Baby 5 maand matig in zijn lengtegroei

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Saffira, 5 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saffira

Saffira Lid

21 okt 2009
    44
    0
    0
    Hoi,

Ik geef mijn zoontje van 5 maanden nog volledig borstvoeding zonder bijvoeding. Naar mijn mening gaat het erg goed met de voeding, want sinds 4 dagen slaapt hij zelfs de nacht door!

Mijn zoontje was best groot bij de geboorte (3960 gram met 54 cm). Zijn gewicht volgt ook een prachtig mooie curve als hem invul op borstvoeding.com (hij is nu ongeveer 8 kilo).

Het enige wat mij een beetje zorgen baart is zijn lengtegroei. Sinds de geboorte groeit hij eigenlijk maar matig. Hij volgt zijn lijntje niet waarop hij begonnen is (de stijging gaat veel vlakker) en terwijl hij op de bovenste lijn zat bij de geboorte, zit hij nu op de middenlijn (ongeveer 66cm).

Op internet lees ik heel veel verhalen van kindjes die matig in gewicht groeien en dan nog normaal in lengte groeien, of de lengtegroei uiteindelijk ook minder wordt. Maar andersom kan ik totaal niet vinden.

Wij wonen in Italie en met mijn matige italiaans heb ik de vorige keer even kort aan onze kinderarts gevraagd of dit goed was (toen was hij namelijk zelfs in een maand tijd helemaal niet gegroeid, maar ik neem aan dat die keer daarvoor misschien verkeerd is gemeten), maar zij zei dat het prima was en dat hij de volgende keer zeker wel weer gegroeid zou zijn.

Ik zie alleen dat hij deze "dalende" lijn door blijft zetten.

Mijn zoontje heeft in de eerste 3 maanden erg veel krampjes gehad en heeft nog steeds regelmatig last van zijn darmpjes. Hij poepte vanaf 3 weken maar eens in de 2/3 dagen, terwijl hij wel 2 dagen lang zijn best doet het eruit te krijgen, daar erg veel last van heeft/had en er uiteindelijk zo'n hoeveelheid komt dat het tot in zijn nek zat.

Tot 2 maanden geleden. Na een situatie waarin hij 5 dagen achtereen niet poepte en daar zo ontzettend last van had poepte hij ineens 1 a 2 keer per dag (eindelijk ook gewoon een normale hoeveelheid, zijn luiers konden het eindelijk aan..;))!!! Het ging dus een stuk beter eigenlijk tot aan nu, want hij had nu weer 3 dagen niet gepoept en heeft 3 dagen lang lopen huilen/persen/overstrekken tot een uurtje geleden waarbij zijn luier weer ontplofte!

Ik weet dat borstvoeding kindjes heel weinig kunnen poepen (vanwege weinig afvalstoffen), maar de hoeveelheid poep is na 3 dagen ook gewoon 3 maal zo veel (sorry voor het frisse verhaal), hij krijgt het er gewoon niet eerder uit.

De samenstelling is wel perfect. Goed slap, geen harde stukjes, netjes geel.

Terugkomend op mijn "probleem" van zijn lengtegroei vraag ik me soms af of hij misschien:

1. Niet genoeg (goede) voeding krijgt (al geloof ik niet zo dat dat kan. Ik heb een zeer hoog vertrouwen in borstvoeding)
    2. In zijn eerste weken veeeeeeel te weinig slaap heeft gehad door zijn vele krampjes en dat daardoor zijn groei zo matig is (door slaap groeien kindjes toch?). Al moet ik zeggen dat hij sinds 2 maanden echt ontzettend goed slaapt (overdag EN 's nachts), dus je zou zeggen dat hij dat dan al wel weer in gehaald heeft!
    3. Nog veel last van zijn darmen heeft waardoor daar heel veel energie naar toe gaat (ik zeg ook maar iets...:(). Ze zeggen toch dat bij kindjes die een tijd lang veel pijn hebben/ziek zijn geweest hun groei een tijdje kan stagneren.
    4. Het zo goed heeft gehad in mijn buik, dat hij daardoor gewoon op een grotere lengte is begonnen dan dat de bedoeling was... (ik had geen zwangerschapsdiabetes ofzo)
    5. Besloten heeft na de bevalling toch de lengtegenen van zijn moeder aan te houden. Mijn man is namelijk erg lang: 1,90 en ik ben erg klein: 1,62.

Sorry voor dit ongelooooooflijk lange verhaal, maar ik moest het nu gewoon echt even kwijt en wil heel graag weten wat anderen van dit verhaal vinden.

Logischerwijs ziet mijn kindje er wel erg gezond uit aangezien zijn gewicht netjes doorgaat.... Lekkere spekrolletjes dus!
    Hij is ook erg alert, zijn ontwikkeling gaat super en zit prima in zijn vel als hij geen krampjes heeft!

Wie kan hier iets mee?

Alvast bedankt!

Saffira

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hoi,

Ik sta op punt van naar bed gaan, maar een gezond kind volgt gewoon zijn of haar eigen lijntje. Een vlakke stijging is nog geen daling, dat zou bij de lengte ook niet kunnen natuurlijk. Mijn zoontje heeft qua lengte op de +2 lijn gezeten en zit nu ruim op +0,5.

Hij is in verhouding iets zwaarder dan lang, maar het is een stevig gebouwd mannetje (breed, grote handen etc.).

Een kind zoekt in de loop van het tweede jaar zijn eigen lijntje op en erfelijkheid speelt ook een rol. Misschien heeft hij jouw lengtegenen wel.

Maak je over de voeding maar geen zorgen, dat doe je hartstikke goed, borstvoeding is de beste voeding voor je baby!;)

3. Saffira

Saffira Lid

21 okt 2009
    44
    0
    0
    Hoi!
    Bedankt voor je reactie.
    Ik ben blij om te horen dat dat vaker voorkomt en dus blijkbaar normaal is!
    Ik ben ook erg zeker over mijn voeding, dus ik geloof er ook niet in dat het daar aan kon liggen.
    Volgende week gaat hij weer naar de dokter, ik hoop gewoon dat hij dan weer een beetje extra gegroeid is!
    Als hij mijn genen heeft dan vind ik het alleen wel raar dat hij er als zo'n reus uitkwam (54 cm)!! Maar ja, dat zal wel alleen zijn geweest om zijn moeder even een zwaar momentje te bezorgen.... (;

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

In Nederland mag een pageboren baby niet eens officieel gemeten worden ivm het uitstrekken van de benen, dat is slecht voor de heupen. Mijn zoontje is geschat op 50 cm., maar hij lag ineen gedoken en was echt langer.

Wat je verder nog zei over darmkrampen, ontlasting en reflux die zijn niet echt van invloed op de groei. Tenzij een kind echt chronisch aan de diarree is of heel veel spuugt.
    Van slapen groeien ze wel lekker; ze verbranden dan immers minder, wakker zijn kost meer energie.

5. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    hier heeft de lengte ook stil gestaan tussen de meting van 4 maanden en 6 maanden, hij zat beide keren op 66 cm... bij een gewicht van 8,5 en 9,2 kilo...
    moet nu 20 dec weer..
    heb me nog geen moment zorgen gemaakt. geef bv op verzoek, en hij verder vrolijk en gezond, dus ik zou me niet te druk maken joh, hij pakt zn eigen groeilijn op!

Deel Deze Pagina