Hallo dames! Hoop dat jullie mij kunnen helpen, aangezien cb me niet echt helpt.. Heb nu ook gevraagd met de 2e afspraak naar een andere verpleegkundige/arts,. Ik wil graag afbouwen, ik ben nu begonnen met een flesvoeding(borstvoeding) rond het avondeten,. Maar, nu wil ik om en om voeden, borstvoeding - fles - borst etc. Aangezien de kleine nu rond de 4500 gram zit, zou hij genoeg moeten hebben aan 5 flesvoedingen(kunst) per dag. Hij slaapt snachts nog niet echt door, dus ik kom op meer voedingen uit per dag, en dat mag dan ook wel met borstvoeding. Zou het nu voor mij makkelijker zijn met afbouwen om hem de borst te geven (links en rechts) 5 min per kant en dan bijvoeden uit de fles? (Ik maak gebruik van een tepelhoed) via die manier bouw ik af toch? Want ik zit niet echt te wachten om straks met de laatste avondvierdaagse uit fles, te wachten tot hij wakker wordt, wat dan misschien vanaf 19.00 tot +- 5.00 wel erg lang is en ik op knappen sta. Cb wil niet meewerken, afgelopen week 1e afspraak gehad, maar die wil niks zegge over afbouwen ed. Oh en ik kolf trouwens niet! Zodra hij aan de ene borst begint te drinken, lekt de ander al.. Dit is zo ongeveer 160-180 nl per dag.. Dit vang ik op, vries ik in en geef ik weer in een fles aan hem. Hoop dat jullie mij kunnen helpen,
Ik zou even het gemiddelde aantal voedingen per dag nemen wat je nu uit de borst geeft, dat aantal zou ik nu ook aanhouden voor de hoeveelheid flesvoeding. Het rekensommetje voor flesvoeding is als volgt. Per kg lichaamsgewicht mogen ze +/- 150cc melk hebben. Minimum is 120cc, maximum is 180cc. Voor een kindje van 4,5kg ziet dat er dan zo uit: 4,5 x 150cc = 675cc, dit is de hoeveelheid die ze gemiddeld per 24 uur mogen drinken, bij dus 4,5kg. Dit deel je door het aantal voedingen per dag. Dus stel dat je zegt ik geef nu nog 8 voedingen, dan deel je het dag totaal door 8 voedingen, dus 675: 8 = 85cc. Ik zou dus als hij dan een fles krijgt 90+3 schepjes voeding aanbieden, dat is in totaal 100cc. Dan krijgt hij iets meer, maar kan je zelf kijken hoeveel hij daarvan drinkt. Verder qua afbouwen heb ik (maar ik kolfde fulltime) steeds per 3-5 dagen een voeding laten vallen. Zolang je stuwing hebt niet verder afbouwen en als het echt vervelend wordt zelfs even terug gaan naar het oude aantal voedingen. Voel je geen stuwing meer, dan kan je de volgende voeding laten vallen. Ik zou inderdaad in jouw situatie eerst zover mogelijk om en om afbouwen en dan uiteindelijk afbouwen tot ochtend en avondvoeding(evt. nacht) en dan die ook langzaam laten vallen. Maar zie dat je nog niet heel lang geleden bent bevallen, toen ik hier eenmaal uit kwam op 3 kolfbeurten stond ik binnen een paar dagen droog en was de melk echt op, zoontje was toen 6 weken. Succes, hoop dat je er wat aan hebt