Stoppen met bv bij dreumes?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door 4days, 27 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 4days

4days Niet meer actief

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil binnenkort namelijk stoppen met bv, omdat we druk aan het klussen zijn voor een 2e. Ik merk dat de bv veel invloed heeft op mijn eisprong. Bovendien zie ik het toch niet zitten om straks bv te geven tijdens de zwangerschap. Toen ik dat bij mijn vorige zwangerschap deed is het mis gegaan na 16 weken. Ik zeg niet dat het door de bv kwam, maar het feit dat mijn lichaam het eigenlijk niet aankon en ik maar bleef afvallen heeft vast niet geholpen....

Maar nu is mijn vraag dus hoe ik het aan moet pakken? Want bij een baby laat je gewoon voedingen weg, maar deze dreumes eist zijn voedingen op... ;) Als hij verdrietig is, of moe ofzo, dan gaat hij echt kwaad aan mijn trui trekken... Dus ik zie de bui al hangen als we helemaal stoppen. Iemand tips?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou geloof ik de komende tijd zorgen dat als hij verdrietig is of moe, je man even inspringt, zodat hij leert dat hij ook getroost kan worden zonder drinken.
    Wij zijn er hier met Thirza ook mee bezig geweest rond het naar bed brengen, en dat gaat nu goed. Was in het begin brullen en ik moet nog steeds niet boven zijn als mijn man haar naar bed brengt, maar ze is nu dus tevreden met beide.
    Dat zou ik dus doen voordat je af gaat bouwen, en als dat goed gaat dus afbouwen. Is denk ik even inschatten wat voor Vince het beste werkt: cold turkey of voeding voor voeding :) Bij cold turkey kan ik me voorstellen dat je bijvoorbeeld nog wel afgekolfde flesjes nog even aanbiedt?

3. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik heb een dreumes gevoed tot 17 maanden. Ik was 10 weken zwanger toen ik stopte.

Hoe vaak voed je nu nog? Inderdaad wat Rozemarijke zegt het troostvoeden achterwege laten en alleen de 'echte' voedingen geven. Dan bouw je af naar 3 keer per dag (ochtend, middag, avond). Ik hield voor het afbouwen per voeding een maand aan, maar je kan sneller als je wilt. Trouwens, als je nog maar 1 of 2 keer voedt, dan heeft dat al veel minder invloed op je cyclus dan meerdere voedingen en slokjes tussendoor. Je zou ook kunnen kijken of je dit kan aanhouden totdat je zwanger bent (je weet nooit hoe lang dat duurt natuurlijk) en daarna de hormonen zijn werk laten doen. Vaak loopt het erg terug en de smaak verandert ook, dus dan kan het zijn dat je zoontje er toch al minder zin in had en accepteert hij het stoppen wellicht makkelijker.

Ik dacht dat mijn zoon er veel problemen mee zou hebben, maar hij accepteerde het heel goed. Ik moest die periode (en eigenlijk lang daarna ook niet) niet met hem badderen, want dan wilde hij nog weleens een duik nemen. :D

4. 4days

4days Niet meer actief

Heey bedankt voor jullie antwoorden!
    Ja het is denk ik inderdaad slim om eerst de 'troostslokjes' weg te laten. Hij drinkt sowieso vaak al onregelmatig. Als we een dag weg zijn drinkt hij zo een hele dag niet, bijvoorbeeld alleen smorgens en savonds. Maar als je thuis blijven drinkt hij soms wel 8 keer of nog vaker.

Maar het ergste vind ik eigenlijk de nacht/vroege ochtend! Als hij midden in de nacht wakker wordt dan krijg ik hem wel weer in slaap. Maar hij wordt meestal ook rond half 5 ofzo wakker, en dan wil hij dus echt per se alleen drinken, liefst om het half uur, en dat de rest van de ochtend totdat we opstaan. Hij blijft gewoon huilen totdat hij zijn zin krijgt, en zo niet is hij na een half uurtje gewoon klaarwakker en gaan spelen ofzo, kan ik er weer om half 5 uit... ;)

5. raspberry

Valt hij om half 5 na een paar slokjes in slaap? Zoja: is het dan een idee om hem eerst even goed wakker te laten worden en dan te laten drinken, zodat hij een volledige voeding pakt? Als hij daar eerst aan went, is het straks makkelijker om 1 voeding af te bouwen dan al die losse slokjes... (en minder vermoeiend voor jou :))

