Ik zit met het volgende: Mijn dochter is vorig jaar via een keizersnede geboren, doordat ze zolang hadden gewacht, heeft zij een slechte start gemaakt en lag ze aan allemaal apparatuur, daardoor kon ik pas de andere dag proberen om bv te geven.Dit lukte niet, doordat ze ze enorm moe was en dus alleen maar sliep. Ik heb wel gekolfd, maar heb bij alles slechte begeleiding gekregen en bv kwam niet op gang, dus ben ik ermee gestopt na 3 dagen ongeveer. Toen ze kv kreeg, knapte ze enorm op en mocht zelfs 2 dagen later mee naar huis, hadden ze vooraf totaal niet verwacht.Toch heb ik enorm verdriet gehad, dat bv niet was gelukt, maar was super blij dat mijn kindje zo goed op knapte van de kv. Nu ben ik weer zwanger, ben 15 januari uitgerekend! En wil zo graag weer proberen om bv te geven, maar ik zou graag willen weten, hoe bereid ik me daar het beste op voor? En hoe bereid je je tepels erop voor?de vorige keer waren ze na 1 dag al kapot en aan het bloeden. Ben zo bang dat het weer een ks word en dat het dan weer niet lukt. kunnen jullie me helpen? Liefs butterfly
Hallo Butterfly, Allereerste gefeleciteerd met je zwangerschap! Wat goed dat je nu al vast nadenkt over hoe het voeden straks moet gaan! Ik denk dat je er goed aan doet om contact te zoeken met een zelfstandige LK bij jou in de buurt. Je kan haar tijdens je zwangerschap al bezoeken. Veel LK geven voorlichting op maat. Je hoort hoe de BV normaal gesproken zal verlopen. Vraag/aanbod, voorbereidingen (je hoeft eigenlijk helemaal niets te doen om je voor te bereiden, behalve jezelf goed informeren dan!) Naast het algemene verhaal is heel veel ruimte juist voor jouw eigen ervaringen, vragen en angsten. Meestal kan je al direct iets afspreken om direct na de bevalling al contact te hebben. De drempel is dan lager, je bent er snel bij en komt niet pas bij een LK terecht als er al veel is gebeurd. Er zijn ook informatie bijeenkomsten van de vrijwillige borstvoedingsorganisaties. Zij geven vaak informatie aan zwangeren in een groep. De informatie is perfect. Je hebt daar alleen iets minder ruimte om specifiek jouw eigen ervaringen/vragen/angsten in het verhaal mee te nemen of in te passen. Onze ervaring is dat moeders in een vergelijkbare situatie erg blij zijn. Vaak valt veel van de puzzel op zijn plaats en beginnen met goede moed aan de nieuwe BV periode. Ik wens je succes en geniet van je zwangerschap. (Kijk op Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen of op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding voor een LK bij jou in de buurt) Ilse
Dat is fijn, zoek rustig iemand bij je in de buurt. Als je al eens contact hebt gehad is de stap na de bevalling niet zo groot! Geniet van je zwangerschape en de voorbereidingen, Ilse