Veel melk teruggeven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Wendy30380, 13 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wendy30380

Wendy30380 Fanatiek lid

27 mrt 2008
    1.000
    0
    36
    Hallo Ilse,

Mijn zoontje is nu ruim 3 weken en ik geef volledige borstvoeding. Overdag (en ook 's nachts) krijgt hij voeding om de 4 uur. Hij drinkt 10/15 minuten aan de ene borst, verschonen en dan nog 5 minuten als toetje de andere borst.

Nu is het zo dat hij sinds een week flink wat melk terug geeft na de voeding. Soms wel 5/6 mondjes. Krijgt hij nu echt zo veel melk binnen dat hij het overbodige teruggeeft? Soms ruikt het ook zurig, kan het dan ook zijn dat hij last heeft van maagzuur wat omhoog komt? Hij huilt er niet bij moet ik zeggen.

Heb geprobeerd om maar 1 borst tijdens een voeding te geven, maar hij vraagt echt om de tweede borst.

Hij woog 4160 gram bij z'n geboorte en zat op 10-12 op de 4546 gram.

Ik hoop dat je ons wat advies kan geven.

Alvast bedankt.

Groetjes
    Wendy

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik zou me nog niet te druk maken om die mondjes terug geven.
    Kindjes geven heel makkelijk wat terug. Soms komt het alleen maar omdat er bij het drinken wat lucht mee naar binnen komt. Met het boertje komt dan een beetje melk mee. Dat lijkt soms ook echt veel maar meestal valt de hoeveelheid in ml wel mee.

Ik zou zeker 2 borsten per keer blijven aanbieden. Je mag die tijd aanhouden maar je mag ook gewoon 1 kant leeg laten drinken en de andere als toetje tot hij zelf loslaat. Ik zou niet echt na 5 minuten hem eraf halen (weet niet of je dat doet maar zo lees ik het een beetje). Als je hem vrij laat om meer te drinken dan regelt hij het beste hoeveel hij nodig heeft.

Het aanleggen doe je het beste wanneer je let op de voedingssignalen. Dus wanneer een kindje wakker wordt en begint rond te maaien met de armpjes of op zijn vuistjes sabbelen of met tongetjes smakken dat zijn de eerste voedingssignalen en momenten om aan te leggen. Huilen is het laatste voedingssignaal. Soms zit daar wel een half uur of langer tussen de eertse en de laatste signalen.

De meeste kindjes komen om de 3 - 4 uur. Eigenlijk zijn er bij voeden op verzoek niet veel regels als je de eerste periode maar minsten 8 voedingen per 24 uur aanhoudt en er 1 keer maximaal 6 uur slaap in zit.

Hoop dat je wat aan het antwoord hebt

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina