Gisteren waren mijn ouders op bezoek. Tijdens het voeden 'bijt' mijn zoon (hij heeft nog geen tanden hoor). Dus ik roep 'au!' en zeg met een lach dat hij me gebeten had. Roept ze als door een wesp gestoken: 'nou, METEEN stoppen dan!'. Is dat niet wat overdreven? Ik dacht nog dat ze bedoelde dat ik hem even pedagogisch moest afkoppelen, maar volgens mij bedoelde ze dat bv geven echt maar raar was. Ik heb ze wel heel goed uit kunnen leggen waarom ik na vier maanden nog niet bijvoed en dat het nu allemaal heeeeel anders is dan toen ik zelf klein was. Daarop kreeg ik de vraag wanneer ik dan ging stoppen. Toen ik zei dat ik door zou gaan zolang het goed ging, zei ze: 'tot twee jaar zeker?' en trok er een heel vies gezicht bij. Werd helemaal erg toen ik het een beetje in het midden liet. Ik weet nl. nog helemaal niet wanneer ik wil stoppen, ik ben pas vier maanden bezig! Ik bedenk me maar dat het vroeger oprecht gepromoot werd dat flesvoeding echt heel goed en modern was en dat ze ook niet beter weet, verder trek ik lekker mijn eigen plan en laat ik me niet beïnvloeden. Maar ik sprong wel even uit mijn vel toen mijn man vanmorgen zei dat hij haar had betrapt op het volgende: ze had mijn zoon op schoot en wilde hem een hapje melkschuim geven! Aaaaaaaahhhhhrrrrrrggggg!!!! Zou ze toch bijna al mijn moeite van het niet bijvoeden met een hapje melkschuim verzieken! Zucht. Ze weet niet beter, heeft geen idee, is dol op het mannetje en bedoelt het allemaal gewoon goed. Maar aangezien gedeelde smart halve smart is: wat is het ergste dat jullie moeders ooit hebben gedaan of gezegd? Zit nu al klaar op het puntje van mijn stoel...
Mag schoonmoeder ook? Zoontje was ziek en was een dag bij haar geweest ipv naar het kdv. Over de hele dag had hij maar 40cc uit de fles gedronken, terwijl hij normaal 400cc drinkt op een kdv-dag. Het drinken was ook nog eens een echt drama geweest. Het was al heel wat dat ze er 40cc 'in gekregen' had. Ik had last van fikse kloven en toen ik daar kwam om hem op te halen, heb ik hem natuurlijk eerst aangelegd (even bijbunkeren). Door de kloven deed dat best pijn, dus mijn gezicht vertrok flink. Zegt schoonmoeder: 'Je kan toch wel beter helemaal overstappen op flesjes.'. Helemaal na zon oppasdag best een rare opmerking, vond ik. Grappig detail: ik was zo naief om te antwoorden: nee, want ik heb geen zin in dat dubbele werk. Eerst kolven en dan nog voeden en steeds alles afwassen enzo. Thuis bedacht ik pas dat ze waarschijnlijk kunstvoeding bedoelde. Haha...
Schoonvader die een lik chocmousse op de bovenlip van mijn 3 maanden oude zoon smeerde, terwijl ik met schoonmoeder aan het praten was over het belang van bv e.d. Ik riep echt met geschokte stem: is dat chocolade?! en toen veegde hij het er snel vanaf. Maar serieus, is was flabbergasted. Ergste van mijn moeder: met mijn zoontje van vier maanden dansjes doen al zingend: Ik heb zin in broccoli en ik lust graag een worteltje! Voor haar heb ik een epistel van bv.com uitegdraaid van 15 pagina's over bv tot 6 maanden en rapley bijvoeden. Ach, ze weten niet beter..
Hier ook schoonmoeder! Ze vraagt constant of onze zoon wel genoeg krijgt en of hij het niet erg vind dat hij om de 3,5uur krijgt. (krijgt nu net volledig kv) Binnenkort gaat hij een dag naar haar toe en ze heeft al laten vallen dat ze hem standaard extra gaat geven omdat ze dat zo ook bij haar zoon heeft gedaan. Manlief heeft daar gelukkig wat van gezegd en we geven nu maar een torentje met afgemeten voeding mee en hebben vooral niet gezegd welke voeding hij krijgt voordat ze het straks zelf gaat regelen!
