He meiden, Ik bewaar de afgekolfde melk nu in ijsklontjeszakjes in de vriezer. Maar ik hem nooit een heel zakje vol (meestal 150 ml) en als de zakjes dan niet mooi rechtop blijven staan tegen de wand of iets anders, dan zit er dus in al die 'vakjes' een heel klein beetje melk. Lijkt me niet zo handig met eruit halen en opwarmen. Heeft iemand tips hoe dit beter kan? En hoe bewaren jullie het verder in de vriezer? Alles in een doosje ofzo? Ik heb nu allemaal losse zakjes in de vriezer liggen, tussen het brood, de friet etc. Ook niet ideaal... Wel de datum erop geschreven, maar dat wordt straks heel erg zoeken als het mee moet naar het kdv. Ik hoor graag jullie tips en ervaringen!
Ik had wel altijd genoeg om een heel zakje te vullen, (maar kolfde dan ook 400-500 cc per dag als ik aan het werk was). Af en toe even niet, en dan zette ik dat zakje even ergens rechtop tussenin, zodat je dus idd 'normale' klontjes kreeg. Verder hebben wij een vriezer met lades en is de onderste lade helemaal gereserveerd voor BV.
Hoi, Ik bewaar de melk in avent bakjes, er kan zo'n 200 ml in per bakje. Nou heb ik niet zo'n grote voorraad anders had ik iets anders bedacht dan deze bakjes want ze zijn best prijzig Ze kosten 14 euro voor 10 bakjes...
Ik vond ijsblokzakjes veel te veel geknoei. Dus ik vroor alles in kleine porties in van die 125cc flesjes in. Meestal zo rond de 80cc per portie. De vriezer was verder alleen voor noodgevallen, ze kregen zoveel mogelijk de melk vers (is goed behandeld 5 dagen houdbaar). Melk die niet is ingevroeren geweest is namelijk nog net een tikkie beter vanwege de levende cellen die er in zitten.
Ik stop het eigenlijk ook bijna nooit in de diepvries, omdat je het dus een aantal dagen kan bewaren en het hier allemaal zo opgeslobberd wordt Maar die aventbakjes zijn ideaal, je kan natuurlijk ook wat goedkopere bakjes kopen bij bijv de blokker of de action Ik heb die van avent alleen maar omdat ze op mijn kolf passen
bedankt voor de reacties. Ik kolf nu 's avonds voor de volgende avond (dat bewaar ik gewoon in de koelkast), want uit een flesje drinkt de kleine meer en daarmee slaapt hij lekker door. Maar soms kolf ik 's morgens ook nog, omdat ik dan heel veel stuwing heb, of heb ik 's avonds teveel voor het flesje. Dat vries ik dan in, zo heb ik meteen een mooi voorraadje voor als ik straks weer ga werken. Ik heb nog een ander vraagje. Ik heb een Medela kolf, daar zit een flesje bij van 200 ml. Maar als ik straks op mijn werk ga kolven, dan zal dat niet genoeg zijn. En volle diepvrieszakjes meenemen in mijn tas lijkt me niet zo'n goed idee... Iemand daar nog tips voor? Of weet iemand of je losse Medela flesjes met afsluitdop ergens kan kopen? Bedankt weer!
Ik denk dat je die flesjes wel gewoon kan kopen bij prenatal ofzo of anders afsluitbare bakjes (bijv van avent) en dan overgieten vanuit je flesje
Je kunt ook gewone goedkope flesjes kopen bij de action of bij de hema. Die gebruik ik ook om in te vriezen en zijn makkelijk mee te nemen. Verder heb ik een aparte la gereseveerd voor de melk, vond ik wel zo'n fijn idee.
Ik gebruikte het flesje van mijn kolf alleen als opvangflesje, ik goot de melk tijdens en na het kolven meteen over in de kleinere vriesporties. Wat je avondkolven betreft: als je gewoon live aanlegt heb je wel meer voordelen hoor! Bij live voeden vooral in de avond, maken jullie namelijk allebei relaxhormonen aan (in het begin van de voeding vooral oxytocine, aan het einde van de voeding CCK), waardoor je allebei sneller, beter en dieper slaapt. Dat mis je volledig als je in de avond kolft. Daarnaast, je kunt bij zo'n avondvoeding ook heel goed zorgen dat je kind aan het einde van de voeding lekker vette slaapmelk krijgt door na 2 borsten nogmaals aan te leggen en borstcompressie toe te passen. Dat werkt helemaal goed als je een kwartiertje tot een halfuurtje na de voeding nog een toetjesborst aanbiedt.
volgens mij kan je losse medela flesjes kopen met afsluit dopjes bij prenatal. anders via (prettymum) borstvoedingswinkel.nl. je hebt daar ook een kolftas met koeltasje waar je de flesjes mee kan vervoeren. het moet je smaak zijn maar het is wel handig en ook prijzig. zelf vind ik de diepvries zakjes niet echt handig omdat ze in elkaar zakken en de "klontjes" niet goed gevuld. Ik gebruik de avent via bekers en vind ze ideaal.
Ik gebruik ook ijsklontzakjes. Ik krijg ze ook lang niet vol, maar sluit ze af met een plastic sluitdingetje van Ikea. Ik doe het zakje dicht, tot waar de melk zit, dus ik heb wel volle melkklontjes. Omdat ik het ook niet zo fijn vond dat de melk tussen andere levensmiddelen lag, heb ik een vrieslade gereserveerd voor de melk. Voor mij werkt dit zo prima eigenlijk. Lekker goedkoop ook.
Femke, handige tip van die afsluiter. Binnenkort maar weer eens naar Ikea. Had de Avent bekers ook wel gezien, maar vindt ze zo duur! Dirksmama: soms zijn hormonen idd wel prettig , maar onze zoon slaapt juist prima door sinds we 's avonds het flesje geven. Hij slaat nu de voeding rond 3 over en komt pas weer tegen zessen. Dus ik hou het toch maar lekker bij een flesje als papa thuis is. Maar bedankt voor het meedenken!
Ik gebruik kleine flesje (kruitvat of action ofzo), en vna die flexibel ijsblokbakjes, als de mnelk bevroren is doe ik ze in een apart bakje. zo kan ik vorm opnieuw gebruiken 1 blokje is dan 15 ml geloof ik.
De vrolijk gekleurde flesjes van Prenatal zelf passen op je Medela kolf Ze kosten 1,50 euro en er kan, als ik het goed heb, 240 ml in. Dat lijkt me wel voldoende voor één kolfsessie toch? En dan koop je toch gewoon een paar van die flesjes? Zitten gewoon afsluitdopjes bij. Ik vries overigens de melk gewoon in gewone diepvrieszakjes in. Vind de ijsklontjeszakjes een geknoei..
hier ook medela kolf. Heb via prettymum een koeltasje besteld met daarbij 4 flesjes. Ideaal, zit een koelelementje in zodat je de melk ook gekoeld kunt vervoeren. Ik heb er ook nog een tas bij besteld waarin mijn kolf met toebehoren en dat koeltasje passen. Beste aankoop vh jaar! (en nee, ik heb geen aandelen van medela ) De difraxflessen (die s-flessen) passen ook op mijn medela-kolf.