Krijgt hij wel genoeg voeding?!

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Timie, Feb 4, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Timie

Timie Lid

Jan 27, 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn zoontje is nu 13 weken en 4 dagen. Ik geef hem 5 keer per dag borstvoeding en daar heeft hij het lange tijd goed op gedaan. Echter sinds een week heeft hij echt plasluiers van niks. Hij plast wel, maar het blijft bij kleine plasjes. Nu heb ik gisteren een fles afgekolft met 200 cc en die ging schoon op. Toen ik hem 5 uur daarna verschoonde, had hij weer een normale plasluier. Ik ben nu bang dat hij aan de borst gewoon te weinig drinkt.

Als hij aan de borst drinkt, dan is hij vaak erg onrustig. Hij trappelt met zijn voetjes en begint op een gegeven moment aan de tepel te rukken. In het begin hoor je hem goed drinken en slikken, maar al vrij snel sabbelt hij alleen maar. Kan het zijn dat hij te ver van de borst af ligt waardoor er geen druk op de borst staat en hij de dieper liggende melk er niet uit weet te krijgen? Moet hij misschien anders aangelegd gaan worden? Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ...

Voel me een beetje onzeker. Het idee dat hij te weinig binnen krijgt vind ik heel naar.

Alvast hartelijk bedankt voor je antwoord!
    Groetjes Lotte

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik kan me je gevoel wel voorstellen. Je kan altijd varieren met aanleghoudingen. Dan merk je snel genoeg of dat beter loopt.

Als je twijfelt over of hij genoeg krijg dan kan je inderdaad eerst kijken naar de plasluiers. Je geeft zelf al aan dat je daar over twijfelt.
    Rond 3 maanden hebben veel kindjes een regeldag/periode. Ze gaan dan zelf regelen dat er meer melk moet komen door vaker te vragen.
    Je kan zelf je productie ook verhogen door vaker aan te leggen of door inderdaad op een vast moment een keer extra te kolven.

Probeer altijd 2 borsten per voeding aan te bieden. Zo kan hij meer drinken en blijft je productie hoger. Als je een paar dagen hiermee aan de slag gaat (Let goed op ieder voedingssignaal, zodra je dat ziet leg je aan) dan zal je een verhoging in de productie moeten zien.

Succes

Ilse

3. Timie

Timie Lid

Jan 27, 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Ilse,

Het probleempje heeft zich vanzelf opgelost. De plasluiers zijn weer als voorheen. Hij drinkt weer gulzig en is heel tevreden. In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Groetjes

4. Timie

Timie Lid

Jan 27, 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toch nog even een vraagje.
    Al langere tijd slaapt mijn zoontje zo'n 10 uur op een nacht en overdag haalt hij misschien net de 2,5 uur. Normaal gesproken maakte ik hem dan tegen 22.00 a 23.00 nog een keer wakker voor zijn 5de voeding. Gisteren heb ik dat niet gedaan omdat ik vond dat hij zijn slaap ook hard nodig heeft en ik vond het zielig om hem na 2 uur slaap alweer te wekken. Ik had gedacht dat hij dan wel midden in de nacht zou komen, maar hij sliep door tot de volgende ochtend. In totaal heeft hij toen 13,5 uur achter elkaar geslapen. Is het erg dat hij dan maar 4 voedingen op een dag heeft gehad of is het prima als hij er zelf niet om komt?

Groeten van Lotte

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi,

Ik vind het lastig om zo zonder meer te zeggen dat het geen kwaad kan. Maar het kan wel. Je moet goed kijken naar de randvoorwaarden. Op zich vind ik 4 voedingen wel erg weinig....... maar kijk hoe het verder gaat. Wordt hij zelf wakker voor de voedingen, komt hij mooi aan, is hij vrolijk en alert. heeft hij voldoende plasluieres (,minstens 4-6 hele zware per dag). Als dat allemaal zo is dan kan het best een keer. Als het strucureel 4 voedingen per dag blijven zou ik graag zelf iets vaker voeden......maar goed dat blijft een beetje lastig via de mail.

Wat vind je zelf het beste? Meestal is je eigen gevoel heel goed!

Succes

Ilse

Share This Page