Vanochtend stond er een heel stuk in de wakkerste krant van Nederland. Namelijk dat 1 op de 9 vrouwen Borstkanker krijgt,zelfonderzoek, gezonde voeding en regelmatig bewegen manieren zijn om de kans op borstkanker te voorkomen. Wat ik nou weer jammer vind aan dat verhaal, is dat er significante onjuistheden en slechte informatie op staat. Nergens vind ik in dat verhaal dat zwangerschap en langdurig borstvoeding geven naast de bovengenoemde factoren, net zo belangrijk zijn. Bovendien is het niet 1 op de 9, maar 1 op de 8 vrouwen die borstkanker krijgt. En ook niet geheel onbelangrijk, zelfonderzoek is wel nuttig maar niet altijd zinvol. Bij jonge vrouwen, die veel klierweefsel hebben, is een verdikking of knobbeltje juist heel moeilijk te voelen, zelfs op een mammagrafie erg moeilijk te zien. Een regelmatige check-up is dan ook geen overbodige luxe. Deze wijsheid kreeg ik van de week te horen tijdens een interne bijscholing. Er schijnt een behoorlijk groei onder 30-40jarige vrouwen te zijn met borstkanker, wat zou de oorzaak zijn? Het vermoeden bestaat dat het uitstellen van de kinderwens hier o.a. een oorzaak van is.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Want wat versta je precies onder een regelmatige check-up ? Regelmatig een mamografie ? Ik ben van mening dat dat ook risico's met zich mee brengt door de straling. En er komen ook wel eens foute uitslagen uit zo'n onderzoek. Nou ja ik ga maar lekker door met voeden om mijn risico's wat te verlagen.
Je zou dan inderdaad moeten kijken of bijvoorbeeld een mammografie vanaf 35 geen optie is, omdat borstkanker de laatste paar jaar ook veel 30+ treft. Het enige wat je idd kan doen is zo'n mammografie dan heb je meer zekerheid. En een valse uitslag, ik denk dat dat niet heel veel voorkomt. Ik bedoelde eigenlijk met dat stukje uit de krant dat het een gemiste kans is om borstvoeding positief in het nieuws te brengen.
Dat ben ik zeker met je eens, vreemd dat er niks stond over borstvoeding-borstkanker. Wij borstvoedende vrouwen lijken wel uitservelingen te worden lijkt het soms... Het was idd een toffe kans geweest om promotie te maken!
Ik las gister een stuk in de NRC next. Daarin deed iemand die borstkanker had gehad haar verhaal. Ze vertelde dat ze aan veel van de risicofactoren voldeed en noemde o.a. dat ze pas op haar 34e een kind had gekregen en maar 3 maanden bv had gegeven. Hier werd het dus wel expliciet genoemd en ook dat dat misschien redenen zijn waarom meer 30/40 jarige vrouwen borstkanker zijn. Het leven van dertigers nu is heel anders dan dat van dertigers 30 jaar geleden. Er werd trouwens ook gemeld dat het nog steeds maar een kleine groep is die jong borstkanker krijgt. Het overgrote deel is toch 50 plus of zelfs 70 plus. Misschien dat daarom toch nog niet de testen standaard zijn=
helemaal mee eens, Jingels..... aan de ene kant ben ik blij met meer aandacht, maar als ik zie waar dat soms toe leidt....ongenuanceerde en onvolledige kreten in de media, vervormde denkbeelden bij 'het' publiek....ik word er soms moedeloos van.... die groei onder 30 plussers is o.a. volgens mij doordat men juist vaker door zelfonderzoek iets ontdekt, maar het zal vast gelinkt zijn aan late eerste zwangerschap en wie weet, bepaalde stoffen in ons eten...maar wat eten wij bv. anders, meer of minder dan de Belgen en Duitsers, waar de incidentie toch nog net wat lager ligt dan bij ons? affijn, tijd zal het leren, maar intussen moeten we zelf allert blijven en onze huisartsen wakker houden! Dat is mijn eigen achilleshiel tenminste...voor iedereen zal dat anders zijn, dat hoop ik tenminste maar...... groetjes Amazonnetje