Mijn ouders vinden bv gelukkig helemaal normaal. Maar mijn moeder heeft mij zelf ook gevoed tot zeker 1 jaar, was in die tijd geloof ik ook wel bijzonder. Ik geef mijn zoontje nu bijvoeding volgens de Rapley methode, en dat vindt ze een stuk raarder. Ze is heel erg bang dat hij erin stikt, terwijl het nu na 1 week al ongelovelijk goed gaat. Ik heb haar het boek 'van borst tot boterham' gegeven, dus nu begrijpt ze het wel een stuk beter. Gelukkig houdt mijn moeder altijd wijselijk haar mond en doet het eigenlijk altijd zoals ik het graag wil. Dat is wel heel fijn, want ze past geregeld op. Ik heb maar geluk zo te lezen!
Oef ben ik blij dat mijn moeder pro borstvoeding is en ook mijn schoonmoeder bv heeft gegeven! en dit nooit zullen durven!! Wat asociaal zeg! Succes Groetjes
Heel mijn familie staat niet achter het borstvoeden en vinden het belachelijk en ziekelijk als je langer voed... en daar moet ik het dan mee doen... En dat terwijl ik het liefst 2 jaar wil voeden... Ben benieuwd hoe de gezichten dan gaan staan
Langer dan zes mnd voeden, dat zal mijn moeder ook echt heeeeeel raar vinden. Gaat ze vast zeggen dat het zo al heel knap van me was en dat zelf voeden echt heel zwaar is voor de moeder. Het kan natuurlijk ook echt zwaar zijn, als je problemen ondervindt, maar in mijn geval is het enige dat ik zwaar vind, de mensen die zelf niet voeden, maar wel heel goed kunnen vertellen dat het zo zwaar is, allemaal...
Ik ben dus ook heel blij dat er allemaal mensen zijn, die ik niet ken, maar waar ik dan wel weer heel veelaan heb. Al mijn kennis over bv komt van internet
mijn schoonmoeder zei al dat het ongezond was voor kindjes om langer dan 6 maanden borstvoeding te krijgen..... Hij is nog niet eens geboren! gelukkig zelf ruim een jaar borstvoeding gehad, dat is in ieder geval mijn doel straks.
@ chocomousse: Ben blij dat ik niet de enige ben. Sv heeft overigens flink de wind van voren gehad in de auto op de weg terug van sm @ voeden: mijn fam. vraagt er niet meer naar, bang voor het antwoord maar ik weet hoe ze er over denken.. Wat ik trouwens wel gaaf vond is dat mijn moeder, inmiddels helemaal rapley fan nu ze ziet hoe goed onze zoon eet, hem een appel had gegeven toen hij 9 maanden was. Haha dat durfde ik nog niet. Ze had er helemaal niet bij nagedacht en voelde zich heel schuldig, maar ik vond het juist wel stoer
Onee, rapley is hier ook not done. Je gaat je kind toch zeker niet leren spelen met eten! Viezerikken wordt dat hier genoemd...
Mijn moeder zegt dat ik Jasmijn niet zo vaak moet voeden..... Opmerkingen als "ga je haar alweer voeden?" "ze huilt toch nog niet?" gaan bij mij 1 oor in en de andere uit. En dan aan iedereen vertellen dat zij eerder niet genoeg "voeding" had....duh.....
mijn ouders gaven hem een hapje appelmoes toen ik er niet bij was en nog niet met bijvoeden was begonnen
Gelukkig luisteren ze hier wel naar me ookal zijn ze het er niet mee eens. Ze geven Yara niks waar ik niet achter sta, vooral mijn moeder respecteerd het ookal is ze het er niet mee eens en krijg ik geregeld te horen dat ze nu toch echt wel door moet slapen...