6. 4days

4days Niet meer actief

Nou het probleem is eigenlijk dat hij niet zozeer echt wil drinken, maar vooral 'mama-honger' heeft. Als ik hem rond die tijd aanleg drinkt hij gewoon een hele voeding, maar dan wil hij vervolgens toch om het half uur ofzo een paar slokjes, gewoon voor de gezelligheid ofzo. Maar telkens als hij niet mag gaat hij dus huilen... ;) Nouja, misschien moet hij er maar gewoon even doorheen... Of ik ga hem smorgens niet meer bij ons in bed pakken. Dan moet hij vast eerst een weekje wennen, maar dan komt hij niet in de verleiding om ieder half uur een slokje te willen nemen... :)

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor ze 2 jaar waren heb ik ze niet belemmerd aan de borst. Daarna ben ik regels gaan stellen. Maar als ze het nodig hadden mochten ze, en vooral het stillen van mamahonger vond ik erg belangrijk.

8. 4days

4days Niet meer actief

Wat op zich natuurlijk een heel mooi streven is, maar ik heb nogal wat problemen met mijn cyclussen, dus het zit er dik in dat ik aan de medicijnen moet voordat ik weer zwanger kan raken. Dus die 2 jaar zal waarschijnlijk een niet haalbaar ideaal zijn... :(

9. raspberry

@Cossy: ik denk dat je rond deze tijd heel prima je zoontje kunt leren zijn mama-honger op een andere manier te stillen. Natuurlijk is het mooi als je daarin meer volgend naar je kindje kunt zijn, maar aan de andere kant... ik had dus een tijd geleden een gesprek met een vriendin van mij, die is opgegroeid op een boerderij. We hadden het over 'wanneer stop je nou met BV'? Zij noemde toen dat bij koeien het kalfje op een gegeven moment door de moeder echt weggeschopt wordt. De moeder geeft daarmee aan: je gaat nu maar helemaal gras eten, je bent nu groot genoeg, huppetee de wijde wereld in jij.
    Zonder mezelf (en andere vrouwen) gelijk te willen stellen aan koeien ;) vond ik dat wel een mooie vergelijking dat het dus ook heel natuurlijk is om je kindje op een gegeven moment daarin te begrenzen en te zeggen: OK, nu is het genoeg.
    En dat gaat dus niet altijd even lieflijk en probleemloos. Dat kan dus echt betekenen dat je zoontje hier en daar best een (flinke) traan zal laten. Ik zou zeggen: Als je je daarop instelt, dan kun je op een veel betere manier grenzen stellen dan wanneer je je laat leiden door zijn tranen :)
    Het lijkt mij persoonlijk namelijk veel gezonder dat een kind leert dat voor alles in het leven ergens een keer een einde is, alles houdt een keertje op, ook als je dat minder leuk vindt. Gezonder dan dat een kind leert: als ik maar hard genoeg huil, dan krijg ik wel weer wat ik wil... (waarmee ik niet bedoel dat jij dat zo doet!).

Maar succes :)

10. appeltje

appeltje Niet meer actief

Mooi verhaal Rozemarijke!! Toevallig hebben we hier een kinderboerderij om de hoek en het kalf en de moeder zijn gescheiden omdat deze moederkoe het kalf dus niet wegschopte en veel langer dan gebruikelijk zoogde. Omdat dit uierontstekingen e.d. kan geven waardoor ze een eventueel volgend kalf niet zou kunnen zogen, waren ze apart gezet. Ze waren beiden klagelijk naar elkaar aan het loeien.... ik - destijds hoogzwanger en hormonaal - ging er spontaan van huilen. :D

Verder aan Cossy: heb je de troostslokjes al kunnen minimaliseren? Wat bij mij hielp toen ik net was gestopt met een voeding is het ritme wat anders doen. Bijvoorbeeld de ochtendvoeding: normaal was het na het wakker worden in ons bed voeden en dan pas wassen/aankleden etc. Nu ging ik hem meteen wassen en dan naar benden. Dat pikte hij wel goed, terwijl als ik hem in bed had genomen om wakker te 'kroelen' dan had hij de bv verwacht.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik had tot ze 2 jaar waren helemaal geen cyclus. Vond ik wel handig juist.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Koeien zijn natuurlijk een heel ander soort zoogdieren dan mensen. Koeienbaby's zijn al aardig zelfstandig als ze geboren worden, kunnen al lopen etc, en daarom is hun tijd aan de borst ook beperkter als bij primaten, waar je technisch gezien mensen ook onder kunt scharen. Uit onderzoek van biologen en anthropologen (o.a. van Dettweiler) is gebleken dat de natuurlijke speenleeftijd van een mensenbaby ergens tussen de 3 en de 7 jaar ligt. Dus tegen de tijd dat je kind een jaar of 3 is is dat duwtje heel natuurlijk...

