Volledig kolven?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Knuffelkonijn, Aug 15, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hallo.

Ik wil een tijdje volledig gaan afkolven zodat ik zeker weet dat mijn dochter genoeg binnenkrijgt en niet teveel of te weinig. (dit op advies van de huisarts)
    Nu wil ik graag weten hoeveel ik haar per keer moet geven en hoevaak per dag ik moet gaan afkolven.

Mijn dochter is 4180 gram en 1 maand oud vandaag. Hoevaak moet ik dus afkolven op een dag en hoeveel mag ze hebben?

groetjes wendie

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Wendie,

Je dochter is 4,2 kilo. er bestaat een vuistregel. 4,2 kg x 150 ml = volume per 24 uur = 630 ml
    dit deel je door het aantal voedingen. Stel je geeft 8 voedingen, dan kan er rond de 80 ml per flesje.

Dit is een richtlijn. Je moet dus vooral kijken naar de behoefte van Esmee.

Het is lastig om te zeggen hoe vaak je moet kolven.
    Welke kolf gebruik je?
    Als je geen kolf hebt of een handkolf, dan zou ik de tijd die je wilt gaan kolven investeren in een dubbelzijdige huurkolf. Daarmee krijg je de minste terugval in productie. Je klolft dan beide borsten tegelijk. Dit is het meest effectief. Zowel in productie als in kolftijd.
    Kolf maximaal 15 minuten.

Borstvoedingstechnisch in principe ieder moment dat je normaal zou voeden. Dit is natuurlijk naast alle andere dingen niet haalbaar overdag. Zoek een schema wat past in jullie dag. Voor de productie kan je beter een paar keer kort kolven dan bijvoorbeeld maar 2 keer een half uur.

Als het haalbaar is dan minstens 4-5 keer. Als je minder kolft zakt de productie erg in elkaar.

Als je 's nachts toevallig wakker bent voor een voeding, kolf dan even. Al is het maar een paar minuten. Dit is super voor je productie, bovendien val je daarna snel weer in slaap door het hormoon wat vrijkomt bij het toeschieten van de melk.

Heb je al vaker gekolfd? Zo ja, lukt dit goed?

Mag ik je vragen waarom de HA denkt dat ze niet genoeg of teveel voeding binnen krijgt?

In principe kan ze van BV nooit teveel krijgen, dat hoeft dus al geen zorg meer te zijn.

heel veel succes

Ilse

3. Hey Ilse,

Heel erg bedankt voor je antwoord alvast.

Ik heb een electrische kolf van medela. de ene keer lukt het beter dan de andere keer.

De HA denkt dat ze teveel binnenkrijgt omdat ze heel veel teruggeeft en soms hele dagen aan de borst wil hangen..

4. hoi ilse,

hoe kan ik meer gaan kolven? elke keer als ik kolf, komt er maar 30 cc uit een borst, soms iets meer, meestal minder.
    ik heb het idee dat ik geen tsr krijg met kolven. zelfs niet als esmée bij me ligt of aan de andere borst drinkt.
    kan jij me helpen?

ik heb de mini electric van medela. die kan je ook ombouwen tot handkolf. wat is beter? hand of electrisch?

heb jij tips?

alvast bedankt

Share This Page