Borstvoedingsschema 6 maanden en rare advies van consultatiebureau

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door visitor, 27 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. visitor

visitor Actief lid

31 jul 2007
    279
    0
    16
    #1 visitor, 27 okt 2009
    Laatst bewerkt: 27 okt 2009
    Hoi allemaal.

Ik heb mijn borstvoeding schema aangepast met bijvoeding omdat mijn zoontje 6 maanden is, ben ik naar de consultatiebureau gegaan en zegt hij dat mijn zoontje maar 3x borstvoeding mag hebben per dag . Dat is toch veel te weinig. Mijn zoontje krijgt nu 6x per dag borstvoeding. De arts van consultatiebureau heeft als advies gegeven om mijn zoontje niet meer te laten drinken om 24:00 en ook niet meer om 13:00 en dan nog 1 borstvoeding er uit te halen. Jemig toch veel te weinig .

Ik wil best de borstvoeding van 24:00 weghalen omdat ik wil dat hij leert doors te slapen . 5x per dag vindt ik wel goed voor een baby van 6 maanden. Maar die van 24:00 haal ik pas weg als mijn zoontje ook nog brood eet. Ik vind dat echt te weinig . De arts gaf als advies 3x borstvoeding en groente en fruitpap.

Sorry wilde even klagen of vinden jullie dat de arts gelijk heeft?

Even er bij plaatsen , na veel advies inwinning hier op de forum heb ik de schema zo gemaakt toch een goede schema vinden jullie niet of zijn jullie het eens met de consultatiebureau

07:00 borstvoeding
    09:00 borstvoeding
    11:00 Fruitpapje
    13:00 borstvoeding en broodkorstje
    15:00 borstvoeding
    17:00 Groentepap (incl vlees,kip of vis)
    19:00 borstvoeding
    24:00 borstvoeding

Veel liefs ,
    Visitor

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

even gelopieerd uit een ander tpoic waar ik gereageerd had...:

Uit het boekje van mijn dietist lees ik dat een kind van 6 mnd nog 800-900 cc borstvoeding moet hebben. Bij 7 mnd 700-800, bij 8 mnd 600-700, bij 9 mnd 600 en vanaf 10-12 mnd 500-600 cc.
    Vanaf een jaar moet een kind 300 cc zuivel per dag hebben, dus als er nog iets van een toetje is na het eten, kun je dat er af trekken en weet je hoeveel borstvoeding je kind dan nog moet hebben.
    Thirza kreeg hier rond die tijd nog zo'n 8-10 voedingen. Zij drinkt per keer zo'n 100-120 cc, dus ja, dan zit je aan meerdere voedingen.

Hoop dat je daar wat aan hebt :)
    Die arts lekker laten kletsen, die denkt geloof ik dat borstvoeding net zo werkt als kunstvoeding...

3. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi!

Dit soort adviezen kloppen niet voor borstvoedingskindjes! Ik zou even kijken op www.borstvoedingsforum.nl. Daar is dit ook een onderwerp waar veel over geschreven wordt. Helaas komt dit vaker voor.

Groetjes Mariska

4. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ik heb even gina ford erop nageslagen (de engelse borstvoeding schema's bijbel) en die doet er ook maar 3. het kan dus wel, is geen idioot advies van ze.

jij doet er nu 6 in jouw schema. ik denk dat je het zelf moet weten. bij borstvoeding mag dat gewoon, het gaat erom hoeveel ze per keer drinken. in totaal zullen ze wel de goede hoeveelheid krijgen. ik dacht ongeveer 800-900 ml.

ik ga zelf met 6 maanden denk ik 4 voedingen doen (doe er nu nog 5) , en dan met een maand of 7-8 pas 3. ik kijk wel even hoe het loopt. ik herinner me dat toen mijn zoontje voor het eerst naar de creche ging ik in ieder geval al op 3 voedingen zat, toen was hij 8 maanden.

ik weet dat er een hoop mensen zijn die nog heel vaak voeden. doe gewoon wat je fijn vind!

5. visitor

visitor Actief lid

31 jul 2007
    279
    0
    16
    Hoi rozemarijke je had deze ook geplaats op een topic de ik had geopend ik was daar heel blij mee want nu weet ik dat ik niet te veel borstvoeding geef integendeel dat het juist goed gaat . Bedankt voor je advies . Hihi daar heb je wat aan . Mijn zoontje drinkt ook ongeveer 100cc per keer dan is 3x per dag echt te weinig

6. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

sorry ikke/ mariska, je moet niet overdrijven. het klopt prima, je kunt echt gewoon op schema borstvoeding geven. vind je het niets dan doe je het niet, maar zeg niet dat het niet kan!!

7. raspberry

Maar met 3 voedingen 800-900 cc binnenkrijgen, dat drinkt een borstvoeding nooit in een keer volgens mij!!! (Zou dan namelijk 270-300 cc in 1 keer moeten zijn!)