13. 4days

4days Niet meer actief

Rozemarijke en appeltje, bedankt voor jullie tips. Gelukkig merk ik dat hij er al veel minder om vraagt als ik bepaalde situaties vermijd, zoals lekker samen in bed liggen.

Dirksmama -> Hmm ja in feite heb je helemaal gelijk met wat je zegt hoor, dat vind ik ook. En eerlijk gezegd zou ik onder andere omstandigheden nog niet een WILLEN stoppen... Maar we zijn nu zoals ik al zei bezig voor een tweede kindje, zeker nadat we in augustus een kindje verloren zijn. Maar helaas is mijn cyclus op hol geslagen, helemaal geen eisprong of een eisprong een paar dagen voor de ongi... Dus ik wil binnenkort naar de gyn gaan, maarja dat kan ik natuurlijk vergeten zo lang ik bv geef... En als ik straks (hopelijk) zwanger ben wil ik sowieso geen bv meer geven...

Pfff het is ook lastig allemaal, voel me al schuldig genoeg... ;)

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom ga je niet eerst eens naar de gyn om te kijken wat hij zegt voor je drastische stappen neemt?

15. 4days

4days Niet meer actief

Nouja, het is ook niet alleen dat gyn-verhaal he. Zoals ik al zei wil ik geen bv geven als ik zwanger ben. En ik heb er en beetje een naar gevoel over de laatste tijd. :( Sinds die mk ben ik denk ik het vertrouwen in mijn lichaam een beetje kwijt, en liefst zou even rust willen voordat ik straks weer zwanger ben en het weer van voren af aan begint. Misschien hou ik het voorlopig wel gewoon bij een paar voedingen per dag ofzo. Ik kijk eens even hoe het nu gaat als hij niet meer te pas en te onpas mag drinken...

16. raspberry

@dirksmama: heb je helemaal gelijk in hoor, ik bedoelde alleen dat een duwtje de goeie kant op helemaal niet erg is ;)
    Overigens denk ik dat er nog wel een verschil is tussen nog mogen drinken bij mama na je eerste verjaardag (is dan toch BIJvoeding), en elke keer een paar troostslokjes komen halen...
    Voor Cossy kan ik me voorstellen dat dat eerste veel minder vraagt, (want toch een beetje gemakkelijker te 'structureren') dan het laatste...

Maar, Cossy, zou denk ik eerst ook eens met de gyn overleggen enzo...

Hier overigens bij 9 mnd m'n cyclus weer terug. Niet direct regelmatig, maar nu na 2 keer ongesteld te zijn geweest, begint het erop te lijken dat de regelmaat ook weer terugkomt. Ik had het persoonlijk ook geen ramp gevonden als dat nog was weg gebleven...

17. 4days

4days Niet meer actief

Nou dat is bij mij het probleem niet hoor, de cyclus was alweer terug en regelmatig 7 weken na de bevalling. Maar om de een of andere reden is het nu dus zo dat mijn eisprong helemaal weg blijft of veel te laat komt?! (ondanks regelmatige cyclus) Dus ik snap het eerlijk gezegd zelf niet zo goed...

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Na zo'n anderhalf jaar is borstvoeding niet alleen meer voeden, maar ook opvoeden. En afspraken over waar en wanneer kunnen daar ook heel goed bij horen hoor!
    Je moet je er wel allebei goed bij voelen he?

Ik ken het probleem van meerdere miskramen en je lichaam niet meer herkennen, maar goed ik ben ook al in de overgang (helaas).

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Was dat een echte cyclus of een ritme van doorbraakbloedingen met de pil?

20. 4days

4days Niet meer actief

Nee ik heb helemaal niks gehad van pil ofzo. Was gewoon een spontane cyclus. Maar ik was ook 6 maanden na de bevalling weer opnieuw zwanger. (dat was die mk)

Deel Deze Pagina