Hallo allemaal ik geef al bijna 7 maanden borstvoeding en wil hier zo lang mogelijk mee door gaan. ook heb ik er voor gekozen om huismama te worden en fulltime de borst te geven. sinds een paar dagen heeft mijn meisje een tandje.. erg fijn dus.. ze heeft mama al een paar keer gebeten door spelenderwijs opeens dr kaken op elkaar te klemmen... en ik kan je vertellen zonder tanden is dat zelfs niet fijn! en nu heeft mevrouw dus een tandje en zet ook opeen uit het niets haar kaken op elkaar en dus dr heerlijk scherpe voortandje in mama's tepel.. ds mama dacht te gaan kolfen ... heb hier inmiddels 3 kolven... medela swing enkel en dubbel ... avent handkolf... en nog een medela.... en met geen van alle, krijg ik er meer dan 60cc in een half uur uit mn borsten.. waarschijnlijk ook omdat mn borsten natuurlijk gewend zijn aan mijn dochtertje en niet aan zo een hard plastick geval wat aan je borst lurkt... ah fijn. dus... ik gister middag na dat mevrouw dus al 2 dagen een mini tandje heeft en mij gister ochtend al 2x flink gebeten heeft... bel ik de huisarts met de vraag of het meschien mogelijk is om die spray te krijgen zo dat mijn TSR blijft en niet na een paar minuten ophoud... maar wat zegt de assistente na overleg met de huisards... deze spray krijg je niet ... die geven we alleen in het begin... en aangezien jou dochtertje van juli is geven we je dat niet... ze heeft al bijna 7 maanden borstvoeding gehad en anders moet je maar stoppen gaat ze me ook nog vragen waarom ik niet op heb spreek uur ben gekomen sochtends ... om 8 uur!! (ik belde haar smiddags) dus vroeg ze mij om anders vandaag sochtends op het spreekuur te komen en dan zouden ze gaan overleggen hij voor me kan doen en zowiezo die spray krijg ik toch niet wand ik gaf al bijna 7 maanden de borst... nou dan heeft het voor mij ook niet veel zin om naar de huisarts te gaan ... ten eerste moet je daar vaan meerdere uren wachten voor je aan de beurt ben en als het je tijdens het spreekuur te lang duurt kan je een afspraak maken.... onzin dus... eerst een uur wachten en dan pas een afspraak maken wand meteen een afspraak maken doet meneer niet... nou ik ga dus mooi kijken voor een andere huisards... maar ben bang dat ik zodra ik weer wil gaan werken of mevrouw blijft bijten mijn lichaam toch echt moet gaan wennen aan een kolf... anders is voor mij bostvoeding ook geen pretje meer... sorry voor t lange verhaal maar die man maakte me zo pissig! :x moest het gewoon even kwijt
Sylvia, het spijt me dat ik je niet kan helpen maar wil wel even zeggen dat ik het BELACHELIJK vind dat je die spray niet krijgt!!! Sterkte hoor, hopelijk vind je een goede arts die je wel helpt aan die spray.
Dit is werkelijk van de beesten af! Ik zou toch echt een andere huisarts bellen en deze om een recept vragen en een klacht indienen, dit kán niet! Al wil jij 10 jaar de borst geven en heb je hiervoor die spray nodig, dan moet 'ie je dat recept gewoon geven!
