bv en (bij)voeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by ThyrzaM, Jul 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ThyrzaM

ThyrzaM Nieuw lid

Jul 19, 2013
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo, ik heb een vraag.
    Ik heb een dochter van 7,5 maandjes.
    Sinds 5,5 maanden volop aan de bijvoeding, dat gaat fantastisch, het is een goede eter.
    Nu begreep ik dat vanaf ongeveer 8 maanden bijvoeding langzaam de hoofdvoeding moet worden..
    Hoe pak je dat aan?
    Ik wil, als het lukt, zeker bv blijven geven tot zij een jaar oud is.
    Wel loopt in oktober het voedingsrecht af op mijn werk.
    Maar hoe en welke bv vervang je?
    Hoe pak je dat aan?
    Als het kan wil ik ieder geval voorlopig de het ontbijt en slaapmutsje nog zo houden,
    maar geen idee hoe ik het verder aan moet pakken...

Haar ritme is nu ongeveer:
    6:30/7 bv
    tussen 10:00-11 half broodje of fruit
    11:00 bv
    tussen 14:00-15:00 fruit of (halve)rijstewafel
    15:00 bv
    17:30 warme maaltijd
    18:30/19:00 Bv
    tussen 22-23:00- slaapmutsje bv

ze zeggen dat je bijv een voeding per week moet vervangen,
    maar neem aan dat ze bij elke maaltijd ook gewoon drinken nodig hebben om voldoende vocht binnen te krijgen?
    Geef je dan bijv de borst na of wat anders? Of net wat je wilt?

En klopt het dat met ongeveer 10 maanden je bv zodanig gestabiliseerd is dat je het eventueel zou kunnen redden zonder kolven?

Ik lees overigens overal dat je kind het zelf ook aangeeft, dorst/ honger,
    maar dat heeft onze dochter alleen in het begin heel duidelijk gedaan, dus wat dat betreft vind ik het heel lastig in te schatten en moet ik het maar van de plasluiers hebben.

sorry beetje warrig en door elkaar, maar ik zit met veel vragen en weinig in mijn omgeving en ik vind het CB toch vaak erg flesvoeding gericht.

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Een beetje warrig inderdaad, maar ik ga mijn best doen :)

Je bouwt inderdaad ongeveer 1 voeding per week af. Dit omdat je lichaam eraan moet wennen om minder melk aan te maken.
    Als je deze afbouwt moet je wat anders aanbieden aan drinken. Dit kan bijv. water of thee zijn of opvolgmelk.

Welke voeding je gaat afbouwen is geheel aan jezelf. Als je wel ochtend en avond bv wilt blijven geven, is het logisch dat je deze laat staan.

Het stabiliseren rond de 10 maanden is bij iedereen verschillend. Het is zo, dat er dan over het algemeen minder vaak per dag wordt gedronken en je daardoor automatisch een langere tijd hebt zitten tussen de voedingen en daardoor niet meer hoeft te kolven tussendoor. Het gaat dus niet om die 10 maanden, maar om hoe vaak jou kindje nog drinkt bij je.

Het klopt dat je kindje in principe zelf aangeeft wanneer het dorst heeft, maar het is goed om op vaste momenten van de dag drinken aan te bieden. En natuurlijk wanneer ze wilt.
    Plas luiers blijven een goede graadmeter.

Hopelijk zijn hiermee je vragen beantwoord, anders horen wij het graag.

Groetjes Saskia

Share This Page