8. raspberry

En bij kunstvoeding zitten ze dan ook nog op 5 (kleinere) of 4 (grotere) flessen.... dus waar die arts dat vandaan haalt van 3 keer?

9. visitor

visitor Actief lid

31 jul 2007
    279
    0
    16
    Je heb gelijk mijn zoontje krijgt dat nooit binnen in 1 keer.

10. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ik weet niet of ze dan idd zoveel in een keer drinken. kloppen die getallen wel? ik dacht namelijk dat ze nog maar 500 ml nodig hadden, dat is mij in engeland verteld. ik heb in mijn post hiervoor jouw gegevens aangehouden, maar nu ik erover nadenk is mij 500 ml verteld...

11. visitor

visitor Actief lid

31 jul 2007
    279
    0
    16
    Hmm ik denk dat iedere land dan zijn eigen schema op nahoudt. Ik woon zelf in Belgie en merk dat er grote verschillen zijn tussen BE een NL mijn voedingschema's

12. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

dat zou wel kunnen er zijn idd erg veel verschillen!

maar ik blijf bij mijn punt dat je gewoon moet doen wat voor jou en je kind het beste werkt. of dat 3, 4, 5, 6 of nog meer voedingen zijn. ik houd het op 4 et 6 maanden!

13. visitor

visitor Actief lid

31 jul 2007
    279
    0
    16
    Weetje dat is nou precies het probleem als je al die verschillen ziet per land dan weet je niet meer wat het beste hoeveelheid is voor je kind, ik word daar best onzeker van, omdat ik toch het beste wil voor mijn kindje (hihi iedere moeder trouwens natuurlijk)

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.481
    36.443
    113
    Tja, qua bv luister ik niet meer naar iemand van het consultatiebureau. Laatst was ik er voor de eerste keer met mijn dochtertje, moest ik maar gaan afbouwen naar 6 voedingen, ze was toen 5,5 week. Kom op zeg. Ene oor in, andere oor eruit.

15. visitor

visitor Actief lid

31 jul 2007
    279
    0
    16
    :$ toen dronk mijn zoontje 12x per dag . Je hebt gelijk ik luister ook niet meer naar consultatiebureau.

16. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Ik heb ook niet gezegd dat het niet kan. Maar ik vind het een vreemd advies. Dit omdat drie voedingen per dag erg weinig is voor borstvoeding kindjes. En dat is niet alleen voor de kleine, maar ook voor je productie. Ik lees veel over moeders die dan problemen krijgen met de hoeveelheid melk. En daar hoor je ze hier bij het consultatiebureau nooit over. Vandaar dat ik hier zo op reageer.
    En over het voeden op schema. Ik heb ook niet gezegd dat dat niet kan. Maar ik doe dat niet en voor mij werkt dat prima. Maar ik heb ook aangegeven dat ik doe wat voor mij prettig is en voor mijn kereltje natuurlijk.

Groetjes Mariska

17. raspberry

@kaatje: dan ben ik ff benieuwd wat ze in engeland vinden dat een kind van 11 maanden zou moeten eten qua fruit, groente/warme hap en brood/pap? Thirza eet hier namelijk nooooooooooooit de hoeveelheden die ik hier krijg van de dietist...

18. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

visitor, het is inderdaad erg verwarrend, maar ipv van er onzeker van de worden concludeer ik gewoon dat het blijkbaar allebei kan! er is niet maar een manier van moeder zijn, er zijn er meerdere. het beste is je gevoel te volgen. als je kindje het goed doet hoef je niet onzeker te zijn!

rozemarijke, ik zou het niet weten... ik doe altijd maar wat. de ene keer eet hij een periode heel veel, de andere keer weer een tijdje wat minder. hij groeit goed en is een gelukkig jongetje, dus ik maak me geen zorgen. in jouw geval met een kind met wat meer problemen op dat gebied kan ik me voorstellen dat je er wat meer bij stilstaat... je hebt hier geen cb dat je controleert, gelukkig maar. ik zou denk ik veel ruzie met ze hebben! eet ze veel minder of juist meer? ik dnek dat een onpersoonlijk schema nooit echt werkt, je moet het een beetje aanpassen naar de behoefte van een individueel kind. ze groeit nu goed toch?

ikke, ik volgde redelijk goed het schema van Gina Ford, alhoewel ik iets minder streng was. en die schrijft 3 voedingen voor bij 6 maanden. mijn zoontje groeide heel erg goed en was er heel gelukkig op. zij is zeer goed aangeschreven hier... het kan dus echt hoor.

19. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Je eigen gevoel volgen, het consultatiebureau weet vaak niet heel veel van borstvoeding.
    Bij 6 maanden zat ik nog zeker op 5 voedingen.

20. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Ik denk dat het kind vanzelf wel afbouwt als het meer bijvoeding krijgt. Dus ik zou ook gewoon mijn eigen gevoel volgen en niet opeens terug gaan naar 3.

Deel Deze Pagina