borstvoeding en medicijnen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door kleinvisje, 12 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

Hallo,

Ik heb een vraagje:
    bij mijn zoontje heb ik vanuit het ziekenhuis GEEN borstvoeding mogen geven omdat ze niet zeker waren over de combinatie met medicijnen die ik gebruik.

Nu zit ik te overwegen om opnieuw zwanger te worden en wil ik graag bijtijds informatie over de mogelijkheid van BV bij het gebruik van mijn medicijnen.

ik gebruik:
    euthyrox
    depakine enteric
    tegretol (carbamezepine)

kan dit samen met borstvoeding?

2. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

zelf al beetje zitten zoeken:
    carbamezepine (tegretol) schijnt schadelijk te kunnen zijn bij zwangerschap en bortsvoeding (dit middel gebruikte ik in zwangerschap van zoontje nog niet). Klopt dit?

Depakine enteric kan worden gebruikt in zwangerschap en ze noemen dat BV mag, maar voorzichtigheid geboden is en duidelijk op signalen bij het kind gelet zou moeten worden

Euthyrox schijnt geen kwaad te kunnen.

Toch hoor ik graag van een lactatiekundige wat de bevindingen zijn
    alvast dank

3. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Nog steeds (en misschien zelfs wel vaker) wordt onterecht het geven van borstvoeding afgeraden bij het gebruik van medicatie zonder echt goed uit te zoeken of het werkelijk niet mogelijk is.
    Gebruik je medicijnen dan is het belangrijk om goed uit te zoeken of het mogelijk is om borstvoeding te geven. Soms is dit prima mogelijk, soms is dit mogelijk onder voorwaarden (bijvoorbeeld 1 voeding overslaan na inname medicatie) soms wordt dit echt afgeraden.

Ik kan helaas niet via deze manier een juist en weloverwogen advies geven of het mogelijk is om borstvoeding te blijven geven.

Ik werk zelf in regio Utrecht en geef alleen advies over medicatie bij persoonlijk contact. Welke opties zijn er voor jou? Hier in de regio is er een Kinderarts die heel goed advies kan geven over medicatie en borstvoeding, wellicht is een dergelijke kinderarts er ook in jouw regio. Verder is het mogelijk om een consultaanvraag te doen bij Gonneke van Veldhuizen - Staas, laktatiekundige.

groeten,

Annemarie

Deel Deze Pagina