ik kolf nu al ruim 3 weken fulltime. wie nog meer? en waar lopen jullie tegenaan? mijn productie loopt bijvoorbeeld ineens terug. iemand een idee/tip?
Ik kolf zelf niet maar mag ik vragen waarom je hiermee gestart bent? Als je productie plots terugloopt, is het raadzaam een regeldag/regeldagen in te lassen. Veel huid op huidcontact met je kleintje en vaker korte momenten kolven en eventueel je kindje aanleggen.
En aan de bostvoedingsthee, krikt het hier meteen op (natuurwinkel). Maar veel huid op huid contact en vaker (kort) kolven is idd het beste advies. Succes!
ik heb een week lang 'gewoon' gevoed, maar ze dronk alles stuk bij me. en dan geen tepelkloofjes (gebruikte al tepelhoedje) maar echt de vellen eraf waardoor ik met open wonden op beide tepels zat. in overleg met vk gaan kolven om te laten helen en om daarna weer zelf te gaan voeden. maar dat liep niet lekker (ook angst door mij en mn dochter had al 2 weken de fles gehad). lactatiekundige is ook geweest voor tips, maar voorlopig dus nog steeds kolven. huid op huid contact tijdens kolven is niet te doen denk ik. lastig om kolf én kind vast te houden!
Ik kolf al 8 weken fulltime, omdat Fiene de borst niet wil pakken (ze hapt niet). Geen last gehad dat m'n producie achteruit ging, maar dat komt denk ik vooral, omdat ik gelijk meer ga kolven als ik dat merk. Desnoods 2 dagen om de 2 uur, dan kan je daarna weer terug. En 's nachts tussen 3 en 5 kolven, dan wordt je productie het meest gestimuleerd. Ik heb gelukkig meer dan genoeg, dus heb al vrij snel de nacht afgebouwd, maar als ik merk dat ik minder ga produceren, doe ik dat weer één of twee nachten en dan is het weer goed. Huid op huid contact hoeft niet persé tijdens het kolven, maar je kan het wel voor het kolven doen. Verder kolven bij de baby.
Oja, waar ik tegenaan loop is dat je geen kant meer op kan! Kolf nu nog maar om de 4 a 5 uur en heb mazzel dat dat tot nu toe goed gaat. Maar je kan niet eens lekker een dagje shoppen/dierentuin o.i.d., want kolven doe je niet echt in het openbaar Je moet echt alles plannen, steeds zorgen dat je voeding bij je hebt voor de kleine, voor het geval ze toch beslist 2 uur tussen de voedingen te laten in plaats van 3. En als je dan toevallig net in de stad loopt, bij de eerste de beste cafetaria vragen of ze misschien de fles even op willen warmen. Dat vind ik wel erg vervelend! Ook vind ik dat het gewoon een hoop energie kost. De kleine meid die om de 2,5 a 3 uur een voeding vraagt, tussendoor nog kolven en de tijd die er over blijft kan je in je huishouden steken. Dan is de dag zo om Nu heb ik vandaag hoop gekregen: Fiene heeft een halve voeding uit de borst gedronken!! Wel met tepelhoedje, maar daar kan ik niet zo wakker van liggen
Ik heb 10 weken moeten kolven voordat mijn dochter echt zelf aan de borst kon drinken. Je zit nu op een leeftijd waarop je kind regeldagen kan hebben. Daarnaast is nu ook het moment dat veel kraamvrouwen mobieler worden. Dat kan ook de verklaring zijn voor het slechter kolven. Probeer een dag of wat absolute rust te hebben en elke 2 uur te kolven. Probeer je nog wel aan te leggen, elke dag? Want dat is nog heel goed aan te leren bij je kindje nu, en het scheelt je veel werk en tijd.
Ik heb 9,5 maand fulltime gekolfd, waarvan Lisa 6 maanden volledige borstvoeding heeft gekregen (via een sonde). Was best pittig, maar eigenlijk ook best wel goed te doen. Ik had gelukkig een erg goede productie en erg flexibele borsten . Verder liet ik ons niet beperken door het kolven, wij gingen dus wel gewoon naar de dierentuin waar ik dus gewoon op de wc zou gaan kolven ofzo, je kan overal wel kolven (helaas liep het anders door de sonde die eruit lag en heb ik in het ziekenhuis gekolfd).
