Ik ben in verwachting van ons vierde kindje. Bij de eerste is de borstvoeding helemaal in de soep gelopen. Lang verhaal.. Bij de tweede verwoedde pogingen gedaan. Maar helaas bleek, ondanks allerlei kunst- en vliegwerk mijn productie nooit toereikend. Zij heeft overigens wel tot (bijna) 2 jaar regelmatig bij mij gedronken, maar altijd aangevuld met donormelk en/of kunstvoeding. Bij de derde beetje hetzelfde verhaal als bij de tweede, hoewel ik er daar minder energie in heb willen steken en het dus na een maand of 8 wel mooi vond toen ik helemaal droog kwam te staan. Pas een jaar na de geboorte van onze 2de kwam ik erachter dat ik onderontwikkeld borstweefsel heb en hierdoor dus onvoldoende melk produceer. Bij alle 3 de kinderen heb ik een heel ander bosrvoedingsverhaal en eigenlijk bij geen enkele ben ik geheel positief over hoe het gelopen is. Bij voorkeur zou ik, meteen vanaf de geboorte, borstvoeding en donormelk combineren. Ik ben een relatief slechte kolver, dus live bv geven heeft de voorkeur. Zijn er mensen die dit vanaf de geboorte hebben gedaan en kunnen delen hoe dit er voor hen uitzag? (Om en om, een flesje na, een flesje voor... etc.)
Ja, zowel bij nr 2 als nr3. Scheelde een hoop stress. Ik sloeg bij nr3 gewoon een kolfbeurt over als man even een fles kv gaf. Met name in de nacht was dat fijn. Productie was ook vanaf dag 3 goed. Dus ik mocht en kon gewoon gelijk al overslaan
Hier ook altijd gecombineerd met kunstvoeding. En kolven deed ik wel maar deed ik tijdens het voeden aan de andere borst, dan schoot het tenminste op. Dit deed ik elke ochtend vanaf een week of 6. kunst altijd gegeven, eerste periode vooral in de avond om even iets langer rust te hebben dan 1,5 uur. Man gaf dan kunst of afgekolfde melk. Vanaf iets ouder (denk maand of 2?) ook voor gemak regelmatig overdag. heb op deze manier beide keren ongeveer een jaar borstvoeding gegeven zonder stress. Het ging van 90/10 borst/kunst binnen een jaar naar 10/90, heel natuurlijk soort van afgebouwd.