat we goed van start kunnen met de fles. Vraag me ook af hoeveel melk er dan in de eerste flesjes moet, heb echt geen idee wat hij zelf aan cc uit mijn borsten haalt.
Ik denk dat je het beste kunt beginnen met een klein flesje van iets van 30 cc (voor de BV), het is in het begin namelijk echt alleen maar om aan de fles te wennen.
Dit klinkt wel herkenbaar... Jitte heeft dat ook een hele poos gehad en sinds een week of 4 gaat het beter... Met 8 à 9 weken dus. Hier loopt er nog 1 van 2 rond en die wil ook zijn aandacht, maar dat ging niet omdat Jitte steeds aan de borst lag. Ik heb ook niet echt tips, ik heb het er wel eens over gehad met de lactatiekundige, en zij adviseerde toen om na te kolven en dan bij de volgende voeding dat beetje na te geven met een flesje. (vaak maar iets van 10cc) De gedachte was dat dan het maagje iets meer oprekte zodat ze wat meer kon drinken en dus langer kon doen met een voeding. Hier heeft het niet echt geholpen en dat kwam ook een beetje door mezelf. Ik zag het verschil niet zo tussen kolven en Jitte wat langer aanleggen. Maar.... Ik kan je dus ook vertellen dat je juist heel goed bezig bent. Ook al voelt het nu alsof je tong op je schoenen hangt, er komt een betere tijd. Ik las laatst op een ander forum dat het je als je in het begin altijd op vraag voed, dit ook de productie op lange termijn ten goede komt. Oftewel, door er nu aan toe te geven, word het over een paar weken nog makkelijker... En eerlijk is eerlijk, ik ben nu zover dat ik Jitte soms wakker zit te kijken (en dus ook maak) omdat ze anders langer als 3 uur tussen 2 voedingen laat... Het is ook nooit goed...
Ehm... bijna 6 weken zeg je? Dan zou je ook goed in wat regeldagen kunnen zitten? Vooral aan toegeven dan, dat helpt om er snel doorheen te zijn. Verder zou je eens kunnen kijken of je zoveel bij elkaar kunt kolven voor een volledige voeding, (bij benadering kun je dat uitrekenen door lichaamsgewicht in kilo's maal 150 te doen en dat te delen door het aantal voedingen). Dat zou je dan eens als avondvoeding kunnen geven, zodat ie misschien wat langer doorslaapt? Daarbij is het wel bekend dat ze rond deze tijd gewoon nog eens huiluurtjes hebben. Daar doe je niet zoveel aan dan enkel aan toegeven, maar zorg dat je man/vriend daar ook z'n deel in pakt en jou even lekker laat slapen, Verder heeft ie misschien wat last van krampjes? Heb je een erg sterke tsr? Spuit het er echt uit: laat dan het eerste beetje even weglopen, (of kolf een beetje af tot het er niet meer uitspuit), dan drinkt je kleintje rustiger.
@blusky: raar de je zou moeten kolven en dan na geven. langer aanleggen is dan toch ook goed lijkt mij. zie het verschil ook niet. @rozemarijke: dit gaat al zeker 2weken zo dus dan zouden het hele lange regeldagen moeten zijn. Hij heeft voorzover ik kan zien geen krampjes alleen af en toe. mijn tsr is niet extreem krachtig, suit er niet echt uit. ik heb gister nog contact gehad met de wijkverpleegkundige. zij gaat het voorleggen aan de lactatiedeskundige en die beld mij vandaag terug. Hoop dat zij nog goede tips oid voor me heeft
@Anira: De gedachte daarachter was dat het voor Jitte teveel energie kostte om langer te drinken. De eerste melk drinkt lekker makkelijk weg, daarna moeten ze er wat meer moeite voor doen. Uit een flesje drinkt natuurlijk veel makkelijker. Ik deed dan: Borst, flesje, kolven voor de volgende keer.
lijkt me zwaar zeg! mijn zoontje is ook 6 weken oud en hij komt zo goed als om de 3 uur en snachts 4 a 5 uur. soms savonds na 2 uur al maar dat schijnt wel vaker te zijn. regeldagen heb ik van de week gehad, 2 dagen steeds om de anderhalf a 2 uur willen. heb je ook het idee dat je borsten leeg zijn en hij nog wel wil? dat had ik nl met de regeldagen. dan laat hij weer los waarna hij weer heel druk gaat zoeken en hard gaat zuigen. maar je zei dat het al 2 weken zo is, dat is wel heel lang ja. het is dus ook dag en nacht? als het alleen op een bepaald moment van de dag is kan het clusteren zijn. hopelijk kan de lk je beter helpen! succes, ik hoop dat je niet opgeeft!
Ik ben benieuwd welke adviezen je krijgt via de lactatiekundige! Hier ook een ventje wat altijd wel weer wil drinken na 1, 5 tot 2 uur. Alleen snachts heeft hij er altijd langer tussen gelaten (eerst 3 uur, toen 4 etc) en nu slaapt hij wel bijna het klokje rond. Op zich is het helemaal niet zo extreem dat de kleine zo vaak wil drinken. Het is alleen behoorlijk vermoeiend voor jezelf. De kleine kan natuurlijk ook prima mama-honger hebben. En dat wordt vanzelf wel minder. Is het een optie om hem bij je laten slapen? Mijn beide jongens wilden zo vaak drinken en zeker bij de eerste heb ik me daar best druk om gemaakt. Wat mij nu heel erg helpt is niet op de klok kijken en gewoon geven waar hij om vraagt. Gaf mij een hoop rust! En geloof me: het wordt wel minder straks hoor!