Heb ook de ervaring dat de huisarts idd erg snel zegt: ach je hebt al voldoende borstvoeding gegeven toch, en als t niet gaat stop je er gewoon mee. Word zo simpel gezegd terwijl wij mama's graag zo lang mogelijk bv willen geven En ik kon helaas maar 3 mnd bv geven meer lukte gewoon op geen enkele manier ( ga niet in details uitleggen) en baalde hier enorm van en dan die opmerking: ach dan geef je toch gewoon kv...ggrrrr!!! Meid zoek lekker een andere huisarts en zet alles op alles om te krijgen wat nodig is zodat jij nog lekker de borst kan geven aan je meid, je bent al zover gekomen, vind t megaknap van je!! (K)
Belachelijk dat je huisarts zo kort door de bocht is. Begrijp ik goed dat je alleen op een inloopspreekuur kunt komen? Beetje ouderwets. Bij de meeste huisartsen kun je gewoon een afspraak maken (wat dan wel vaak uitloopt, maar meestal geen uren) Verder: - heb je al geprobeert je meisje het bijten af te leren? Kan ze op die leeftijd echt al leren. Ons meisje kreeg ook rond die tijd haar eerste 2 tandjes (tegelijk) en beet toen ook veel. Ik heb haar elke keer losgekoppelt en duidelijk gezegd dat ze dat niet mag doen. NA een paar dagen hielp het al! - aan kolven moet je wennen. Weet niet hoe lang je dat nu al probeert? Neem er de tijd voor en vooral niet stressen of je wel genoeg kolft, werkt het alleen tegen. - misschien eens proberen je meisje aan de ene kant te laten drinken en de andere kant te kolven; wekt je meisje een tsr op. iig suc6 ermee. Misschien ene idee om een lactatiekundige in te schakelen? Die kan je ha misschien overtuigen van de spray als het nog nodig is.
Slaat nergens op van de ha. Mijn ha deed ook heel moeilijk, maar heb uiteindelijk wel de spray gekregen en heb hem ook nog altijd nodig bij het kolven.
Misschien is het een idee om een krachtigere kolf te huren bij de thuiszorg? Toen ik nog bv gaf heb had ik er een van de thuiszorg die het goed deed, toen heb ik er ook over gedacht er zelf 1 te kopen (volgens mij ook een swing) maar die deed echt bijna niets...
Tja... het is natuurlijk geen snoepgoed dat spul... en ik moet zeggen: jouw probleem is ook zonder kolven wel op te lossen toch? Bijten kun je namelijk aan zien komen en afleren. Zolang je het tongetje uit ziet steken, zal je kindje niet bijten, want dan bijt het ook zichzelf. Zodra je dus het tongetje ziet verdwijnen, koppel je af. Bijt je kind toch, dan koppel je ook af en zegt rustig, maar duidelijk: Nee. Heeft je kindje nog honger, dan probeer je gewoon weer aan te leggen na een korte pauze, (zodat je kindje doorheeft: OK, als ik bijt, stopt de borst even). Gebeurt het weer, dan is het dus even helemaal klaar met drinken en mag het de volgende ronde wel weer. Verder: Thirza bijt hier alleen als ze klaar is met drinken, (dus gewoon op tijd afkoppelen, anders wil ze hier ook de tanden nog wel eens in m'n tepel zetten, (en dat zijn er hier inmiddels 8 ). En eerder deed ze het als ze last had van doorkomende tandjes en hielp het wel om wat dentinox te smeren VOOR het drinken aan, (zodat ze daar dus gee last van had tijdens het drinken en niet uit frustratie van de tandenpijn ging bijten). Ik zou het dus eerst even zo proberen op te lossen! Lukt dat niet, dan is het vroeg zat om toch te zien hoe je aan de syntocinon kunt komen
En oja: om alvast te wennen aan het kolven: voor een beginner kolf je best heel prima hoor! Misschien is het alleen wel verstandig om een paar keer per week of eenmaal per dag een moment te kiezen dat je gaat kolven, zodat je eraan kunt wennen. Zodat het dus ook goed zal lopen zodra je gaat werken Succes!
Wel erg makkelijk gezegd, Rozemarijke, dat je het bijten wel even kunt afleren. Je hebt er natuurlijk bij die gewoon stug doorgaan! Syntocinon is voor zover ik weet niet schadelijk. En het is aan ts of ze borstvoeding wil blijven geven, niet aan een één of andere dokter. Als die artsen nou eens wat meer wisten over borstvoeding dan zou er denk ik wel wat beter worden meegewerkt om het langer voeden te laten slagen!
