Hallo, Ik geef nu bijna 17 maanden bv, nog altijd 3x per dag. Dit was goed mogelijk omdat ik niet werkte. Vanaf 1 okt. a.s. begin ik weer met parttime werken, dus ik zal in ieder geval 3 dagen de tussen de middag voeding moeten stoppen en ik zit er over te denken om maar helemaal af te bouwen, vind het wel goed zo. Maar nu zit ik met het volgende; onze zoon MOET borstvoeding, niet zozeer om het contact, hij heeft echt dorst! Ik heb vanaf 6 maanden ook af en toe kv geprobeerd, maar dat hoeft ie gewoon niet! Hij gaat niet eerder slapen nadat hij bv heeft gehad. Ik weet dat ik het beste eerst kan stoppen met de tussen de middagvoeding, dan de ochtend en als laatste de avondvoeding. Maar wat doe ik als hij zo verschrikkelijk boos wordt (als hij geen bv krijgt) want dat heb ik al wel geprobeerd natuurlijk, maar dan gaat hij zo door het lint dat hij helemaal niet meer wil slapen.. Hoe kan ik dit nou het beste aanpakken? Groetjes!
De enige juiste persoon die je daarbij kan helpen is een LK. In principe als ik je verhaal zo lees, is je zoontje er nog niet klaar voor om zonder BV te willen/kunnen. Overdag is waarschijnlijk wel aanwenbaar, maar ochtend en avond vinden ze vaak nog erg fijn vanwege het huid-op-huid-kontakt, troost, en slaapritueel wat hij zo gewend is. Maar zoals gezegd, een LK kan je daarbij prima begeleiden.
Herkenbaar, ik ben ook gestopt met 17 maanden en dat is een leeftijd dat ze heel lang nog weten dat er melk in jouw borst zit/zat. Mijn zoon was er eigenlijk ook niet aan toe om te stoppen en is het ook nog steeds niet vergeten. Hij probeert het ook af en toe nog. Gisteren hapte hij zelfs door mijn nachthemd heen toen hij met zijn handje mijn tepel door de stof ontdekte (ik had geen beha aan). Maar de verwachte weerstand die is hier uitgebleven. Geen huil- en jengeldrama's althans. De middagvoeding heb ik er op een gegeven moment 'gewoon' uitgelaten en dat accepteerde hij zonder morren (nu was hij wel al gewend om op de creche een tuitbeker borstmelk te krijgen en niet de borst natuurlijk). Ik ging daarna juist eerst de avondvoeding afbouwen. Ik ben hem steeds vroeger de borst gaan geven, zodat hij het op een natuurlijke manier ging afbouwen. Dus vrij vlot na het eten gaf ik hem beneden de borst, zodat hij het drinken en slaapritueel ging loskoppelen. Dat ging vrij goed en na een week of twee ben ik toen gestopt met de avondvoeding. Wel hebben we hem 's avonds een flesje melk gegeven ipv de tuitbeker omdat het toch meer associeert met borst, maar die duwde hij na 2 dagen weg en vond een beker eigenlijk een stuk leuker. Idem dito met de ochtendvoeding. Eerst gaf ik die in bed en toen ik stopte zorgden we dat het ochtendritueel anders was. Dus niet eerst kroelen in bed, maar mijn man haalde hem uit bed en meteen wassen, aankleden en naar beneden. Daarna zag hij mij pas. Ik vond het wel even saai - vond dat gekroel 's ochtends heerlijk - maar het was even nodog om het patroon te doorbreken. Hopelijk heb je iets aan mijn tips!! Sterkte!! (voor mama is het misschien nog wel moeilijker om afscheid te nemen).
Ik denk toch dat je dan geen bv meer moet geven ook al wil hij dat wel. Als hij dorst heeft kun je hem misschien ook wat water ofzo geven. Als hij dan honger krijgt dan pakt hij vanzelf ook de kv wel lijkt mij. En anders idd een deskundige inschakelen die je kan helpen.
@ appeltje; bedankt voor je tips! die ga ik zeker proberen! ik ga eerst de middag voeding weglaten, dan het ochtendritueel doorbreken en als laatste de avondvoeding weglaten.. de middagvoeding moet ik binnen een maand afbouwen, want dan moet ik weer aan het werk. de ochtend en avond kan ik langer over doen. @panda; ik ga hem denk ik gewone melk geven in een rietjes beker, die vind hij super lekker drinken...
Lastig zeg! Mijn zoontje is wat dat betreft dan erg makkelijk. Het maakt hem allemaal niet zoveel uit... Of hij nou bv krijgt, water, of wat aangelengde appelsap... Denk je dat je zoontje ook gaat protesteren wanneer jij niet thuis bent? Misschien associeert hij jou met bv en valt het allemaal erg mee als jij er niet bent?
@Boukje: maar hij hoeft op deze leeftijd toch niet KV als alternatief voor Bv? Hij kan toch ook gewone melk, of water of diksap ofzo drinken?
@ Rozemarijke; klopt hoor, hij krijgt ook geen kv, dat is op deze leeftijd niet meer nodig, vind ik. Hij heeft laatst 2 hele dagen en dus een nachtje bij mijn schoonouders geslapen. Hij kreeg daar melk en yoghurt, dus gewone zuivel. Dat ging prima, dus Cossy, ik denk dat het wel mee valt hoor. Ik denk dat je gelijk hebt, dat hij mij associeert met bv. Ik probeer gewoon de komende weken tussen de middag van de bv af te stappen.