Oh en in het begin is fulltime kolven wel pittig, maar je kindje wordt ook snel ouder en dan wordt het echt makkelijker. Ook met bijvoeding straks, dan is je kindje niet meer zo afhankelijk van de bv. Dat was hier dus pas met 8,5 maand, meestal is dat zo'n 2 maanden eerder .
Ik heb ook een tijd fulltime gekolfd maar kan me geen productiedipjes herinneren. Misschien omdat ik toch altijd teveel had want een prematuurtje krijgt nog niet zoveel, en als ik vond dat het te weinig was ging ik automatisch al vaker kolven op een dag. Waar ik het personeel in het ziekenhuis heel dankbaar voor ben geweest is de druk om haar toch elke dag even aan te leggen om te oefenen, het is namelijk zoooo veel makkelijker om een kindje aan de borst te hebben dan om steeds te moeten kolven *en* de fles te geven. Ik zag het nut er eerst niet van in maar ik heb er later echt veel profijt van gehad. Gek genoeg kolf ik op dit moment weer fulltime aangezien mijn meissie aan het rommelen is met tandjes en (misschien) om die reden de borst weigert. 5 keer per dag, om haar 4 voedingen te kunnen geven, wel een gedoe hoor! Ik hoop dat ze snel weer pakt haha! Oh en huid op huidcontact hoeft niet per se tijdens het kolven hoor, tussendoor helpt het ook heel erg!
Je zou eventueel syntocinon neusspray in huis kunnen halen, daar hebben veel vrouwen baat bij met kolven. Het maakt dat alles net wat makkelijker en sneller op gang komt.
Allereerst: heel veel respect voor jou dat je fulltime kolft!!! Ik heb het ook gedaan bij de eerste(4,5 maand), helaas noodgedwongen, en ik liep er vooral tegenaan dat het zo ontzettend veel tijd kost. Inderdaad ook (meerdere) productiedips gehad. Bedenk goed dat de toeschietreflex de bepalende factor is als signaal dat je lichaam meer voeding moet aanmaken. Dit heb ik voornamelijk gedaan om de productie op te schroeven: - Ik heb syntocinon spray gebruikt omdat mijn toeschietreflex niet altijd even makkelijk kwam. - Regelmatig even extra (kort) kolven. - 4 of 6 borsten kolven per keer: er komt niet direct veel meer melk uit maar het zorgt wel weer voor een extra toeschietreflex - clusterkolven: 's avonds de hele avond tv kijken met de kolf ernaast en elk half uur eventjes kolven. (ook weer extra toeschietreflexen) Even een paar avonden doen en je hebt gegarandeerd meer productie. (gewoon alles de hele avond in dezelfde fles, gedoe maken met koelen etc) - 's nachts de wekker zetten om te kolven (terwijl de kleine eindelijk een beetje langer sliep...) Ik heb deze periode als slopend ervaren: de kleine man sliep erg slecht en kort, door verborgen reflux kostte de fles en het rechtop houden na de voeding ook erg veel tijd, hij huilde veel en dan moest ik ook nog ergens kolven tussendoor. (oja, en ontbijten en douchen etc...) Ook emotioneel vond ik het slopend: het voelde als falen, heel raar eigenlijk want van te voren had ik aldoor gezegd ik ga het proberen maar als het niet lukt is de fles een prima alternatief. Dat bleek in de praktijk dus heel anders te voelen. Ik heb erg veel gehad aan het borstvoedingsforum: www.borstvoedingsforum.nl en nog een andere site: www.borstvoeding.com. Succes en als je de kans hebt: probeer je kindje weer aan de borst te krijgen, veel fijner en veel makkelijker. Laat de lactatiekundige nog eens komen en blijf proberen. Als je vragen hebt laat het dan weten! Sterkte, succes! Eendje
inmiddels ben ik al 4 dagen bezig met clusterkolven en dat lijkt nu zn vruchten af te werpen! ipv overdag maar 80 en 's nachts 110, heb ik nu overdag 120 en s nachts zelfs 200!! af en toe drinkt ze wel aan de borst, maar niet vaak. blijf anders toch nog sukkelen met tepelhoedjes (wat een geklieder!) en voorlopig bevalt kolven me prima