Ik vind jouw reactie ook wel erg makkelijk moet ik zeggen rozemarijke. Ik heb nog geen ervaring met bijten, maar wel met kolven en kolven zonder neusspray is voor mij geen doen. Buiten dat is het idd zij zelf die bepaalt hoe lang er bv wordt gegeven en misschien wordt het zonder die neusspray wel heel lastig als haar kindje blijft bijten.
ze word ook steeds af gekoppeld zodra ik zie dat ze vanplan is om te bijten.. maar dat was dus 2x te laat helaas... ook krijgt ze daarna niks meer... bijten? dan word de melkfabriek gesloten... dan begint ze vaak te gillen als ik mevrouw weg leg... en tja.. dat wil ik dr wel wat drinken aan bieden maarja dan wel uit een beker.. maar die moet ook gevuld worden he... maar ik blijf het proberen iedere dag om goed te kunnen kolven... alleen die reactie van "nou je geeft al bijna 7 maanden borstvoeding dus je kan dr ook mee stoppen..."die zat mij niet zo lekker... aangezien ik zo lang mogelijk van de borstvoeding wil genieten! vandaag ging het namelijk prima aan de borst
Maar jullie doen wel erg gemakkelijk over de syntocinon. Dat is echt niet iets wat je maar bij elke tegenslag even moet gaan gebruiken! Is niet voor niets op voorschrift van een arts! En voor de eerste keer kolven is 60 cc helemaal niet gek! En kijk, als TS nou al een hele tijd met dat bijten zat, maar ik begrijp dat ze na twee incidenten al naar de kolf grijpt? Lijkt mij een vreemde oplossing na 2 keer bijten... (En ik weet hier alles van kapot-gebeten tepels hoor... dus ik beweer echt niet dat dat een gemakkelijke oplossing is, maar juist als je BV wilt blijven geven, heeft dat het meeste kas van slagen als je dat live blijft doen....).
@Sylvia: ja, zo'n arts moet idd wel z'n klep houden... jij bepaalt of je door wilt gaa of niet Maar fijn dat het vandaag wel prima ging aan de borst!
Oef, hier ook bijten, maar je moet inderdaad wel blijven aanleggen! Hier bleef hij bijten, maar hij was nog kleiner (wel tandjes) en ik ben gaan kolven, ook omdat ik niet meer kon aanleggen omdat mijn tepels echt helemaal stuk waren (hij beet en draaide dan met een ruk zijn hoofd om met mijn tepel tussen zijn tanden). Nu kan/wil hij niet meer aan de borst en kolf ik fulltime en dat is geen pretje. Kindjes van 7 maanden kunnen echt al een hoop begrijpen en leren. Ik zou écht blijven aanleggen! Op de site van bvn of lll staat een goed stuk over bijten. Verder kun je voor het kolven wat warms drinken, in bad kolven, warme compressen op je borsten doen, het helpt mij enorm om gewoon te internetten of te lezen tijdens het kolven of tv te kijken. Ik denk er niet over na en dan komt de tsr. Zoek een houding die voor jou goed voelt en ontspan. Heb ook het vertrouwen, je borsten kunnen het. Probeer een 2 fasenkolf te vinden en vertrouw erop. Maar beter nog: Aanleggen en proberen het bijten af te leren op een lieve manier. Als het niet lukt een lactatiekundige inschakelen Succes!
eerder zette mevrouw haar kaken ook op elkaar afentoe .. maar nu doet ze dat dus ook MET tanden... en ik laat echt me tepels niet kapot bijten door haar! en het is niet de eerste keer dat ik kolf hoor... afentoe vanaf het begin af aan heb ik geprobeerd te kolven... en krijg er NOOIT meer dan 60cc uit omdat het TSR gewoon er mee op houd na een paar minuten
@rozemarijke: zo erg is die syntocinon ook niet toch als je het met mate gebruikt? Zo ja, dan ben ik daar niet van op de hoogte. Het is naar mijn idee ook gewoon een lichaamseigen hormoont toch?