Ik heb me suf gezocht op het internet maar kan het nergens vinden.. wie weet hoelang je gekolfde melk kan bewaren die in de koelkast heeft gestaan,die je dus niet opwarmt maar gewoon bij kamertemp bewaart. en kan je gekolfde melk opwarmen onder de kraan groetjes angela
ik ken de site,en er staat wel dat je vers afgolfde melk 5 a 10 uur buiten de koelkast kan bewaren,maar niet hoelang je het kan bewaren als het al in de koelkast is geweest.. of kijk ik erover heen
nee, als je het na het kolven direct in de koeling zet kun je het 5 dagen bewaren. maar als je het (na koelen) uit de koeling haalt nog maar een paar uur. vers gekolfde melk die niet in de koelkast is geweest kun je 5-10 uur bewaren.
dus als ik het uit de koelkast hebt gehaald dan kan ik het nog wel een uur of 2 ,3 bewaren? en ik kan het dus bv uit de koelkast wel opwarmen onder de kraan?
De huidige uitgangspunten van 2007 zijn: (uitgaande van een schone stofvrije verpakking) -verse moedermelk op kamertemp 6-10 uur -verse moedermelk in de koelkast maximaal 72 uur -moedermelk vrieskast koelkast tot 2 weken -moedermelk in kleine vriezer die vaak open en dicht gaat 3-4 mnd -moedermelk in diepvries met constante temp van -18C 3-6 mnd -ontdooide moedermelk in de koelkast tot 9 uur -ontdooide moedermelk op kamertemp zo snel mogelijk gebruiken Ontdooien moedermelk: langzaam, in de koelkast heeft voorkeur. Als het toch snel ontdooid moet worden kan het gebeuren onder een stromende kraan die langzaam van koud naar warm wordt gedraaid. NOOIT ONDER DE HETE KRAAN (dan worden de antistoffen onwerkzaam) Opwarmen moedermelk: au bain marie tot 30-35C. Laat de temp niet boven de 50C komen, anders gaan de antistoffen verloren. Het nieuwe voedingsbulletin zegt dat in de magnetron opwarmen tegenwoordig WEL mag, echter TOT MAX 30C! Wel kunnen beschermende stoffen en eiwitten verloren gaan als de temp te hoog wordt en dat is in de magnetron niet geheel na te gaan, dus liever niet doen. Als je het wel doet: halverwege goed omschudden om gelijkmatige verwarming te bewerkstelligen. Dit zijn de huidige adviezen. Groetjes, Emma
zover ik weet dat is wat ze hier zeggen ik woon niet in nederland maar in de usa.. verse melk buiten de koeling 2 uur melk dat gekoeld is geweest 4 uur in de koeling 24 uur in de vriezer 4 maanden