BV en borstverkleining

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Loesie1982, 14 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hallo,

Ik ben nog maar pril zwanger, maar ik had een vraag over borstvoeding en een borstverkleining.

Op mijn 18e heb ik een borstverkleining ondergaan, waarbij mijn tepels verplaatst zijn.
    Nu heeft de plastisch chirurg wel wat verteld over bv enz, maar ik was toen nog zo jong, dat ik dat niet echt heel goed in me heb opgenomen.

Nu lees ik soms verhalen over vrouwen die ook een borstverkleining hebben gedaan en als ze zwanger zijn een tabletje/tabletjes moeten slikken om de melkproductie tegen te gaan.
    Klopt dit?! En zo ja, wanneer moet ik dat aangeven bij de gyn of vk?!

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Groetjes Loesie

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi Loesie,

Het klopt inderdaad, er bestaat een medicijn dat het produceren van borstvoeding tegengaat; Dostinex. Het is een medicijn dat door de verloskundige of huisarts voorgeschreven kan worden. Het is, zoals bijna elk medicijn, niet zonder bijwerkingen.
    Ben je er wel van op de hoogte dat je ondanks een borstverkleining toch borstvoeding zou kunnen geven?
    Onlangs had ik een client die net als jij lang geleden was geopereerd, die voldoende voeding had voor haar baby. Dit is niet altijd het geval. Sommige vrouwen produceren wel, maar moeten ook steeds een beetje bijvoeding geven. Dit even ter info.

vriendelijke groet
    Linda

3. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Bedankt voor je reactie,

Kijk, als het kan, wil ik het natuurlijk proberen. Maar omdat de tepels verplaatst zijn, zijn de melkklieren doorgesneden (wat ik begrepen heb) zou het dan nog mogelijk zijn?!

En als ik nu wacht met die medicijnen tot de baby geboren is en als het dan niet lukt, kan ik dan alsnog de medicijnen nemen?

Vriendelijke groet,
    Loesie

4. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi Loesie,

Een deel van je melkklierweefsel zal inderdaad niet in verbinding staan met de tepel. De melk die daar geproduceerd wordt kan er dus niet uit. Daardoor worden deze melkklieren niet verder gestimuleerd om melk aan te maken. Dit deel van je klierweefsel slinkt dus weer.
    Het deel wat nog wel verbinding heeft (en soms is dat meer dan je denkt) wordt door je baby leeggedronken en zal zich dus opnieuw vullen. Hoe meer er gevraagd wordt aan dit klierweefsel hoe meer het zal produceren. Flinke stimulatie, eventueel ook nog met een kolfapparaat is dus een aanrader voor jou. Vooral de beginperiode is daarin belangrijk.
    Ik vertelde je al; pas had ik een client die tot haar eigen verrassing volledige productie had. Maar het komt ook voor dat de hoeveelheid melk niet toereikend is en dan is bijvoeding in de vorm van kunstvoeding noodzakelijk.
    Maar dan nog: alles wat je baby van jou krijgt is mooi meegenomen!

Mocht er onvoldoende productie zijn en je wilt stoppen dan is het gebruik van medicijnen niet meer nodig.
    Om het een goede kans van slagen te geven is zeker een week of 2 stimulatie nodig, pas daarna kun je er iets over zeggen.
    Heel veel succes!
    Linda

Deel Deze Pagina