Afgekolfde moedermelk: hoeveel drinkt je kindje dan?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door raspberry, 6 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

omdat ik eind deze week een avondje weg ben, ga ik melk afkolven, zodat mijn man Thirza kan voeden met afgekolfde melk uit het flesje. Vanavond gaan we eens uitproberen of dat allemaal lukt, (aangezien ik met tepelhoedje voed, denken we dat de plastic speen wel geen problemen zal geven, maar goed... toch even een keer uitproberen met mama's borst in de buurt, :)).
    Maar goed... nu is mijn vraag: hoeveel moet er dan eigenlijk in dat flesje? Thirza is nu 6,5 weken en weegt nu waarschijnlijk ongeveer 10/10,5 pond (2,5 week geleden op CB was ze 9,5).
    Ik ben dus erg benieuwd of jullie dat een beetje weten en wat jullie ervaringen zijn/of je nog handige tips hebt, :)

Groetjes,
    Marijke

2. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Ik heb mij laten vertellen (en gelezen) dat je het gewicht van je kindje x 150 cc doet en dat delen door het aantal voedingen dat je kindje per dag (24 uur) krijgt.

Bijvoorbeeld:

5kg en 7 voedingen per dag is:

5x150=750:7=107cc (afgerond 110 cc)

3. MollyM

MollyM Bekend lid

Ik lees even mee, moeilijk he. Sommigen zeggen wat je afkolfd is genoeg. Maar ja dan weet ik dat ik 80 kolf (kindje is 4 mnd) en ze drinkt 5 keer per dag. Volgens de berekening moet ze dan 150 per keer krijgen dat is nogal een verschil. Als ik haar 160 geef (twee keer kolven) dan drinkt ze het graag op.

4. Anna1978

Anna1978 Actief lid

7 okt 2007
    419
    0
    0
    Den Haag
    De kinderarts zei tegen mij tussen de 150 en de 200 mijn dochter heeft vrij lang op 180 per kilo gezeten. Ik kolf full time dus ik weet precies hoeveel er in gaat.
    Overigens houdt dat rekensommetjes wel een keer op hoor mijn dochter zit nu al heel lang op ongeveer 1 liter per dag.

5. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Wat misschien wel handig is om te weten is dat de techniek van het drinken aan de borst en de fles heel anders is.

Bij de borstvoeding komt het eerst druppelgewijs, dan stroomt het volop, en als de borst leeg raakt komt het weer met druppels. Bij de fles is dit niet zo, daar blijft het stromen totdat het op is.

Dit kan natuurlijk zorgen voor verwarring bij je kindje. En zo ook bij Kyra in het begin, die volgens mij vrolijk wel een liter in een keer op zou willen drinken (natuurlijk nooit gegeven). Op een gegeven moment heb ik toen maar een bepaalde hoeveelheid aangehouden omdat ze anders voor haar doen teveel dronk, en het even later met een mooie boog er weer uitkwam.

En wat ook natuurlijk belangrijk is, is dat die rekensommen gebaseerd zijn op een gemiddelde. En maar heel weinig kindjes zijn helemaal gemiddeld. ;) Het is dus meer een handvat, dat geschikt is tot op een zekere leeftijd (welke dat nou precies is, geen idee).

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoihoi,

thanks allemaal! Ja, het blijft een gemiddelde... ik heb ook de indruk dat ze de ene keer meer drinkt dan de andere keer, maar het klopt in ieder geval wel aardig met wat ik afkolf: zo'n 120/130 ml.
    Maar goed, dan weet ik ongeveer hoeveel er in dat flesje moet, want als je veel te weinig doet, dan ligt je kindje te huilen van de honger en dat moeten we niet hebben. En te veel warm maken vind ik dan toch ook weer zonde van de moedermelk die je dan weer weg moet gooien :(
    Maar goed, vanavond gaan we eens uitproberen of ze de fles wil van papa... Wel lachen: riep ik tegen iedereen dat dat vast niet zo'n probleem zal zijn, omdat ze het plastic al gewend is van het tepelhoedje waarmee ik voed... drinkt ze sinds gistermiddag INEENS zonder tepelhoedje. Lag ze tegen dat plastic aan te miepen van: doe eens weg. Dus ik dacht, OK, ik haal het weg. Drinkt ze ineens dus zonder. Benieuwd dus hoe dat vanavond met een flesje dan gaat....

Maar bedabkt dus in ieder geval!

Deel Deze Pagina