Verhouding hoeveelheid kolven en drinken aan borst

Discussion in 'Borstvoeding' started by Maeve, Mar 30, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maeve

Maeve Actief lid

Nov 18, 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Ik weet dat het algemeen bekend is dat je minder kolft dan dat ze binnen krijgen rechtstreeks aan de borst.
    Maar maakt dat dan zoveel uit?

Als ik kolf, krijg ik met pijn en moeite 60cc eruit. Ik neem dan alle tips van op borstvoeding.com in acht.
    Bryan komt echter goed aan, dus echt te weinig zal het wel niet zijn, hij krijgt maar af en toe een flesje gekolfde melk, duurt namelijk best wel lang eer ik een beetje fatsoendelijk flesje vol heb.
    Keerzijde is wel dat ik dus echt ieder 1-1,5 uur zit te voeden. Hij haalt zich zijn benodigde cc's zelf wel dus, met het gevolg dat het voor mij wel heel erg moeilijk wordt te combineren met mijn werk (zelfstandige ambualnte pedicure).
    Als ik hem dus voed, kan ik snel naar mijn client rijden, de voeten behandelen (kan wel tot een uur duren), dan weer snel naar huis rijden, voeden, en dan weer naar de volgende en zo door.
    Ik merk dat ik er aan onderdoor ga.
    Een voorraad opbouwen zit er gewoon niet in.

1 voordeel, en hier hebben wij echt geluk mee, hij drinkt goed uit zowel fles als aan de borst, dus af en toe kunnen we eens foetelen en een flesje kv geven.

's Avonds, laatste voeding, 's nachts en de 1e voeding 's ochtends gaan prima, dan gaat het zelfs zó goed dat hij zich verslikt, maar dan is het weer om en begint de ellende weer van voren af aan.

Tips?

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Uh oke, maar eigenlijk is het probleem dus dat 1. jij wat weinig cc kolft als je kolft en 2. Dat de kleine elke 1/1.5 uur voor voeding komt.
    Of begrijp ik het nu verkeerd?

3. Maeve

Maeve Actief lid

Nov 18, 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Mijn verhaal is idd wat lang...

Mijn probleem is idd dat ik: 1- te weinig kolf en dat 2- de kleine te vaak komt voor een voeding.

En ik vraag me af hoe groot het verschil zou kunnen zijn tussen het aantal cc's gekolfde melk en hetgeen ze binnenkrijgen bij rechtstreeks drinken aan de borst.

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Geeft nie, wat extra uitleg is gewoon heel goed! Ik vroeg me alleen af of ik het zo goed 'geflilterd' had ;) .

Ik denk wel dat er verschil zit in wat de kleine drinkt en wat je daadwerkelijk kolft. Maar omdat je schrijft dat je met kolven ook maar 60cc kolft met moeite zou ik haast denken dat je productie wat terug gelopen is. Zou dat kunnen? Dat de kleine daarom dus ook elke 1/1.5 uur komt voor voeding. Doet ie dat trouwens al lang? Of zou het kunnen zijn dat ie aan het regelen is?

5. Maeve

Maeve Actief lid

Nov 18, 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Om heel eerlijk te zijn is hij al bijna 3 maanden aan het regelen.
    Het liep in het begin al helemaal niet lekker, daarna 'ging' het een tijdje, in die zin, hij kwam om de 2 uur voor een voeding, maar doordat ik nog niet werkte, was dat geen probleem.
    En de laatste weken komt hij echt om de 1-1,5 uur. Lijkt gewoon echt alsof het 'op' is.

Ik voed overigens op zijn verzoek, en het CB was heel erg tevreden over hem, maar zij vond ook dat het geen kwaad kon als er ietsje langer tussen 2 voedingen in kwamen, maar dan meer voor mijn eigen rust en meer voor zijn rust, want hierdoor slaapt hij heel erg slecht door de dag.

Ben er nu over aan het denken om anders in godsnaam maar over te gana op kv overdag, en dan de avond-nacht-ochtend nog lekker samen te tutten dmv bv.

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ja, kan me best voorstellen dat je dan zoiets hebt van dan maar over op de kv. Maar eerlijk gezegd zal ik dat niet zo snel doen hoor!
    Hij groeit wel goed, dat is in ieder geval natuurlijk een goed punt. Misschien zou je kunnen proberen hem wat langer aan te leggen? En als hij dat (nu nog) niet wil, na zijn voeding, bijde borsten kolven. Zodat je borsten wat meer/langer gestimuleerd worden? En dat er meer melk aangemaakt word per voeding, die de kleine dan binnenkrijgt (of jij kolft) en dat hij dan verzadigder raakt -> langer tussen de voedingen laat zitten?

Je kan natuurlijk ook een lk bellen of zij nog wat tips/ideeën heeft. Of iemand van BVN/LLL ;) .

7. Maeve

Maeve Actief lid

Nov 18, 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Ik ga die eens proberen van het kolven na het voeden, thnx!

Moet er dan persé wat uitkomen? Want volgens mij drinkt hij beide borsten wel goed leeg.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Er zijn wel een paar dingen die je kunt doen hoor. Het handigste is om even met iemand van VBN of LLL te bellen en er even stapsgewijs doorheen gaan.

Wat de korte tijd tussen de voedingen betreft: sommige kinderen hebben een kleiner maagje dan anderen, zitten sneller vol en willen ook sneller weer drinken, en sommige borsten hebben een kleinere opslagcapaciteit, zijn sneller leeg, waardoor een kind ook vaker wil drinken. Da's natuur. Maar er zijn wel wat trucjes.

Eerst voor het vaak drinken:
    -ga er even voor zitten en let heel goed op het aanleggen. Na verloop van tijd kunnen kinderen slordiger gaan drinken, waardoor ze minder binnenkrijgen en vaak komen.
    hier kun je flimpjes zien, zodat je weer opgefrist wordt over waar je op moet letten.
    http://www.drjacknewman.com/index.php?o ... &Itemid=42
    -pas borstcompressie toe, je kind komt dan sneller aan de verzadigende melk toe. Op bovenstaande link staat daar ook een filmpje over

Aangezien het al lang speelt, zou je toch eens kunnen overwegen om een goede lactatiekundige mee te laten kijken naar het drinken. Via deze link: http://www.eurolac.net/ kom je bij een lactatiekundige in Limburg uit, weet niet of ze bij je in de buurt zit, maar als het te ver is en je belt, kan ze je vast wel naar een goede collega verwijzen.

En het kolven:
    -meestal krijgt een kind er meer uit dan een kolf. Maar ook het soort kolf kan enorm veel verschil maken. Doorgaans krijg je er met een enkele handkolf minder uit als met een dubbelzijdige electrische kolf. En type en merk kunnen ook verschil maken. (bij de oudste kolfde ik super met een Avent, bij de jongste kreeg ik er niets uit met de Avent, en lukte het veel beter met een Medela).
    -borstmassage en warme compressen voor het kolven kunnen ook extra cc's eruit krijgen
    -borstcompressie tijdens het kolven helpt ook
    -schiet het moeilijk toe, dan zou syntocinon uitkomst kunnen brengen.

Share This Page