Onze meid lijkt nu al geinteresseerd te worden in ons eten, maar aangezien er allergieën zitten in de familie zeggen ze dat je beter de eerste 6 maanden uitsluitend bv kan geven. Zit er zelf over te denken om gewoon bij 4 maanden af en toe een fruithapje te geven. Had graag jullie mening, wachten tot 6 maanden? Dank je,
Wij hebben inderdaad gewacht tot 6 maanden, omdat dat het advies was. Ging prima. Ik denk niet dat je je kind tekort doet als je hem/haar geen bijvoeding geeft met 4 of 5 maanden, hij/zij heeft volgens mij echt nog geen besef wat het is wat jij op die lepel naar binnen werkt. Natuurlijk zal hij het wel met interesse bekijken, maar dat doen ze met alles. Groeten Maaike
Ik zou echt wachten tot 6 maanden en als je begint met bijvoeding beginnen met groenten, dat is minder allergeen dan fruit. En de eerste periode is het meer proeven dan dat ze daadwerkelijk iets ervan binnenkrijgen. Het heeft geen toegevoegde waarde, je loopt alleen eerder het risico dat je kindje een allergie ontwikkelt. Interesse in jullie eten heeft ze niet hoor, want ze heeft geen idee wat het is. Ze interessert zich gewoon voor alles wat jullie doen
ik heb geen ervaringen met allergieen als die echt erg zouden zijn zeg ik wachten maar als die er niet zijn zeg ik lekker optijd beginnen dat voorkomt (vind ik) een hoop eetprobleempjes als ik zie hoe andere moeders hebben zitten sukkelen die pas na 6 maanden begonnen terwijl die van ons al zowat met de pot mee at (ik ben begonnen tussen de 3 en 4 maanden) dan denk ik ben toch blij dat ik optijd ben begonnen. Wat je misschien wel kan doen is al leren eten van een lepeltje (bv met BV met pap ofzo?) scheelt weer een leerstapje..
Ik zou wachten tot 6 maanden, ze vind het gewoon 'interessant' om te zien dat je iets in je mond stopt. Sowieso zou ik die paar maandjes nog afwachten, ook als er geen allergieën in de familie zijn, maar da's mijn mening.
Persoonlijk zou ik wachten met bijvoeden tot ze 6 maanden is! Zeker omdat je ook zegt dat er allergiën in de familie zitten, maar ook gewoon omdat eerder het lichaampje er nog niet 'rijp' voor is en het gewoon nog niet nodig is. Alle voedingstoffen die ze nodig heeft haalt ze uit jouw melk. Dus ik zou tot ze 6 maanden is gewoon borstvoeding blijven geven op verzoek! Geïntereseerd zijn in jullie eten kan mi eigenlijk niet. Ze kan namelijk nog helemaal niet weten of dat lekker is, en dat dat voedsel is. Waarschijnlijk toont ze dezelfde intresse wanneer jullie 'smakelijk' een rammelaar in jullie monden stoppen ! Door het in de mond te stoppen ontdekken ze alles !
inderdaad intresse is onzin. Als ze geintresseerd is in een auto morgen, geef je die dan ook? Er wordt van alle kanten geadviseerd te beginnen met bijvoeding vanaf 6 maanden give or take 1 of 2 weken, en dat is niet voor niets. Ze kunnen hun hele leven nog vast voedsel eten en het advies is er niet voor niets, vind mijn kind geen proef object om te kijken of het ook eerder op vast voedsel kan leven. Zeker met allegieen in de familie... En bijvoeding is ook niet makkelijk hoor...ik zit soms nog wel eens te mopperen op de schema's en verzucht dan "wat was alleen melk toch makkelijk"...
Ach, dat valt reuze mee. Wij zijn eergisteren begonnen met groente. Mijn zoontje at ze zo op alsof hij nooit anders heeft gehad. En als baby's er moeite mee hebben dan zijn ze er binnen een paar weken aangewend. Tegen de tijd dat ze met de pot mee-eten zijn ze echt wel gewend aan de vaste voeding. Ook ik zeg, wachten tot 6 maanden (nou ongeveer dan, wij zijn 4 dagen voor 6 maanden begonnen ) Ik vind ook echt onzin als er gezegd wordt dat het tijd is voor vaste voeding omdat kindje het eten van hun bord afkijkt. Baby's hebben idd geen idee wat het is en zijn, zoals hier gezegd is, geïnteresseerd in alles. Een baby heeft er niets aan, ik vraag me af wie het meeste plezier hier aan beleeft Als er allergieën in de familie voorkomen zou ik zeker niet beginnen met vaste voeding. Waarom zou je het provoceren, toch?
ik zou wachten tot 6 maanden en dan met stukjes geven... Dat scheelt ook een paar stapjes. Mee-eten met de pot deed Liene vanaf 1 jaar en Tisse eet nu soms ook al mee, soms krijgt hij groenten apart.
Snap niet waarom je zo moet reageren?! Kun je niet gewoon normaal je mening geven vraag ik me dan af? Ieder kind is anders!
Ik zou gewoon nog even wachten tot 6 maanden. Voor die tijd is het darmstelsel nog niet helemaal af en klaar voor vast voedsel. Je borstvoeding legt een soort beschermend laagje en als je gaat bijvoeden wordt dat afgebroken. Na 6 maanden geeft dat niet meer, want dan zijn de darmpjes sterk genoeg, maar voor die tijd hebben ze die bescherming nog nodig. En in borstvoeding zit tot 6 maanden zeker alles wat ze nodig hebben aan voedingsstoffen. En babies zijn geinteresseerd in alles wat je doet en stoppen nou eenmaal graag van alles in hun mond. Alleen hoeft dat nog niet per se eetbaar te zijn, op dit moment.
Dank je voor je reactie, hier heb ik nu iets aan. Denk ook dat we het zo gaan doen. Zit er alleen nu mee dat ze ontzettend veel spuugt en mischien als je iets van fruitpapjes mag geven dat ze er iets minder last van heeft. Of niet?
De kindjes van mijn schoonzus spuugde ook erg veel. Op 4 maanden gaf ze fruit- en groentehap bij en ze spuugden nog steeds evenveel. Alleen was het nu een brij die niet uit de slabbertjes en kleren ging... Maar daar hielp het dus niet bij...
ik denk dat je ook je eigen gevoel moet volgen. ik heb iets anders gedaan dan het algemene advies en sven heeft met 4,5 maand zijn eerste fruithapje gekregen. Ging hier prima. hij lust en eet altijd alles (inclusief kleine stukjes lever, spruitjes etc). ik heb mijn eigen gevoel gevolgd, denk dat dat ook erg belangrijk is.
Zes maanden is eigenlijk minimum hoor! Beter nog 7. Het i gewoon beter voor je kindje als je wacht. (wat nogal eens lastig kan zijn, veel ouders zijn ongeduldig en geven eerder)